Skip to main content

.

Beantwoord

Absurd hoge kosten

Vanochtend werd ik wakker en ik keek op mijn telefoon. Ineens allerlei onheilspellende berichten van Simyo dat ik mijn databundel volledig had opgebruikt. Dit tot mijn grote verbazing omdat ik een ruime bundel heb gekozen en de maand januari nog lang niet om is. 

Naar aanleiding hiervan mijn Simyo app geopend en toen kreeg ik de schrik van mijn leven! Ruim € 200, - extra kosten voor buiten bundel gebruik voor het overschrijden van mijn bundel met circa 3000 MB. Dit terwijl ik normaliter nog geen € 10, - per maand voor internet 20 GB + 400 bel/SMS. Een absoluut scheve verhouding. Dit zijn oneerlijke handelspraktijken en is kennelijk het 'businessmodel' van Simyo getuige het aantal klachten op internet over dit onderwerp. 

Ik weet uberhaupt niet eens wie of wat al mijn MB's heeft opgevreten. 

Beste antwoord door Roeqajja

Hi â€‹@Burgum,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over.

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt in deze situatie. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en de persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Bedankt voor jullie hulp! ​@Kaas Berrie en ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja

Bekijk originele reactie

11 reacties

Kaas Berrie
Forum|alt.badge.img+3
  • Involved
  • 183 reacties
  • 19 januari 2025

​@Burgum , los van de vraag hoe dit kan zijn ontstaan, kan de wedervraag gesteld worden: waarom staat voor €0,50 per maand uw ‘dataplafond’ niet AAN?? Dan was u dit niet overkomen.  

• auteur
  • Beginner
  • 4 reacties
  • 19 januari 2025

Hoe moet ik weten hoe en wat een datalimietplafond is? Laat staan hoe ik het moet aanvragen?

Kaas Berrie
Forum|alt.badge.img+3
  • Involved
  • 183 reacties
  • 19 januari 2025
Burgum schreef:

Hoe moet ik weten hoe en wat een datalimietplafond is? Laat staan hoe ik het moet aanvragen?

Heel eenvoudig ​@Burgum , zie deze link: https://www.simyo.nl/klantenservice/bundels/dataplafond

..en zo ziet dat er in ‘mijn simyo’ uit:

JanD
  • Consultant
  • 798 reacties
  • 19 januari 2025

Beste ​@Burgum het dataplafond is in de loop van vorig jaar geïntroduceerd en duidelijk aan de klanten gecommuniceerd via de nieuwsbrief en op de facturen en het staat nog steeds in de MijnSimyo-app, dus daar kun je niet overheen gekeken hebben.

Verder kun je op app-niveau zien waar de data aan verstookt is en daar maatregelen op nemen.

Het zijn ook geen oneerlijke handelspraktijken, het staat gewoon in de voorwaarden dat buitenbundelkosten 15 cent pet MB zijn en je bent met het aangaan van het abo akkoord gegaan met de voorwaarden.

Verder kun je binnen je eigen mobiel ook een waarschuwing en stop instellen voor internetverbruik, buiten het dataplafond van Simyo om bij het bereiken van het einde van je bundel.

Ik zou dus meteen dataplafond activeren voor 50 cent per maand en gaat dan de 1e van de komende maand in.

Succes.

• auteur
  • Beginner
  • 4 reacties
  • 19 januari 2025

​@JanD Ik wil er best in meegaan dat buitenbundelkosten hoger zijn, maar wanneer ik normaliter € 9,21 per maand betaal voor 20.000 MB, oftewel 0,00004605 cent per MB. Reken ik dus de bel/sms nog niet eens mee. En dan moet je ineens € 0,15 oftewel 3.250 (!) maal zoveel per MB betalen voor MB's buiten de bundel, kan ik niet anders dan oneerlijke handelspraktijken, dan wel oplichting noemen. 

