.

Beantwoord

Foute factuur?

  • 18 April 2014
  • 9 reacties
  • 629 Bekeken

Dag,

In februari en maart heb ik volgens mij een foutieve factuur ontvangen. Ik ben beide keren volgens de factuur over mijn bundel heengegaan omdat er verbruikskosten zijn.

Echter, de tijdsduur van de gesprekken in beide maanden zijn niet langer dan de bundel groot was! Beide keren heb ik niet langer dan 300 minuten gebeld, zelfs de factuur laat dat zien. 

Hoe kan ik dan toch verbruikskosten hebben moeten betalen?

Gr. Diederik
icon

Beste antwoord door Charlene 22 April 2014, 10:17

Bekijk originele reactie

9 reacties

Badge +8
Hoi Diederik73,

Welkom op het forum :)

Ik zie dat je hier ook een email over hebt gestuurd en dat die inmiddels beantwoord is.
Je kijkt het beste tijdens de maand op Mijn Simyo of de Mijn Simyo app hoeveel minuten je nog kunt gebruiken. Daar worden je gesprekken namelijk op hele minuten afgerond van je bundel afgetrokken.
Wanneer je na het sluiten van de maand naar de balkjes kijkt, zie je daar de absolute gesprekstijd. Maar dat staat er pas als de maand afgelopen is. Zo kun je daar niet door in de war raken.
Op de factuur kun je precies zien wanneer je over je bundel bent gegaan. Die gesprekken, daar staat een bedrag achter. Binnen de bundel dan staat er €0,00 achter.
Is het je nu duidelijker hoe je aan de buiten bundel kosten komt?

Groetjes,
Charlene
Het is duidelijk, bedankt.

Echter vind ik het feit dat jullie de absolute tijd in de balkjes verwerken zeer misleidend (desondanks dat jullie het wel met een 'i' erbij vermelden). Klanten zijn niet geinteresseerd in een absolute tijd die ze per maand bellen, maar in de tijd die ze verbruiken per maand en de kosten die dit met zich meebrengt. Ik begrijp jullie keuze niet vanuit het perspectief van de consument (wel vanuit jullie perspectief).

Ik zal vast niet de enige zijn die hier problemen mee heeft?
Reputatie 5
Badge +11
Hi Diederik73,

Het klopt helemaal wat je zegt, hoor. Het liefste zouden wij ook gewoon die balkjes met de tijd al afgerond plaatsen.
We kunnen jammer genoeg pas na het einde van de maand alle minuten, afgerond en al, weergeven. Die balkjes kun je dan ook het beste als indicatie gebruiken.
Dag,

Bedankt voor de reactie.

Waarom is het niet mogelijk om de balkjes afgeronde tijden te laten weergeven?

Jullie bieden toch ook op ieder moment aan dat je kan inzien hoeveel werkelijke minuten je nog over hebt? Waarom zouden jullie deze data niet gebruiken voor de balkjes? Ik denk dat het antwoord niet is dat het aan de ICT ligt, maar dat deze misleideinde balkjes een financieel voordeel opleveren door de klant te misleiden.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi Diederik73,

Wat jammer dat je ons nu beticht van misleiding 😞 Dat doen we niet, dat willen we niet en gaan we nooit doen.

De balkjes die je ziet op Mijn Simyo zijn van de absolute gesprekstijd, zonder afrondingen. Op je facturen kun je dat ook zo zien.
Tijdens de lopende maand, op dit moment april, zie je op Mijn Simyo én de app in cijfers hoeveel minuten er nog resteren van je bundel. Dat is inclusief afronding. Er wordt daar nu exact weergegeven hoeveel minuten er nu nog in je bundel zitten.
Dat is toch geen misleiding?
Ik vind het vreemd dat jullie wel tijdens de lopende maand een afgeronde tijd laten zien, maar niet in de balkjes (ook niet na het afronden van de maand, toch?).

De misleiding waar ik over spreek heeft dus geen betrekking op de informatie in de lopende maand (dat gedeelte is inderdaad geen misleiding omdat het een goede weergave van de overgebleven minuten is), maar op de data in de balkjes. Mensen gebruiken denk ik deze balkjes om een inschatting voor de toekomst te maken voor hoeveel ze zullen gaan verbruiken, terwijl dit geen goede informatie is.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: waarom kiezen jullie ervoor om absolute tijden in de balkjes weer te geven ipv de afgeronde informatie? 
Badge +8
Hoi Diederik73,

Je kunt beter je facturen gebruiken om een inschatting te maken welke bundel je wilt gaan gebruiken, dan de balkjes. Daarom staat er boven de balkjes ook een informatieblok: Waarom kan het verbruik verschillen van mijn factuur.. Daar wordt uitgelegd wat je in de balkjes kunt zien. En hoe er wordt afgerekend.
Absolute tijden kunnen best informatief zijn. Heb je die maand heel veel gebeld of niet, los van hoeveel het je heeft gekost.
Je kunt er je belgedrag zien, los van het feit of daar veel korte gesprekken bij zaten bijvoorbeeld. Ik vind het zelf wel een goede indicatie van mijn belgedrag. Ook de vergelijking met andere maanden is in de grafiek mooi te zien.
De grafieken zijn technisch niet zo in te richten dat ze afgerekende beltijd laten zien. Maar we vinden ze toch waardevol genoeg om te laten staan op de website. Daarom proberen we er ook goed over te informeren. Zodat mensen ze niet gebruiken voor het inschatten van hun bundels.

Groetjes, Charlene
Dag Charlotte,

Bedankt voor je reactie. Jammer dat de balkjes op dit moment niet technisch in te richten zijn op de afrondende manier, dat zou heel mooi zijn geweest. 

Ik neem aan dat dit over een tijd wel mogelijk is. Fijne dag.

Gr. Diederik
Reputatie 6
Badge +10
Hoi Diederik73,

Jammer, dat is inderdaad het gevoel waar de meeste klanten en collega's het met je eens zullen zijn. Wel wil ik graag melden dat het in heel veel gevallen ook precies overeen komt. Op het moment dat er veel korte gesprekken worden gevoerd of als er veel gesprekken overgeschakeld worden naar je voicemail (vaak zie je dan 0:06 seconden op je factuur staan) Pas dan is er vaak sprake is van een groter verschil.

De IT afdeling van Simyo is zich erover aan het buigen en ik weet zeker dat dit over een tijd mogelijk is.

Reageer