.

Beantwoord

Factuur dochter extreem hoog in verband met datalimiet

  • 27 September 2023
  • 11 reacties
  • 167 Bekeken

Beste Simyo,

Mijn dochter heeft op 4G in korte tijd haar datalimiet overschreden met 1.5 GB; wij zijn geschrokken van de extra kosten die hierdoor zijn ontstaan. 

Achtergrond: De muziek app Tidal stond aan met het recht om 4G te gebruiken (onverstandig natuurlijk). In 7 minuten is er door deze APP 2.7 GB gebruikt, Simyo heeft netjes de SMS van de aankomende overschrijding (17:49) gestuurd en de overschijding (17:52) en vervolgens gelukkig een blokkade ingesteld, vanwege de per dag kosten overschrijding. 

Door de korte tijd tussen de melding en de overschrijding (zat op de fiets) is de rekening nu opgelopen tot 198 euro en 47 cent buiten de bundel.

Ik begrijp dat dit volkomen te wijten is aan de verkeerde instelling van de telefoon echter ik hoop dat Simyo coulant wil zijn, mijn dochter is zojuist op kamers gegaan en kan deze kosten eigenlijk niet dragen. Kunt u mij/ons helpen?
 

Met vriendelijke groet,

Yvonne

icon

Beste antwoord door Roeqajja 28 September 2023, 14:15

Bekijk originele reactie

11 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Je bent niet de eerste en vrijwel zeker ook niet de laatste.

Als je een Android toestel hebt kun je instellen dat boven een bepaald maandverbruik de verbinding afgesloten wordt. Daarmee voorkom je in ieder geval dat dit een tweede keer gebeurt.

Simyo geeft (soms? / vaak? / in het algemeen?) coulance regeling voor de eerste keer dat je zoiets overkomt. Of jij die ook krijgt bepalen de Moderators die hier morgen langs komen.

Hoi Wim,

Dank voor de tip. Wij schrokken echt enorm, dacht eigenlijk dat er een fout was gemaakt ofzo. Onze dochter was behoorlijk in paniek. We konden haar niet eens meer bellen, dat hielp ook niet mee natuurlijk. Waarschijnlijk is de app op de achtergrond gaan downloaden ofzo en ze heeft dit absoluut niet in de gaten gehad. Ze kijkt altijd goed hoeveel ze verbruikt iedere dag dus dit kwam volkomen uit de lucht vallen. 
Inmiddels hebben wij de aanbetaling gedaan zodat ze weer bereikbaar is en haar internet via de simyo app uitgezet. Zodra ze van het weekend thuis is gaan we naar de instellingen van de telefoon kijken zodat dit niet nogmaals gebeurt, Voor een 17 jarige die net op kamers is is dit behoorlijk schrikken.
Hopelijk is Simyo coulant in deze. Het is echt absurd dat deze kosten in 2-3 minuten ontstaan.
We wachten het morgen af.

 

Hallo @Yvonnetbdb als je het te betalen bedrag niet in 1 keer kunt betalen, kun je om een betalingsregeling vragen. Wacht daartoe de reactie van een moderator af.

 

Beste Simyo,

Mijn dochter heeft op 4G in korte tijd haar datalimiet overschreden met 1.5 GB; wij zijn geschrokken van de extra kosten die hierdoor zijn ontstaan. 

Achtergrond: De muziek app Tidal stond aan met het recht om 4G te gebruiken (onverstandig natuurlijk).

 

 


 

Met vriendelijke groet,

Yvonne

Een kleine tip mijnerzijds @Yvonnetbdb  Kijk altijd even na of er op de app een mogelijkheid is om een extra instelling te doen wat betreft datasaver zoals dat bij Spotify en Deezer kan.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @Yvonnetbdb,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik! Ik kan het me voorstellen dat jullie geschrokken zijn van de kosten.

Wij zijn bij Simyo transparant over het feit dat wij geen dataplafond hebben. Wij sturen om deze reden altijd twee waarschuwing sms’jes bij 80% en 100% verbruik van de internetbundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€ 0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Als je een Android telefoon hebt, wil ik de tip meegeven om een datalimiet in te stellen via de instellingen in je telefoon om dit in de toekomst te voorkomen. Op onze website hebben wij een blog met meer handige internetbesparingstips, ik raad aan om dit goed door te lezen!

