.

Beantwoord

Hoe kunnen mijn verbruikskosten zo hoog zijn?


Omdat de telefoon van mijn dochter tijdens carnaval is gestolen en het bereik van ziggo in onze regio te wensen over liet, zijn wij met de hele familie over gestapt naar Simyo. Haar contract gaat pas volgende week in, maar een maand niet bellen is geen optie, dus haar tijdelijke nummer geactiveerd in haar nieuwe galaxy 3. Als bezorgde vader zeg je dan ...."Doe rustig aan want je weet dat je buiten de bundel belt en dat het duur is",...zo gezegd zo gedaan (ze houdt zich er al jaren keurig aan want het meerdere moet ze zelf betalen)... De afgelopen jaren was haar internetverbruik altijd tussen de 300 en 500 mb per maand. Met ooit 1x een uitschieter naar 614 mb.

Ineens ontvang ik zaterdag een mailtje van Simyo, uw nummer is geblokkeerd in verband met een hoog verbruik. Dan toch maar eens voor het eerst inloggen bij Simyo. We zijn ons werkelijk rot geschrokken, en dan druk ik het nog voorzichtig uit.

Zaterdag ben ik met haar naar een handbalwedstrjd gefietst en daar gekeken en toen weer terug en precies in die tijd van 19.20 tot 20.56 heeft ze 1440mb gebruikt.....€ 230,96 in anderhalf uur! Ik heb naast haar gezeten en kan bevestigen dat de telefoon niet uit haar zak is geweest voor gebruik (de wedstrijd was te spannend)

Nuu hebben we de rekening wat verder uitgeplozen en nu blijkt dat ook de 2 weken voorafgaand op de meest vreemde momenten in korte tijd megaporties aan mb's worden gebruikt, tijdens de les op school bijvoorbeeld. De afgelopen 2 weken in maart hebben gezorgd voor een nota van € 418,88 alleen voor internetgebruik!


Heb net gebeld met Simyo, en wat zegt de mevrouw aan de lijn,....tja, een dergelijk verbruik kan echt wel. Als ik dan vraag waaraan het weglekt geeft ze aan dat niet te kunnen vertellen, maar dat filmpjes downloaden wel veel mb's kosten. Als ik het verbruik wilde controleren dan kon ik dat zien op de telefoon...zo gezegd zo gedaan.... wat staat er op de telefoon...verbruik van 9-31 maart...34,68mb. Zie wel, ik wist dat ik mijn dochter wel kon vertrouwen. Maar ik begin nu wel te twijfelen aan Simyo, zeker gezien de reactie van de dame aan de telefoon.

Ik heb nu internet uitgeschakeld op de site bij Simyo...het nummer is trouwens geblokkeerd...eerst moet de helft van de factuur worden betaald.... maar ik zou graag zien dat Simyo dit probleem voor ons oplost.
icon

Beste antwoord door Ali 17 March 2015, 13:24

Bekijk originele reactie

12 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Hoi Entree,

Goed dat je hier je vraag stelt en welkom op het forum.


Ik heb je topic even verplaatst naar het onderwerp Factuur. Op deze manier blijft het forum overzichtelijk. Daarnaast wil ik je vragen om het veelvuldig gebruik van leestekens te vermijden. Je reacties wordt namelijk ook zonder hoofdletters of uitroeptekens behandeld :)

Ik kan goed voorstellen dat jij en je dochter geschrokken zijn door de hoge kosten.

Wanneer een bestelling is aangevraagd met nummerbehoud gaat het abonnement pas in als het nummer is overgezet naar Simyo. Uit je bericht kan ik opmaken dat je op de hoogte was dat nummerbehoud nog niet was uitgevoerd.

Gedurende de periode dat het tijdelijke nummer in gebruik is, worden uitsluitend gebruikskosten en geen abonnementskosten berekend. Het gebruik van de aansluiting zonder bundel(s) kan hoge kosten met zich mee kan brengen. Wij maken hiervan een melding in de welkomstmail en de e-mail die wordt verstuurd wanneer je de simkaart activeert.

Daarnaast raden klanten altijd aan om contact op te nemen met onze Klantenservice om de abonnementsbundels te activeren wanneer ze besluiten af te zien van nummerbehoud. In jullie situatie is er vóór overzetting van het nummer gebruik gemaakt van de aansluiting.

De simkaart van je dochter is op 22 februari geactiveerd. Ik zie dat er vanaf eind februari al gebruik is gemaakt van de aansluiting. Het is vervelend dat je toestel haar toestel door diefstal is kwijt geraakt. Een betere idee was misschien geweest om bij Ziggo tijdelijk een nieuwe simkaart aan te vragen. Op deze manier kon je dochter, tot overzetting van haar nummer, ook telefonisch bereikbaar zijn.

