.

Beantwoord

Waarom wordt ik geblokkeerd wegens onecht hoogverbruik?

  • 17 July 2015
  • 4 reacties
  • 214 Bekeken

ik heb een bericht gekregen vanwege hoogverbruik. ik zou meer dan 100 euro hebben verbruikt in minder dan 24 uur in het buitenland. ik heb dit bericht om 9 uur 's ochtends gekregen. Ik sliep toen nog de dag daarvoor heb ik mijn telefoon minimaal gebruikt. ik denk zo'n 50 mb aan internet. mijn telefoon geeft aan meer dan 700 mb te hebben verbruikt, terwijl geen enkele app of dienst op mijn telefoon aangeeft zo veel te hebben verbruikt. Ook omdat ik het bericht pas om 9 uur 's ochtends, terwijl ik wifi heb, kreeg, heb ik het gevoel dat er iets mis is gegaan. Ten eerste is het namelijk moeilijk in je slaap te internetten en ten tweede was mijn telefoon verbonden aan een wifi netwerk. hebben meer mensen dit en kan hier iets aan gedaan worden?

mvg, Nathan
icon

Beste antwoord door Ray 17 July 2015, 10:39

Bekijk originele reactie

4 reacties

Hallo Nathan,

Je bent niet de eerste die schrikt van dit soort dingen. Het is altijd heel erg vervelend als je hiermee word geconfronteerd. En wat ik niet zeg is absoluut niet lullig bedoelt maar vaak is het onwetendheid.

Je verbruik

Je geeft aan dat je ongeveer 50 Mb hebt verbruik. Je was in het buitenland. Binnen de EU zou dat 50 MB x €0.242 = € 12,1 moeten zijn. buiten de EU 50 MB x € 5,- = € 250, - zijn. Ik neem aan dat je binnen de EU bent / was.

Je telefoon geeft aan 700 MB te hebben verbruikt maar je Apps geven niks aan. Dat doet mij denken aan een update voor je telefoon. Die zijn vaak van die omvang.

700 MB x €0,242 = € 169,4

Dit doet mij weer denken dat je die update kreeg en ergens halverwege je Wifi verbinding weg viel en je telefoon automatisch over is gegaan op je data verbinding. En dat terwijl jij sliep..

Wifi en de nadelen ervan

Wifi is leuk, wifi is handig want het bespaart je een hoop data verkeer. Maar wifi is ook een instabiele verbinding die al bij een minimale interventie verdwenen kan zijn. Heb je dan ook je Data aan, nou tel uit je winst (verlies in dit geval)

Ook hoef je zelf niet intensief te telefoon te gebruiken.

Zie het als een pc / laptop, die is ook altijd verbonden als die aan staat.

Dan heb je nog je instellingen die er voor zorgen dat je een hoop achtergrond verkeer kan hebben. Ik doel dan op automatische updates van apps, synchroniseren en telefoonsoftware.

Allemaal dingen die je uit moet zetten of alleen via wifi moet laten doen. Valt je wifi dan weg, dan stoppen de processen.

Wat hier aan gedaan kan worden is vrij simpel. Lees dit eens door: klik hier en ook de bijbehorende blog waarnaar verwezen word.

Hoop dat het één en ander duidelijk is.

Oh, en zet je data verbinding uit (ook in het buitenland) als je slaapt..

PS. Dat wat ik schreef over de kosten is speculatie aan de hand van wat jij schreef. Een moderator kan je meer vertellen omdat deze in je gegevens kunnen kijken.


Je telefoon geeft aan 700 MB te hebben verbruikt maar je Apps geven niks aan. Dat doet mij denken aan een update voor je telefoon. Die zijn vaak van die omvang.

700 MB x €0,242 = € 169,4

Dit doet mij weer denken dat je die update kreeg en ergens halverwege je Wifi verbinding weg viel en je telefoon automatisch over is gegaan op je data verbinding. En dat terwijl jij sliep..

Wifi en de nadelen ervan

Wifi is leuk, wifi is handig want het bespaart je een hoop data verkeer. Maar wifi is ook een instabiele verbinding die al bij een minimale interventie verdwenen kan zijn. Heb je dan ook je Data aan, nou tel uit je winst (verlies in dit geval)

Ook hoef je zelf niet intensief te telefoon te gebruiken.

Zie het als een pc / laptop, die is ook altijd verbonden als die aan staat.

Dan heb je nog je instellingen die er voor zorgen dat je een hoop achtergrond verkeer kan hebben. Ik doel dan op automatische updates van apps, synchroniseren en telefoonsoftware.

Allemaal dingen die je uit moet zetten of alleen via wifi moet laten doen. Valt je wifi dan weg, dan stoppen de processen.

Wat hier aan gedaan kan worden is vrij simpel. Lees dit eens door: klik hier en ook de bijbehorende blog waarnaar verwezen word.

Hoop dat het één en ander duidelijk is.

Oh, en zet je data verbinding uit (ook in het buitenland) als je slaapt..


updates zijn er niet geweest. Deze moet ik handmatig doen, voor elke app en sofware. daarnaast wordt dat ook in gebruik aangegeven. Ook waren alle apps gesloten waardoor ze niet op de achtergrond konden werken.
Reputatie 7
Badge +9
Ik weet niet welke smartphone je hebt, maar bij een iPhone kan je voor elke app in de Instellingen aangeven of ze wel of niet op de achtergrond werken, ook al zijn ze gesloten. Op mijn Engelstalig toestel heet dat "Background App Refresh". Ik wil dus maar zeggen dat het afsluiten van een app niet automatisch betekent dat er niets meer op de achtergrond gebeurt. Het hangt dus af van bovengenoemde instellingen.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi nathanpeters888, welkom op ons forum!

Behalve dat Raytje niet in je gegevens kan kijken, zit hij een heel eind ik de juiste richting met zijn antwoord. Neem ook zijn tips ter harte, deze zou ik ook zo gegeven hebben.

Uit de gegevens van je verbruik in in het buitenland maak ik op dat je sinds 8 juli al dagelijks internet gebruikt in Frankrijk. Op 16 juli is dat verbruik gedurende de gehele dag geweest en toen heb je meer dan €100 verbruikt binnen 24 uur.
Dat is ook een stuk meer dan de geschatte 50 MB, het is meer dan 400 MB. Ik ben bang dat de wifi verbinding die je gebruikte niet echt heel sterk is geweest en je misschien ongemerkt op het buitenlandse netwerk hebt geïnternet :(


Op dit moment ben je vanwege deze onverwachte hoge kosten geblokkeerd voor uitgaand telefoon- en internetverkeer. Dat is een automatische blokkade die voorkomt dat je straks onbewust een rekening krijgt van vele honderden of misschien wel duizenden Euro's.
Middels een aanbetaling via iDeal op Mijn Simyo kun je weer gedeblokkeerd worden.

Het bericht over de blokkade is 's nachts even na 02.00 uur verstuurd. Toen is ook je verbinding geblokkeerd. Misschien had je het al gehad maar zag je het 's morgens pas?

Hebben we het zo duidelijk uitgelegd voor je?

Raytje en Scotsman, dank voor de hulp!

Reageer