Skip to main content
antwoord

Buitensporige buitenbundelkosten van €200 in 2 dagen?

• July 26, 2025
  • 4 reacties
  • 66 Bekeken

Beste Simyo,

Ik wil via deze weg mijn klacht onder de aandacht brengen, omdat ik via de klantenservice geen gehoor krijg en er volgens mij sprake is van onredelijke behandeling.

Op 23 juli 18.13 uur ontving ik een sms dat mijn 2.000 MB internetbundel verbruikt was en dat ik vanaf dat moment €0,15 per MB zou gaan betalen. Binnen twee dagen (25 juli 19.00u) is er ongemerkt 1.355 MB verbruikt, wat resulteerde in meer dan €200 (!) aan extra kosten. Een deel van dit verbruik vond plaats in de nachtelijke uren, terwijl mijn telefoon aan de oplader lag en verbonden was met WiFi. Ik heb WiFi-assistentie en mobiele updates uitgeschakeld, dus er was geen sprake van actief, bewust gebruik. 

Ik heb Simyo gevraagd om deze kosten te heroverwegen op basis van:

• de buitensporige hoogte van de kosten in verhouding tot de bundelgrootte;
  • het passieve karakter van het verbruik;
  • en het feit dat dit bedrag ongemerkt is ontstaan binnen een zeer kort (48u) tijdsbestek.

Tot mijn verbazing kreeg ik nul coulance. Sterker nog: er werd expliciet verwezen naar het feit dat ik mijn abonnement heb opgezegd als reden om niets te vergoeden. Dit is niet alleen klantonvriendelijk, maar juridisch zeer discutabel. Tot het einde van mijn contract ben ik volwaardig klant en hoor ik ook zo behandeld te worden.

Ik vind het kwalijk dat Simyo zich verschuilt achter het argument “je had een dataplafond kunnen aanzetten” om buitensporige kosten af te schuiven op de klant. Bescherming tegen excessieve kosten zou standaard moeten zijn in een tijd waarin verbruik razendsnel kan oplopen via achtergrondprocessen. Dat je zonder duidelijke signalen in twee dagen ongemerkt meer kwijt kunt zijn dan aan een jaarabonnement, voelt onveilig en onredelijk.

Ik zal deze klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie, maar plaats hem hier ook zodat anderen weten wat hen kan overkomen – en hoe er binnen Simyo met dit soort situaties wordt omgegaan.

Met vriendelijke groet,

Tim

Beste antwoord door Roeqajja

Hi ​@Tiko10,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor jullie hulp! ​@JanD en ​@Friesian 

Groetjes,
Roeqajja

4 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • July 26, 2025

Beste ​@Tiko10 dataplafond was inderdaad een goedkope optie geweest om dat soort buitenbundelkosten te voorkomen.

Verder staat het gewoon in de voorwaarden dat er buitenbundelkosten gerekend mogen worden bij overschrijding data.

Binnen je mobiel (Android) had je ook gratis een datawaarschuwing en plafond in kunnen stellen.

Op 23 juli kreeg je al een melding dat je aan het eind van je limiet was en hebt daar blijkbaar geen actie op ondernomen omdat je schrijft dat op 25 juli veel data verbruikt was.

Tja, als je de waarschuwing van 23 juli dan negeert,  is het echt 100% aan jezelf te wijten dat de kosten door bleven lopen en is het logisch dat er vanuit Simyo geen coulance meer te verwachten valt.

Gezien je verhaal, valt er bij de geschillencommissie niets te halen, want Simyo valt niets te verwijten.

Neem je verlies en pas bij je nieuwe provider beter op.

Friesian
  • Forum Expert
  • July 27, 2025

Als aanvulling op ​@JanD .

Ook al ligt de telefoon aan de oplader en is verbonden met WiFi. Als tegelijkertijd mobiele gegevens aan staat kan er toch sprake zijn van gebruik van mobiele gegevens. De telefoon maakt constant verbindingen ook bij passief telefoon gebruik. 

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+7
  • Moderator
  • antwoord
  • July 29, 2025

Hi ​@Tiko10,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je kosten hebt gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Balen dat je de sms’jes niet op tijd hebt gezien, vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over. 

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Je telefoon verbruikt namelijk altijd internet, ook als je je telefoon niet gebruikt. Denk maar aan apps die op de achtergrond data verbruiken. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Super bedankt voor jullie hulp! ​@JanD en ​@Friesian 

Groetjes,
Roeqajja

JanD
  • Forum Expert
  • July 29, 2025

Beste ​@Roeqajja als er al een tegemoetkoming komt van Simyo, vind ik dat deze heel magertjes moet zijn omdat klant het abo opgezegd heeft, zeker gezien de toon die binnen dit forum gebezigd wordt en sta ik 100% achter de reactie van de klantenservice.