JanD
  • Consultant
  • 798 reacties
  • 19 januari 2025
Burgum schreef:

​@JanD Ik wil er best in meegaan dat buitenbundelkosten hoger zijn, maar wanneer ik normaliter € 9,21 per maand betaal voor 20.000 MB, oftewel 0,00004605 cent per MB. Reken ik dus de bel/sms nog niet eens mee. En dan moet je ineens € 0,15 oftewel 3.250 (!) maal zoveel per MB betalen voor MB's buiten de bundel, kan ik niet anders dan oneerlijke handelspraktijken, dan wel oplichting noemen. 

Beste ​@Burgum dan had je toentertijd niet met de voorwaarden akkoord moeten gaan en ergens anders een mobiel abo moeten nemen, sorry.

Het is zelfs nog relatief goedkoop, op zee betaal je €10 per MB, en bij Simyo ‘slechts’ €0,15 per MB bij buitenbundel😎

Het is allemaal heel relatief.

• auteur
  • Beginner
  • 4 reacties
  • 19 januari 2025

Hartstikke bedankt voor de opbeurende woorden ​@JanD ! Ben ik erg mee geholpen! Alles is inderdaad relatief.Is alleen erg jammer dat ik een weekbudget van € 40, - dus één maand geen vreten heb door deze actie

Kaas Berrie
Forum|alt.badge.img+3
  • Involved
  • 183 reacties
  • 19 januari 2025
Burgum schreef:

Hartstikke bedankt voor de opbeurende woorden ​@JanD ! Ben ik erg mee geholpen! Alles is inderdaad relatief.Is alleen erg jammer dat ik een weekbudget van € 40, - dus één maand geen vreten heb door deze actie

Een moderator zal morgen zeker op deze vraag/opmerking reageren en mogelijk enige coulance voorstellen. ​@Burgum, maar even afwachten dus ….

Hebt u het dataplafond nu ingesteld? Zo ja dan gaat deze op 01-02-25 in.  

• auteur
  • Beginner
  • 4 reacties
  • 19 januari 2025

​@Kaas Berrie Ik wacht het af en hoop het beste! Ik heb ook al een e-mail gestuurd naar de klantenservice van Simyo. 

Fijne avond!

JanD
  • Consultant
  • 798 reacties
  • 20 januari 2025

Beste ​@Burgum ik ben natuurlijk niet van je persoonlijke situatie op de hoogte, dus dat kun je me niet aanrekenen.

Roeqajja
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • 2572 reacties
  • antwoord
  • 20 januari 2025

Hi â€‹@Burgum,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat er kosten zijn gemaakt buiten de bundel vanwege internetverbruik! 

Wij versturen altijd waarschuwingsberichten bij 80% en 100% verbruik van je databundel. Deze sms’jes komen rechtstreeks vanaf het netwerk en zijn altijd leidend. In de laatste sms geven wij ook duidelijk aan wat vanaf dat moment het tarief is (€0.15 per MB) en dat het verstandig is om het internet uit te zetten of een internetbundel bij te kopen. Vanuit Simyo doen wij ons best om onze klanten op tijd te waarschuwen. Als je binnen korte tijd hoge kosten hebt gemaakt buiten je bundel, dan blokkeren wij je simkaart uit voorzorg en sturen wij hier een e-mail over.

Vanwege de privacywetgeving kunnen wij niet inzien waar de MB's aan zijn verbruikt. Dit kun je vaak wel via de instellingen in je telefoon terug vinden. Ik raad aan om in de instellingen van je telefoon te kijken om achter de oorzaak van je hoogverbruik te komen. 

Wij hebben sinds kort inderdaad de mogelijkheid om een dataplafond in te schakelen voor €0,50 cent per maand. Hiermee kun je voorkomen dat je weer kosten zou kunnen maken buiten je bundel vanwege internetgebruik. Wij hebben ook een topic op het forum gemaakt met uitgebreide informatie over het dataplafond. 

Ik begrijp dat de kosten niet bewust zijn gemaakt in deze situatie. Zou je mij een privébericht willen sturen met je 06-nummer en de persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag wat we voor je kunnen doen om dit samen op te lossen.

Bedankt voor jullie hulp! ​@Kaas Berrie en ​@JanD 

Groetjes,
Roeqajja

Reageer