Skip to main content

.

Beste,

afgelopen donderdag kreeg ik bericht van postNL mbt een pakket bezorging. Ik heb hier op gereageerd omdat ik niet thuis zou zijn op de aangegeven tijd.

 

Nu is er echter 2 keer 0.25 euro afgeschreven vanwege sms berichtjes naar Rusland. 

 

 Nu draag ik Rusland al niet zo een warm hart toe de laatste tijd, maar het lijkt mij ook niet de bedoeling dat een reactie op een POST NL bericht in Rusland eindigt.  

graag verneem ik waarom ik hier voor heb moeten betalen, en eigenlijk verwacht ik een restitutie hier voor. 
 

vriendelijke groet. 

Heb je al eens bij postNL geïnformeerd hoe dit mogelijk is.


Hoi @J.O.,

Bedankt voor je bericht. Ook ik ben net als @Ron H benieuwd of je ook al contact hebt opgenomen met postNL hierover. De kosten zijn namelijk door hen in rekening gebracht. 

We horen het graag van je! 

Groetjes,
Amy


007 is de internationale code voor Rusland. Dan zou 678 en area code moeten zijn… en 65 het lokale nummer. Echter zou het lokale nummer 5 tot 7 cijfers moeten zijn.

Ik gok dat die SMS nergens echt is aangekomen. Dat Simyo uitkomt bij het naar Rusland snap ik echter wel, want beginnen met “00” is een internationaal nummer in Nederland. Er is immers geen netnummer in Nederland, dat als tweede cijfer een 0 heeft.

 

Ik gok dat eigenlijk jouw toestel iets raars doet… In de screenshot is “PostNL” de afzender. Ik gok dan eigenlijk ook dat dat ook het daadwerkelijke toegestuurde "Nummer” is. Als iemand jou een normale SMS toestuurt, dan stuurt iemand in dat veld het daadwerkelijke telefoonnummer op. Dan zou er dus bijvoorbeeld “0699999999” staan. Jouw mobiel zal dan in jouw adressenboek opzoeken wie dat is en dan de naam tonen.

 De meeste bedrijven sturen echter niet vanuit een nummer, maar vanuit een naam. Ik gok dat PostNL daadwerkelijk vanuit “PostNL” stuurt in dit geval. Dat is uiteraard geen geldig telefoonnummer, dus zou jouw toestel het niet mogelijk moeten maken om daarop te reageren. Echter is dat in dit geval volgens jouw toestel wel mogelijk. Heb jij geen contact dat “PostNL” heet en waar dat nummer aanzit?


Hoi @Groentjuh,

Ik denk dat je hier op de goede weg zit en dat PostNL inderdaad niet vanuit een “normaal nummer” stuurt. En dat mijn sms dus nooit ergens is aangekomen.
 

ik heb echter geen contactpersoon die ook maar in de buurt komt van postNL of een landcode 007. Dus wel vreemd dat ik dan alsnog een bericht heb kunnen versturen.

en vreemd dat SIMYO daar dan wel kosten voor in rekening brengt. Wellicht kunnen zij zieners hier gebeurt is?

 

groeten. 


vreemd dat SIMYO daar dan wel kosten voor in rekening brengt. Wellicht kunnen zij zieners hier gebeurt is?

Dat laatste is niet heel vreemd. Simyo weet niet of dat nummer wel of niet bestaat. Die ziet 00 → Dus versturen naar het buitenland.

Landcode: 7 → Versturen naar Rusland

En de rest van dat nummer is voor de provider(s) in Rusland om uit te zoeken. Die komen er uiteraard achter dat dat nummer niet bestaat en mikken hem weg. Maar het stuk van jouw mobiel naar een provider in Rusland zouden jouw antwoorden best kunnen gemaakt hebben. Moet Simyo dat gratis gaan doen?

Hoe jouw toestel erbij komt om van "PostNL” dan nummer te maken snap ik niet echt...

 


Nu ga je uit van de aanname dat een mobiele telefoon een nummer verzint. Als ik in de contactgegevens kijk van “postNL” en in het verstuurde bericht dan verzint mijn telefoon helemaal geen nummer.

Dit is dus veel waarschijnlijker bij de provider gemaakt —> de link tussen de naam postNL en een nummer in het buitenland. 

