.

Beantwoord

Waarom zijn de buitenbundeltarieven binnen Nederland minder dan de EU-tarieven?

  • 21 October 2016
  • 9 reacties
  • 117 Bekeken

Beste,

Ik zit al een aantal dagen buiten mijn bundel te smsse, dit kost mij wel geteld€ 0,31 wat ik opzich al heel veel vind vergeleken met andere providers.

Nu kwam ik tot de gekke verbazing dat het smsse vanaf zone1 (Duitsland) maar €0,02 kost?

Nou vraag ik me af, hoort het tarief van alles niet gelijk getrokken te zijn door afspraken binnen de EU? Want het gat tussen €0,02 en €0,31 is wel heel groot.
icon

Beste antwoord door Ray 21 October 2016, 08:48

Bekijk originele reactie

9 reacties

Hoi,

Het klopt dat er een verschil is. Dat heeft te maken met het feit dat bellen, smsen en internetten in het buitenland maar in de EU is gebonden aan wettelijke Europese bepalingen. Voor nationale tarieven geldt dat niet, dan is er sprake van vrije markt.
Raytje,

Waarom er in 2017 alleen de bundeltarieven gelijk worden getrokken begrijp ik niet....roaming is roaming.
https://forum.simyo.nl/officieel-nieuws-acties-verstoringen-59/faq-wijziging-roamingtarieven-binnen-de-eu-33145


Wat worden de nieuwe tarieven voor verbruik in de EU in 2017?

Vanaf medio 2017 komt verbruik in de EU uit je Nederlandse bundel. Je betaalt dan voor je gesprek, sms’je of internetgebruik hetzelfde als dat je in
Nederland zou doen.
Bijvoorbeeld: Je belt 30 minuten van Frankrijk naar Nederland. Je had nog 20 minuten over in je bundel. Die 20 minuten bel je op en alleen voor de 10 minuten daarna betaal je het buitenbundeltarief. Net als in Nederland.

Wanneer de roamingtarieven binnen de EU worden gelijkgetrokken dan zou er m.i. geen verschil mogen zijn wanneer dan je bundel op is.
Vanaf 2017 mag enkel het nationale tarief worden berekend. Dat zou dus inhouden dat bellen, smsen en internetten binnen de EU gelijk moet zijn. Buiten de bundel mag dit dus nog steeds zoals nu gaan, met hogere buiten de bundel tarieven.. Tenminste zo lees ik het.
https://www.europa-nu.nl/id/vhj1ngguzrwe/goedkoper_mobiel_bellen_en_internetten
Hallo Raytje

Ik vind het absurd dat hier zo een groot gat tussen zit, ik kan dus beter via de mast van Duitsland een sms sturen en/of bellen dan via de Nederlandse mast?

Nu betaal ik via Nederlandse telefoonkosten 31 cent, zou ik de Duitse telefoonkosten selecteren bij voorkeursnetwerk zou ik dus 29 cent per SMS goedkoper zijn?

Dit is toch gewoon niet netjes? Vind het zelfs asociaal.

Het betreft bijde buiten de bundel tarief.
Even een aanvulling,

Zou ik in 2017 bij simyo in Duitsland buiten de bundel bellen zou ik dus ook €0,31 betalen ? I.p.v het tarief wat nu geld van €0,02?

Het word allebij buiten de bundel gerekend?
Dat gat is enkel zo groot omdat je buiten je bundel zit. Maar nu je toch buiten je bundel zit is dat wel de goedkoopste oplossing. Weet wel dat de verrekening langer duurt omdat je dan via een buitenlandse provider zit te smsen.
Even een aanvulling,

Zou ik in 2017 bij simyo in Duitsland buiten de bundel bellen zou ik dus ook €0,31 betalen ? I.p.v het tarief wat nu geld van €0,02?

Het word allebij buiten de bundel gerekend?


Mits Simyo de buiten de bundel tarieven niet aanpast dan is dat medio 2017 het geval ja.
Bellen is overigens 6 cent..
Ik bedoelde sms, maar dan vind ik het nu al heel apart dat zulke tarieven gerekend worden terwijl "roaming" normaal altijd veel duurder was.

Ik denk persoonlijk dat als ze hier iets moois van willen maken ze hier een lijn in moeten trekken met sms/belkosten.

Ik heb op moment al 30 euro buiten mijn bundel kosten, zou ik nu gaan sms/bellen via de zendmast hier aan de grens zou dit nog geen 8 euro zijn?
Daarbij denk ik dat de kosten van de provider dan hoger zijn dan ik sms/bel via Nederland.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Sjoowiej,

Welkom op het Simyo Forum!

Je hebt gelijk! Er zit inderdaad een verschil tussen de buitenbundeltarieven in Nederland en de roamingkosten (die per definitie buiten de bundel vallen binnen Europa. Dat komt omdat de roamingkosten vanuit Europese bestuursorganen gereguleerd worden, terwijl de tarieven binnen Nederland marktconform zijn. Als je binnen je bundel belt (of sms't, of internet) ben je natuurlijk wel veel goedkoper uit in Nederland!

Zoals ook in dit topic genoemd is, zullen de roamingkosten in 2017 verdwijnen. Je betaalt dan geen extra kosten meer in het buitenland, maar alles zal van je bundel af gaan (tenzij je buiten je bundel zit, natuurlijk!).

Ik snap goed dat hier verwarring over ontstaat, maar het zal zo gauw mogelijk rechtgetrokken worden!

Is dit helder zo? Graag beantwoord ik alle vragen die er nog zijn!

@Raytje en Friesian, dank voor de hulp mannen!

Groetjes,
Jihane

Reageer