Wij kunnen het ons voorstellen dat je de kosten niet bewust hebt gemaakt. Ik wil je daarom graag helpen en met je meekijken wat wij hier aan kunnen doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kan voor nu nog niks beloven, maar wij kunnen samen naar de mogelijkheden kijken. :)

Bedankt voor jullie hulp! @wimj12 @JanD en @Friesian 


Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Yvonnetbdb als je het te betalen bedrag niet in 1 keer kunt betalen, kun je om een betalingsregeling vragen. Wacht daartoe de reactie van een moderator af.

 

Ik denk dat TS beter af is met een coulance regeling, maar ik dacht dat jij daar een tegenstander van bent en het daarom niet noemt.

Hallo @Yvonnetbdb als je het te betalen bedrag niet in 1 keer kunt betalen, kun je om een betalingsregeling vragen. Wacht daartoe de reactie van een moderator af.

 

Ik denk dat TS beter af is met een coulance regeling, maar ik dacht dat jij daar een tegenstander van bent en het daarom niet noemt.

Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb geen zin om mee te betalen aan de fouten van anderen.

 

Daar betaal jij echt niet aan mee @JanD , die buitenbundel tarieven zijn gewoon woekerprijzen en zouden er juist voor moeten zorgen dat de abonementsprijzen omlaag kunnen ipv omhoog, niet normaal dat je 15 cent per Mb (of is het mb/MB) betaald, terwijl je voor een paar euro 10 Gb krijgt.

Daarnaast lopen de systemen achter en kunnen het geeneens bijhouden, je krijgt soms het 80% en 100% sms’je als je al ruim er overheen bent, kun je geeneens reageren.

Degene die hem in een mifi router gebruiken is het jammer voor, maar voor jeugd is Simyo echt niet geschikt, neem dan Youfone met data beschermer voor 50 cent per maand, kun je er niet overheen en de prijzen liggen gelijk of lager dan Simyo en het netwerk is hetzelfde.

Dank @Friesian voor de tip. Zojuist een privebericht gestuurd dus uitkomst is nog even afwachten. 
De blog met besparingstips gaan we zeker goed doorlezen en dochter heeft een Android toestel dus daar kunnen we dan kennelijk ook een limiet voor instellen. 

 

@JanD voor een student is dit natuurlijk een belachelijk hoog bedrag en dat het zo snel in 2 minuten tot zo’n bedrag leidt is (ondanks dat het van tevoren vermeld is) eigenlijk niet normaal. Je hebt niet ineens tijd om je internet uit te zetten. Ik zie niet ieder SMS-je in ieder geval direct, laat staan als je onderweg op de fiets zit. 

@Doornekamp33 dank voor je reactie. Zo’n databeschermer is inderdaad heel handig en zeker het overwegen waard. Maar denk dat we er met wat instellingen ook wel voor kunnen zorgen dat het niet meer gebeurt. 
 

@Yvonnetbdb Ik hoop dat je het in de hand krijgt, jeugd kan soms onbezonnen dingen doen, zeker die van ons kon er wat van, zij had bij ons een abonnement zonder deze mogelijke overschrijdingen met woekerprijzen, soms is goedkoop duurkoop.

Ik hoop dat Simyo coulant is voor jullie, @Roeqajja Gaat haar best doen daar geloof ik wel in.

Reputatie 4
Badge +2

Dank @Friesian voor  de tip. Zojuist een privebericht gestuurd dus uitkomst is nog even afwachten. 
De blog met besparingstips gaan we zeker goed doorlezen en dochter heeft een Android toestel dus daar kunnen we dan kennelijk ook een limiet voor instellen. 

@Yvonnetbdb , zie ook deze link, lees i.p.v. Samsung Android:  

https://www.seniorweb.nl/tip/datalimiet-bereikt-krijg-seintje-samsung

of deze: https://androidworld.nl/tips/datalimiet-instellen-op-android

Reageer