Skip to main content

.

Beste meneer/mevrouw, 

Allereerst wil ik vooropstellen dat ik al zeer lang een tevreden klant ben van Simyo. Dat is de reden waarom ik tot op heden klant ben gebleven. Helaas is er zeer recent iets gebeurd waar ik zeer ontevreden over ben. Dit zal ik nader toelichten. 

Ik ben vorige week erachter gekomen dat ik 's nachts - terwijl ik sliep - voor 300 euro mijn bundel overschreden heb. De volgende dag kwam ik er achter dat mijn simkaart was geblokkeerd wegens administratieve redenen. Hier schrok ik heel erg van. Ik ben altijd zo scherp op mijn verbruik en waar en waarvoor ik mijn mb's gebruik. Ook deze zomer, nu ik aan het werk ben en verblijf op een plek waar geen/zeer slecht internet is. Op het werk download ik alles om zo thuis - zonder internet - alles te kunnen zien. Het enige waar ik mijn mb's voor gebruik is WhatsApp & Spotify. Ook die avond - voordat ik er flink overheen ging - heb ik gebruik gemaakt van 4G. Dit doe ik iedere avond voordat ik ga slapen. Om half 11 heb ik Spotify afgesloten en ben ik gaan slapen. Eerder die dag heb ik - op het werk - een film gedownload. Blijkbaar - waar ik dus later achter ben gekomen - was HBO Max nog niet klaar met downloaden. Dus toen ik die avond gebruik maakte van mijn 4G voor Spotify, ging de HBO Max op de achtergrond door met downloaden. Dit heb ik niet in de gaten gehad om verschillende redenen. Ten eerste krijg ik wel een sms-bericht, maar daarvoor moet ik de berichten eerst openen om het te zien. Een pop-up melding krijg ik niet. Daarnaast is HBO Max - ondanks het feit dat mijn data limiet al heel erg overschreden was - verder gegaan met downloaden toen ik sliep. 

Ik heb zelfs - toen ik nog maar 200 MB over had en de volgende maand nog niet in zicht was - MB's bijgekocht om te voorkomen dat dit zou gebeuren. Dit was mijn eigen fout, dit had voorkomen kunnen worden. In de meeste gevallen voorkom ik het, want het gaat bijna altijd goed. Ik ben vergeten om te controleren of HBO Max überhaupt klaar was met downloaden. Dat ben ik - door welke omstandigheden dan ook - domweg vergeten. 

Wat ik echter niet begrijp, niet terecht vind en waar ik zeer ontevreden over ben, is het feit dat mijn data pas stop wordt gezet als ik rond de 300 euro boven mijn bundel zit. Waarom is dit zo overdreven hoog? Waar blijft een melding bij 100 en/of 200 euro? Waarom is er geen geforceerde stop bij 100 euro? Over je data heen gaan, daar is niet veel voor nodig. Met de verkeerde omstandigheden heb je het amper door. Maar een extra melding en een geforceerde stop van Simyo, dat is er dus blijkbaar niet. 

Ik verbruik gemiddeld eigenlijk nooit het maximum van mijn bundel. Ik ben al lang een tevreden klant. Ik zou nog graag klant bij jullie willen blijven, maar dit is oprecht geen goede reclame. Ik ben student, dit is daarom een flinke domper. Mijn vraag is of jullie een tegemoetkoming kunnen treffen. Ook al is het een deel, dan zou ik jullie al heel erg dankbaar zijn. 

Bedankt voor het lezen. 

Ik kijk uit naar uw reactie. 

Met vriendelijke groet, 

1. Dokter 

Hallo @G.Dokter je kunt een betalingsregeling aanvragen via te telefoon of WhatsApp of de reactie van een moderator hier afwachten.

Als je je telefoon thuis hebt moet je het zo instellen dat de telefoon bij geen of mindere wifi automatisch overschakelt naar mobiele data of 's-nachts gewoon uitzetten als je slaapt.

Verder kun je bij een Android-toestel een waarschuwing en blokkade instellen bij het bereiken van einde bundel.

Bij Apple kun je de verbruiksteller maandelijks op nul zetten en dan zelf het verbruik bijhouden.

Verder stuurt Simyo bij 80% en 100% verbruik een SMS.

Wat ik echter niet begrijp, niet terecht vind en waar ik zeer ontevreden over ben, is het feit dat mijn data pas stop wordt gezet als ik rond de 300 euro boven mijn bundel zit. Waarom is dit zo overdreven hoog? Waar blijft een melding bij 100 en/of 200 euro? Waarom is er geen geforceerde stop bij 100 euro? Over je data heen gaan, daar is niet veel voor nodig. Met de verkeerde omstandigheden heb je het amper door. Maar een extra melding en een geforceerde stop van Simyo, dat is er dus blijkbaar niet.

