Skip to main content
Beantwoord

Data-explosie minderjarig kind (€ 1100,- binnen 20 minuten) – Dringend hulp moderator gezocht

• October 4, 2026
  • 2 reacties
  • 37 Bekeken

Beste moderators en forumleden,

Tot mijn grote schrik opende ik de Mijn Simyo-app en zag ik een openstaand bedrag van maar liefst € 1.086,20 aan buitenbundelkosten. Ik ben de contractant van dit abonnement, dat in het dagelijks gebruik is bij mijn minderjarige zoon.

Op 3 oktober 2026 heeft er op zijn iPhone in een tijdsbestek van slechts 20 minuten een extreme 'data-explosie' plaatsgevonden. Er is in die korte tijd ~ 27 GB aan data verbruikt. Dit verbruik heeft volledig onbewust plaatsgevonden via sociaal media apps. Mijn zoon heeft niks bewust gedownload en de persoonlijke hotspot stond aantoonbaar uit. Vermoedelijk is het toestel wegens een zwak wifisignaal op zijn kamer ongemerkt via 'Wifi-assistentie' overgeschakeld naar 4G/5G, waarna de apps op de achtergrond video's in de allerhoogste kwaliteit zijn gaan pre-loaden.

Dat dit een volstrekt abnormale, eenmalige situatie is, blijkt wel uit zijn historische verbruik: sinds 25 december 2025 heeft hij in totaal 117 GB verbruikt. Dit is een heel net gemiddelde van zo'n 13 GB per maand.

Het waarschuwings- en beveiligingssysteem van Simyo heeft ons in deze situatie helaas op geen enkele manier kunnen beschermen:

1. Geen reactietijd: De waarschuwings-sms voor het bereiken van 80% van de bundel en de sms voor 100% van de bundel kwamen binnen één minuut tijd na elkaar binnen op zijn telefoon.
  2. Onbruikbare waarschuwing: De resterende 20% van de bundel verdampte op het snelle KPN-netwerk binnen tientallen seconden. Het was voor ons hierdoor fysiek onmogelijk om tijdig in te grijpen of de dataverbinding handmatig te verbreken. Tegen de tijd dat de sms'jes werden verwerkt en verzonden door jullie systeem, was de ~ 27 GB er al doorheen en stond de teller al op ~ € 1.100,-.

Als vader en consument ben ik zo op geen enkele manier in staat gesteld om deze extreme financiële schade te beperken. Inmiddels hebben we strenge maatregelen genomen op zijn telefoon (Wifi-assistentie staat UIT) en activeren we direct het Simyo Dataplafond om dit in de toekomst onmogelijk te maken.

Ik heb deze zaak inmiddels ook aangemeld bij onze rechtsbijstandverzekering, maar omdat ik weet dat Simyo-moderators op het forum vaak meedenken bij dit soort schrijnende 'data-ongelukken' bij minderjarigen, kom ik eerst hier.

Mijn dringende vraag aan een moderator: kunt u met mij meekijken naar een eenmalige coulanceregeling om deze buitenbundelkosten kwijt te schelden of om te zetten naar een normale bundelprijs? En kunt u de automatische incasso voor dit reusachtige bedrag tijdelijk pauzeren zolang dit onderzocht wordt?

Ik hoor heel graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Baray 

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@Baray,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat jullie zijn geschrokken van deze hoge kosten! 

Om extra kosten te voorkomen sturen wij inderdaad twee waarschuwing sms'jes naar het nummer waar het om gaat. Het komt vaker voor dat het verbruik zo snel oploopt dat er weinig tijd is om actie te ondernemen, wat in jullie geval dus zo is geweest. Goed om te zien dat je inmiddels ons dataplafond hebt ingeschakeld en maatregelen heb genomen via de instellingen van de telefoon zelf. 

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met het 06-nummer en bijbehorende persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag even mee naar de situatie. 

Bedankt voor je reactie ​@JanD! 

Groetjes,
Amy

2 reacties

JanD
  • October 5, 2026

Beste ​@Baray het dataplafond aanzetten is een verstandige keuze, gaat echter pas per de 1e van de komende maand in, dus pas op met het verbruik van deze maand, of zet in Mijn Simyo tot 1-11 internet gebruik uit.

Een rechtsbijstandsverzekering kan helaas niets voor je betekenen, want Simyo heeft niets onrechtmatigs gedaan.

Simyo gaat deze kosten natuurlijk niet kwijtschelden, maar een betalingsregeling is meestal wel mogelijk, daartoe kun je via de bekende kanalen contact opnemen met de helpdesk van Simyo.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Leader
  • antwoord
  • October 5, 2026

Hoi ​@Baray,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat jullie zijn geschrokken van deze hoge kosten! 

Om extra kosten te voorkomen sturen wij inderdaad twee waarschuwing sms'jes naar het nummer waar het om gaat. Het komt vaker voor dat het verbruik zo snel oploopt dat er weinig tijd is om actie te ondernemen, wat in jullie geval dus zo is geweest. Goed om te zien dat je inmiddels ons dataplafond hebt ingeschakeld en maatregelen heb genomen via de instellingen van de telefoon zelf. 

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met het 06-nummer en bijbehorende persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag even mee naar de situatie. 

Bedankt voor je reactie ​@JanD! 

Groetjes,
Amy