Skip to main content
antwoord

Door onverwacht buiten bundel internet gebruik, binnen 24 uur een rekening van €285.64.

  • May 29, 2025
  • 2 reacties
  • 54 Bekeken

Beste mevrouw/heer,

Op 29 mei 2025 heb ik tot mij verassing geconstateerd dat mij factuur met €285.64 is verhoogd. Ondanks mijn onbeperkt bellen & sms abonnement is mijn telefoonnummer geblokkeerd en is er een aanbetaling nodig van €129.03 om weer te kunnen bellen.

Hoewel ik een melding heb ontvangen bij 80% verbruik, heb ik geen waarschuwing ontvangen bij 100%. Hierdoor was ik mi niet bewust van het overschrijden van mijn bundel.

Ik verzoek u om na te gaan hoe dit hoge bedrag tot stand is gekomen en waarom ik geen melding heb ontvangen bij het bereiken van 100% van mijn bundel. Zie bijgevoegd screenshot.

Graag verneem ik van u of hierin een passende oplossing mogelijk is.

Met vriendelijke groet,

Daan van Beek

 

 

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@dmvanbeek,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er hoge kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Het is uiteraard ook de bedoeling dat je onze waarschuwinggsms’jes ontvangt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Bedankt voor je hulp en tips ​@JanD! 🙂

Groetjes,
Roeqajja

2 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • May 29, 2025

Beste ​@dmvanbeek onbeperkt bellen en SMS’en is iets anders dan internetgebruik en daar ben je buiten je bundel gegaan.

Je had meteen moeten anticiperen bij de 80% waarschuwing en niet de 100% waarschuwing afwachten, want die kun je al na een paar seconden en/oif minuten bereiken.

Op app-niveau kun je zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Verder kun je binnen een Android-telefoon zelf een data-waarschuiwing en blokkade instellen bij het bereiken van einde internetbundel.

Zet verder binnen MijnSimyo Dataplafond aan voor €0,50 per maand om dit soort extra kosten te voorkomen.

Simyo heeft geen inzake in je verbruik i.v.m. de privaxy, maar zoals ik eerder schreef op app-niveau kun je het terugzien binnen je telefoon.

 


Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • May 30, 2025

Hi ​@dmvanbeek,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er hoge kosten zijn gemaakt buiten je bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Het is uiteraard ook de bedoeling dat je onze waarschuwinggsms’jes ontvangt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Bedankt voor je hulp en tips ​@JanD! 🙂

Groetjes,
Roeqajja