Skip to main content
Beantwoord

Enorm hoog data verbruik in korte tijd

• August 3, 2026
  • 3 reacties
  • 17 Bekeken

Goedenavond,

Afgelopen zaterdag is mijn nieuwe maandbundel ingegaan. Diezelfde avond is er iets heel opmerkelijks gebeurd: in ongeveer 40 minuten tijd, terwijl ik aan het fietsen was en mijn telefoon in mijn tas zat, is er maar liefst 23,5 GB aan data verbruikt (15 GB uit mijn bundel en 8,5 GB daarbuiten). Dit heeft geresulteerd in ruim € 1100 aan buitenbundelkosten.

Omdat ik op de fiets zat met de telefoon in mijn tas, heb ik de waarschuwings-SMS'jes voor 80% en 100% verbruik pas bij thuiskomst gezien. Mijn toestel is tijdens de rit niet actief gebruikt. In mijn iPhone-instellingen is het specifieke verbruik van die avond niet  te herleiden omdat iOS de teller niet automatisch per dag of bundelperiode reset. Het is overduidelijk geen bewust of normaal gebruik geweest, maar vermoedelijk een vastgelopen achtergrondtaak.

Omdat dit direct aan het begin van mijn nieuwe bundel gebeurt en het bedrag voor mij als particulier gigantisch is, wil ik jullie vragen om hier coulant naar te kijken.

Kunnen jullie de sessielogs/tijdstippen van deze avond inzien om dit extreme patroon te bevestigen en kijken naar een passende coulanceregeling?

Met vriendelijke groet,
Bas

Beste antwoord door Khadija

Hoi ​@BasK123,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan bent geschrokken. Een bedrag van ruim € 1.100 aan buitenbundelkosten is natuurlijk erg vervelend. Via het forum kan ik je aansluiting helaas niet inzien, waardoor ik niet kan beoordelen wat er precies is gebeurd of welke mogelijkheden er zijn. Ik kijk hier graag persoonlijk met je naar.

Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens (06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en je e-mailadres)? Dan pak ik je aansluiting erbij, bekijk ik het dataverbruik en kijk ik wat ik voor je kan betekenen.

@JanD  en @Friesian, bedankt voor het meedenken en voor jullie tips! Het inschakelen van een dataplafond en het controleren van de instellingen voor mobiele data en Wi-Fi Assistant kunnen inderdaad helpen om onverwacht dataverbruik in de toekomst te voorkomen.

Groetjes,
Khadija

3 reacties

JanD
  • August 3, 2026

Beste ​@BasK123 , zet meteen dataplafond aan, gaat dan per de 1e van de komende maand in om extra kosten in de toekomst te voorkomen  

Stel binnen je mobiel in dat updates uitsluitend via wifi kunnen en schakel uit dat wifi overschakelt naar mobiel als er geen of slechte wifi is.

Wacht voor een betalingsregeling de reactie van een moderator af.

Friesian
  • Forum Expert
  • August 4, 2026

Beste ​@BasK123 - Bas.

Tip van Flip. 

Zet voortaan mobiele gegevens uit als je geen mobiel data nodig hebt. En zet op je IPhone Wi-Fi assistant uit.  Om de reden die ​@JanD aangeeft bij een zwak(ker) Wi-Fi signaal

En verder zou ik idd het dataplafond ook aanzetten. 

Khadija
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • August 4, 2026

Hoi ​@BasK123,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan bent geschrokken. Een bedrag van ruim € 1.100 aan buitenbundelkosten is natuurlijk erg vervelend. Via het forum kan ik je aansluiting helaas niet inzien, waardoor ik niet kan beoordelen wat er precies is gebeurd of welke mogelijkheden er zijn. Ik kijk hier graag persoonlijk met je naar.

Zou je mij een privébericht willen sturen met je persoonlijke gegevens (06-nummer, geboortedatum, postcode + huisnummer en je e-mailadres)? Dan pak ik je aansluiting erbij, bekijk ik het dataverbruik en kijk ik wat ik voor je kan betekenen.

@JanD  en @Friesian, bedankt voor het meedenken en voor jullie tips! Het inschakelen van een dataplafond en het controleren van de instellingen voor mobiele data en Wi-Fi Assistant kunnen inderdaad helpen om onverwacht dataverbruik in de toekomst te voorkomen.

Groetjes,
Khadija