De hoge kosten komen voornamelijk door mobiel internet. De verbruiksgegevens worden een aantal maal per dag verwerkt. Dit betekent dat er soms grotere hoeveelheden gegevens ineens verwerkt worden.

Momenteel is de aansluiting van je dochter geblokkeerd in verband met Hoogverbruik. Wanneer je binnen één dag meer dan € 100,- of binnen een week meer dan € 250,- aan extra kosten maakt wordt je aansluiting uit voorzorg geblokkeerd.

Wij begrijpen dat u bent geschrokken van de hoge kosten. Wanneer een klant ondanks de eerdere genoemde meldingen toch gebruikmaakt van het tijdelijke nummer, zonder actieve bundels, wordt het verbruik verrekend tegen het buiten de bundel tarief.


Wij zijn van mening dat er vanuit Simyo duidelijk is gecommuniceerd over de eventuele kosten en dat je hiervan (eerder) op de hoogte had kunnen zijn. De verbruikskosten zijn terecht en kunnen helaas niet worden teruggedraaid.
Beste Ali,

Allereerst bedankt voor je reactie, ik betreur het echter wel dat je het ook nodig vond om mijn titel aan te passen, alleen de genoemde leestekens verwijderen has Simyo meer gesierd. De nieuwe titel dekt immers de lading niet. Ik wordt nu geconfronteerd met een meganota voor zogenaamd verbruik. Het betreft hier dus wel degelijk een spooknota.

Ik wist dat de kosten werden berekend voor gebruik buiten de bundel. Dat de rekening hoger zou uitvallen dan normaal was bekend en is een keuze die wij hebben gemaakt. Volgens mij geef ik ook netjes aan dat dit niet het probleem is. Het probleem is dat er op diverse tijden, wanneer de telefoon niet actief werd gebruikt enorme hoeveelheden data in rekening worden gebracht voor gebruik. Met als megaklapper zaterdagavond..in anderhalf uur tijd 1440 mb, terwijl de telefoon niet werd gebruikt op dat moment, ik zat er verdorie naast! 1440MB in anderhalf uur tijd, dat is de hoeveelheid die ze normaal gebruikt in drie maanden. Daar is haar nieuwe abbo ook op gebasseerd. Ik heb echt wel begrepen dat deze maand wat duurder zou uitpakken dan normaal, maar een dergelijke nota voor MB's die niet door ons haar zijn gebruikt, daar kon niemand rekening mee houden. Ik hoop dat Simo mij kan vertelen hoe ik dit verbruik boven water kan krijgen...haar telefoon verteld immers een heel ander verhaal dan jullie nota. Alles is nu geblokkeerd, voorlopig even geen telefoon. in ieder geval niet totdat dit probleem is opgelost. Zoals je waarschijnlijk begrijpt hebben we geen trek aan nog meer kosten zonder dat we het daadwerkelijk hebben gebruikt.

Graag zou ik zien dat Simyo met een oplossing komt voor ons probleem en niet telkens haar algemene praatje houdt. 
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Entree,

Wat een verhaal.
Hopelijk kan ik je wat meer vertellen..

Het kan zijn dat er in de nacht geüpdatet wordt. Dit zou het geval kunnen zijn bij jou.
een update wordt meestal niet meegeteld in de gegevens op je telefoon dus het klinkt logisch.

Helaas moet ik ook juridisch kijken en jullie zijn akkoord gegaan met de algemene voorwaarden van Simyo waarin is vermeld dat jij zelf aansprakelijk bent voor het verbruik. Je dient dus de kosten te dragen.

Het klinkt misschien niet leuk maar jullie hebben zelf de kosten gemaakt doormiddel van een update of wat anders.
Simyo mag in verband met de privacy niet bekijken wat jij bekijkt of wat jij download.

Sorry dat ik geen beter nieuws heb.
Een update van 1440 MB in anderhalf uur?...kom op zeg. Als de updates 's nachts plaatsvinden is er niets aan de hand, dan is de telefoon immers thuis en gebruik ze wifi. Het extreme verbruik was op onverklaarbare tijden, zoals onder lestijd op school en zaterdag op de tribune. 
Plat gezegd heb ik gewoon pech, zit ik vast aan een nota van bijna € 500,00 voor drie weken mobiel gebruik. Dat is in drie weken meer dan ik de afgelopen drie jaar bij elkaar heb betaald. Van Simyo hoef ik als klant in ieder geval geen medewerking, oplossing of tegemoedkoming te verwachten. (behalve censuur).  
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Entree,

Simyo hoeft geen coulance te verlenen. Het is iets wat zij bepaald. Het zou mooi worden als de klant dat deed.
op de factuur staan bij mijn weten de ophaal tijden van KPN. Behalve bij Bel minuten en SMS.