Het is veel lastiger. Simyo’s systemen blokkeren juist een aansluiting bij 100 euro buiten de bundel in een periode van 24 uur of/en bij 250 euro buiten de bundel in een periode van een week. Dan denk je nu tijdens het lezen: Hoe kom ik in godsnaam dan aan 300 euro?

Nou dat komt doordat Simyo’s systemen het verbruik vertraagt binnenkrijgen van het netwerk van KPN. Daar kan enkele minuten tot zelfs enkele uren vertraging inzitten, waardoor het dus even duurt totdat Simyo's systemen detecteren dat je 100 euro buiten de bundel bent gegaan. Tijdens deze vertraging verbruik je echter nog wel de aansluiting, dus lopen de kosten op. De kosten van dat verbruik komen bovenop die 100 euro waarna je afgesloten werd.

Als tip geeft ik om dit blog eens door te lezen. Als je bijvoorbeeld een android toestel hebt, dan kun je daarop meestal aan dataplafond instellen en dan heb je waarschijnlijk hier geen last meer van. Bij iOS ligt dat lastiger.

Hoi @G.Dokter,

Bedankt voor je bericht. Ik kan mij voorstellen dat je bent geschrokken van deze hoge kosten buiten de bundel. Ik zal zo volledig mogelijk proberen te reageren op de vragen die je hebt gesteld. 

Het is veel lastiger. Simyo’s systemen blokkeren juist een aansluiting bij 100 euro buiten de bundel in een periode van 24 uur of/en bij 250 euro buiten de bundel in een periode van een week. Dan denk je nu tijdens het lezen: Hoe kom ik in godsnaam dan aan 300 euro?

Nou dat komt doordat Simyo’s systemen het verbruik vertraagt binnenkrijgen van het netwerk van KPN. Daar kan enkele minuten tot zelfs enkele uren vertraging inzitten, waardoor het dus even duurt totdat Simyo's systemen detecteren dat je 100 euro buiten de bundel bent gegaan. Tijdens deze vertraging verbruik je echter nog wel de aansluiting, dus lopen de kosten op. De kosten van dat verbruik komen bovenop die 100 euro waarna je afgesloten werd.

Als tip geeft ik om dit blog eens door te lezen. Als je bijvoorbeeld een android toestel hebt, dan kun je daarop meestal aan dataplafond instellen en dan heb je waarschijnlijk hier geen last meer van. Bij iOS ligt dat lastiger.

Zoals je hierboven kunt lezen heeft @Groentjuh eigenlijk al heel goed antwoord gegeven op je vraag. Het verbruik komt inderdaad met een vertraging binnen op het netwerk waardoor het kan zijn dat de kosten hoger oplopen dan €100 of €250. Ik adviseer je net zoals @Groentjuh om de blog die hij in zijn bericht heeft geplaatst goed door te nemen. Wellicht kun je dan en datalimiet instellen om zulke hoge kosten in de toekomst te voorkomen.

Omdat we bij Simyo geen dataplafond hebben sturen we altijd 2 waarschuwing sms'jes bij 80% en 100% verbruik van de bundel. Het is belangrijk om deze sms'jes goed in de gaten te houden. Natuurlijk kan begrijpen dat je deze niet hebt gezien omdat je aan het slapen was. Het advies wat @JanD heeft gegeven over het instellen dat je telefoon niet overgaat op 4G wanneer de Wi-Fi verbinding wegvalt is ook een goed idee. Op de iPhone heet dit '’Wi-Fi assitentie'’ en op Android kun je dit terugvinden als '’Slimme netwerkwissel'’. Zo voorkom je dat je per ongeluk MB’s verbruikt zonder dat je dit door hebt. 

Ik wil graag met je meekijken op jouw aansluiting. Zou je mij een privé bericht kunnen sturen met jouw gegevens? We kunnen dan samen kijken naar een oplossing zoals bijvoorbeeld een betalingsregeling. 

Thanks @JanD en @Groentjuh voor jullie informatie! 

Groetjes,
Seren

Dag allen, 

Allereerst bedankt voor jullie informatieve bericht & blog. Ik ben redelijk technisch, maar dit wist ik echter allemaal niet. Naast het feit dat ik hier veel van leer, verklaart het ook waarom dit gebeurde. 

Alvast bedankt voor jouw reactie & hulp, Seren. 
Ik stuur je een privébericht. 

Groetjes, 
Gertjan 

Reageer