Dus ja: ik ben van mening dat een provider daar controle over heeft en dus ook verantwoordelijk voor de kosten.


Hence mijn vraag aan SIMYO om te reageren en aan te geven waar dit vandaan komt. 


Dit is dus veel waarschijnlijker bij de provider gemaakt —> de link tussen de naam postNL en een nummer in het buitenland.

Als SMS nog steeds hetzelfde werkt, bevat een SMS echt letterlijk 2 “adressen”. Van wie komt de SMS en naar wie moet de SMS toe.

Deze adressen kunnen van verschillende type zijn. Bijvoorbeeld "International nummer”, "National nummer”, "Network specifiek nummer”, maar ook “Tekstueel” (zie GSM03.40)! Dat laatste zal door gebruikt zijn als PostNL dat daadwerkelijk als “van” gebruikt.

Het is dus niet zo dat Simyo daar neerzet ID “00767865” en zegt dat dat "PostNL” is.


Hoi @J.O.,

Wat @Groentjuh in zijn reacties heeft aangegeven klinkt wel plausibel. Welk nummer zie je wanneer je klikt op '’PostNL''? Heb je al contact opgenomen met PostNL zoals mijn collega @Amy had gevraagd? Zo ja, wat geven zij aan? Om toch een concreet antwoord te geven op jouw vraag zal ik contact opnemen met onze Netwerk Specialist. Zodra ik een terugkoppeling heb zal ik deze plaatsen in dit topic.

Meestal kun je trouwens de bezorgdatum wijzigen via de Track and Trace link 😊 (indien je dit nog niet wist).

Groetjes,
Seren


Hoi @Seren,

Als ik op “PostNL” klik is alle info geheel leeg:

PostNL heb ik benaderd maar geeft niet echt een uitgebreide reactie. Enkel dat het “vanuit de computer van de service genaamd PostNL Extra@Home gestuurd wordt en daardoor de reactie niet beantwoord wordt”. Ze weten niet waarom het dan naar Rusland gestuurd is…

Dus ik ben wel benieuwd wat de Netwerk Specialist hier van denkt. Fijn dat je het wilt vragen!

En ja ik weet dat je via track en trace normaal de tijden kunt wijzigen, maar dit was een andere (externe) service genaamd PostNL Extra@Home waarbij dit niet mogelijk was.

Groeten! 


Hoi @J.O.,

Ik heb inmiddels gesproken met onze Netwerk Specialist. 

Eigenlijk heeft de Netwerk Specialist hetzelfde uitgelegd als @Groentjuh hieronder. Aan het nummer waarmee PostNL de sms'jes verstuurd hangt onderwater een '’verkort'’ nummer. Hierdoor ziet de sms-centrale het nummer als een '’Russisch'’ nummer (+7 /007 is de landcode van Rusland). En om deze reden worden er dan kosten in rekening gebracht. Zulke sms'jes kun je dus het beste in het vervolg niet beantwoorden. Ik heb deze case besproken met onze financiële afdeling en ik mag voor deze keer de twee sms'jes vergoeden. Dit is een eenmalige vergoeding dus ik wil je vragen om hier in de toekomst op te letten. De volgende keer zijn de kosten namelijk voor jou. Ik heb de vergoeding voor je doorgezet, deze zal binnen 5 werkdagen worden verwerkt. 

Als SMS nog steeds hetzelfde werkt, bevat een SMS echt letterlijk 2 “adressen”. Van wie komt de SMS en naar wie moet de SMS toe.

Deze adressen kunnen van verschillende type zijn. Bijvoorbeeld "International nummer”, "National nummer”, "Network specifiek nummer”, maar ook “Tekstueel” (zie GSM03.40)! Dat laatste zal door gebruikt zijn als PostNL dat daadwerkelijk als “van” gebruikt.

Het is dus niet zo dat Simyo daar neerzet ID “00767865” en zegt dat dat "PostNL” is.


Groetjes,
Seren


Ah dat is super zeg! Dank jullie wel!

De volgende keer zal ik zeker niet meer reageren 😊.

vriendelijke groeten!


Ah dat is super zeg! Dank jullie wel!

De volgende keer zal ik zeker niet meer reageren 😊.

vriendelijke groeten!

Graag gedaan!