Indien de wifi te zwak of te traag is gaat hij automatisch over op het netwerk van Simyo.

Het is helaas maar je kunt je bundel verhogen voor volgende maand. Dit moet je voor de 25ste doen en dan gaat de verandering de 1ste in.

Gaat het nu weer wat?
Reputatie 5
Badge +11
Hi Entree,

maikel.twinnie legt gelukkig al één en ander uit over de rechtmatigheid van het in rekening brengen en mogelijke oorzaken van verbruik.
Daar valt niets op af te dingen.
Dit neemt niet weg dat dit wel heel erg vervelend is wanneer dit je overkomt. Ik heb daarom overlegd met een collega van onze financiële afdeling. Gelukkig ken ik hem goed, want we hebben afgesproken dat jij een tegemoetkoming krijgt waar je eigenlijk niet voor in aanmerking komt omdat je abonnement nog niet is ingegaan.
De kosten die tot nu toe zijn gemaakt voor het gebruik van internet in deze maand (2793 MB / €418,88) gaan wij verrekenen met een bundel van 4000 MB (€25). Dit doen we eenmalig.
Je aansluiting zal worden gedeblokkeerd, maar ik zet voor nu wel de optie 'Internet op je mobiel' uit. Dit om verdere kosten te voorkomen.
Wanneer je nummer wordt overgezet op 23 maart, kun je deze optie via Mijn Simyo eenvoudig weer aanzetten.

De reden dat -Ali de titel van je topic heeft aangepast is om er voor te zorgen dat deze beter te vinden is voor andere forumbezoekers die vragen hebben over dit onderwerp.
Bovendien is er geen sprake van een spookfactuur, je weet enkel niet waar het hoge verbruik vandaan komt. Het is wel geregistreerd via het mobiele netwerk.

Heb ik je zo weer ene beetje blij kunnen maken?
Hallo Ernst,

Een beetje blij?.... je had haar vreugdedansje moeten zien.:D
Namens mijn dochter enorm bedankt voor de tegemoedkoming. Internet blijft voorlopig echter wel uit staan. Ook als over een paar dagen haar abbo ingaat en het oude nummer is overgezet. Eerst willen we het lek boven water hebben. Een dergelijke nota willen we nooit weer meemaken!
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Entree,

Ik geloof graag dat je het niet meer mee wilt maken.
Zo te horen heb je wat aan de tips gehad op het forum en neem ook aan dat je de blog gelezen hebt?
Reputatie 5
Badge +11
Over dat blog gesproken; Entree, dit zijn twee erg handige posts:
- Nooit meer over je mobiele datalimiet heen
- Krijg inzicht in het datagebruik van je apps

Fijn dat je jij en je dochter weer blij zijn nu 😮
Dag,
Ik zit in de eerste maand van mijn abonnement bij jullie. Heb tot nu toe een bundel gehad van 100MB waar ik altijd onder bleef. Het verbruik op mijn mobiel klopte altijd vrij nauwkeurig met het verbruik volgens mijn vorige provider.

Nu bij Simyo heb ik een ruimere bundel, 500MB. Mijn toestel geeft aan tm 20 maart 44 MB verbruikt. Volgens de app van Simyo is dit 454MB. Dit is 10 keer zoveel. Ik begrijp hier niets van. Afgelopen week heeft internet zelfs compleet uitgestaan ivm vakantie. Kunt u uitzoeken waar dit hoge verbruik vandaan komt en waarom mijn toestel dit niet registreet terwijl dit bij vorige provider prima klopte? Ik heb een Samsung Galaxy S4.
Reputatie 5
Badge +10
Hoi Reine,

Welkom op het Simyo Forum.

Wat raar allereerst.
Een update van de software kan af en toe buiten het scherm vallen van wat jij aangeeft. Dat zou het geval zijn.
Helaas kan Simyo niet terug kijken in je verbruik gegevens i.v.m. je privacy.

Hopelijk kan een moderator meer uitleg geven
Reputatie 3
Badge +7
Hoi reinekeblok,

Welkom op ons forum! Wel een mysterieus geval wat jij hier beschrijft 😕

Nu denk ik zelf dat het wel meevalt. Kun jij nog eens op Mijn Simyo kijken? Daar zie je namelijk staan wat jij nog over hebt deze maand, niet wat je verbruikt hebt;) Verklaart dit het mysterie?

@maikel.twinnie, dankje voor het meedenken:D

Reageer