.

Beantwoord

Waaom heb ik zulke hoge buiten-bundel kosten

  • 20 July 2015
  • 4 reacties
  • 171 Bekeken

Gisterenavond een factuur ontvangen over de maand juni. Welgeteld 85 euro. Naar mijn weten was het in ieder geval een jaar geleden zo dat je netjes een SMS'je kreeg als de bel- en sms bundel bijna op was. Daar op wachtend er van uit gegaan dat alles in orde was. De schade? Ruim 200 SMS'jes buiten bundel Ă  30 cent per stuk.
Waarom wel een nette melding bij 50, 75 en 100% van de internet bundel maar ineens niet bij bellen en SMS'en? Daarnaast, 30 cent per berichtje? Zo'n SMS'je gaat vrolijk over het datanetwerk a 200 bytes per berichtje, dus dan heb je het over circa 1500 euro voor een megabyte aan data. Serieus?

Samengevat, mijn vraag: waarom geen nette waarschuwing bij het benaderen van de bundel limiet, en waarom zulke buitensporige kosten voor een paar berichten?
icon

Beste antwoord door Ernst 22 July 2015, 09:48

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 5
Badge +10
Hallo Nitsannetser,

Welkom op het Simyo Forum.

De schade in het verhaal heb je zelf veroorzaakt.
Je had bijvoorbeeld ook vaker op Mijn Simyo kunnen kijken.
Volgens Simyo haar eigen algemene voorwaarden (hierna: AV) staat dat JIJ aansprakelijk bent voor het verbruik wat je maakt.
Net als iedere ondernemer moet Simyo ook kosten maken.
Omdat Simyo groot inkoopt voor de bundels zijn de kosten buiten de bundel hoger.

Vergelijk het met dat een telefoon winkel 50 toestellen van het zelfde model koopt bij de fabrikant of 300 in een keer.

Bij 300 krijg je meer korting dan wanneer je er 50 koopt.

Hopelijk is mijn voorbeeld verduidelijkend.
Hallo Nitsannetser,

Welkom op het Simyo Forum.

De schade in het verhaal heb je zelf veroorzaakt.
Je had bijvoorbeeld ook vaker op Mijn Simyo kunnen kijken.
Volgens Simyo haar eigen algemene voorwaarden (hierna: AV) staat dat JIJ aansprakelijk bent voor het verbruik wat je maakt.
Net als iedere ondernemer moet Simyo ook kosten maken.
Omdat Simyo groot inkoopt voor de bundels zijn de kosten buiten de bundel hoger.

Vergelijk het met dat een telefoon winkel 50 toestellen van het zelfde model koopt bij de fabrikant of 300 in een keer.

Bij 300 krijg je meer korting dan wanneer je er 50 koopt.

Hopelijk is mijn voorbeeld verduidelijkend.


Voor 3 euro in de maand kan men onbeperkt SMS instellen. Wil je zeggen dat dat voor Simyo wel goedkoop is (ook dan is het verbruik voor inkoop niet bekend), maar als je dat niet aanvinkt 30 cent per SMS rekenen is dan wel normaal?
Daarnaast zou het ook niet meer dan coulant zijn om er ook net zoals bij het internet-verbruik een SMS-waarschuwing uit te sturen.

Ja, dat verbruik is zelf veroorzaakt, dat ontken ik niet. Het zal ongetwijfeld ook allemaal netjes in de AV staan. Maar een notificatie is toch niet teveel moeite? Dit voelt een beetje als geld uitkloppen. Onbeperkt kan voor 3 euro, maar als je dat vergeet aan te zetten dan betaal je maar lekker dubbel en dwars voor je paar bytes aan data.

Hoe moet ik als consument raden dat ik voor de ene bundel wel netjes een waarschuwing krijg en voor de rest niet?

Hoe moet ik als consument raden dat ik voor de ene bundel wel netjes een waarschuwing krijg en voor de rest niet?

Je hoeft helemaal niet te raden. Er is dit forum, twitter, facebook, email en last but not least de telefonische helpdesk (gratis via je simyo 06 nummer)
Je kunt dus met vragen op talloze plaatsen terecht, en er zijn veel mensen die (niet alleen) jou graag behulpzaam zijn.
Deze service wordt geboden door mensen die bijvoorbeeld vrijwillig actief zijn op het forum (ik dus en andere forumleden) en door betaalde simyo medewerkers.
Kortom je hebt talloze mogelijkheden om vragen te stellen.

Maar dat je niet blij bent met een in jouw ogen hoge rekening is een begrijpelijke menselijke emotie..!

Friesian
Reputatie 5
Badge +11
Hoi nitsannetser, welkom op ons forum.

Als eerste begrijp ik dat je baalt van een factuur die onverwacht zo hoog is als de jouwe. Alleen zitten er, zoals hierboven ook wordt aangegeven, wat 'mitsen en maren' aan je stellingen.
Zo worden er geen smsjes verstuurd wanneer je bel/sms bundel (bijna) op is en is dat ook nog nooit gebeurd.
De reden dat er (wettelijk verplicht) waarschuwingen worden verstuurd bij internetgebruik is omdat je onbewust en ongemerkt veel meer data kunt verbruiken met je smartphone dan je in de gaten hebt.
Elke sms of gebelde minuut kan niet onbewust en ongemerkt verbruikt worden, aangezien je de knop zelf indrukt om te bellen, op te hangen en te versturen.
Je hebt een bundel van 100 minuten/smsjes en gaat daar met bijna 200 smsjes en ruim 40 belminuten overheen. Heb je echt niet in de gaten gehad dat je meer dan drie zoveel hebt verbruikt dan je bundel groot is?

Ons buiten bundel bel- en sms tarief is €0.31 per minuut/sms. Dat is het altijd al geweest en daar doen we ook niet vaag over. Daarbij komt dat we, zoals maikel.twinnie al aangeeft, Mijn Simyo en de Mijn Simyo app hebben waar je op elk gewenst moment je verbruik kunt nakijken.
Verder stel je dat een smsje een paar bytes groot is en waarom het dan niet als data wordt berekend? De Short Message Service wordt compleet anders opgebouwd en geregistreerd dan internet.
Als je liever hebt dat je berichten als data worden berekend, raad ik je aan Whatsapp te gebruiken.

Nogmaals; ik begrijp dat je baalt van zo een factuur, maar ik kan er niets aan veranderen.

Heb ik het zo duidelijk uitgelegd?


Maikel.twinnie en Friesian; dank jullie voor het meedenken!

Reageer