Skip to main content
Beantwoord

Waarom heb ik ineens €60,59 aan roamingkosten?

• February 18, 2026
  • 23 reacties
  • 141 Bekeken

Goedendag, 

Ik was deze maand op vakantie in o.a. Turkije en ik had daarvoor een aparte e-sim gekocht van een andere aanbieder om hoge roamingkosten te voorkomen.

Ter hoogte van het drielandenpunt Bulgarije-Griekenland-Turkije ben ik vervolgens de e-sim voor Turkije in gaan stellen toen ik vervolgens ineens meerdere SMS berichten van Simyo achter elkaar kreeg. Ik schrok me rot, mijn internet was geblokkeerd omdat ik €60,50 aan roamingkosten had gemaakt! Vermoedelijk heeft mijn telefoon dus kortstondig verbinding gemaakt met de Turkse telecomprovider en is er binnen één of enkele minuten €60,50 aan internetverbruik geweest.

Hoe is het mogelijk dat dit zodanig snel en ongemerkt oploopt dat zelfs een waarschuwing voor gebruik van €48,40 ná de SMS komt waarin staat dat ik €60,50 verbruikt heb? Hoe kan het in 2026 nog zo duur zijn dat een zodanig korte verbinding al onbedoeld resulteert in een rekening van €60?

SMS €60,50 vóór waarschuwing €48,40

Ook nadat de e-sim geïnstalleerd was en de instelling voor internetverbruik op mijn telefoon gewijzigd was naar de e-sim, zijn er nog steeds enkele willekeurige momenten geweest waarin een kleine hoeveelheid internet berekend wordt. Dit gaat maar om een paar cent maar hoe kan dit, wanneer internet staat ingesteld op een andere simkaart?

Internetkosten ondanks uitgeschakeld internet

Ik vraag me af of er misschien nog iets mogelijk is van compensatie aangezien het duidelijk onbedoeld zo is opgelopen (ik had een aparte e-sim voor Turkije gekocht) en de kosten zo snel oplopen dat zelfs een eerste waarschuwing pas na de blokkade komt. Waarom zijn de kosten per MB nog altijd zo hoog als 10-20 jaar geleden, terwijl een MB tegenwoordig zo goed als niks meer is? Het enige wat je hiermee krijgt is mensen die onbedoeld een hoge rekening krijgen, terwijl het internet in het buitenland in deze tijd onbruikbaar is tegen dergelijke kosten.

Met vriendelijke groet,

Rico Windt

Moderator: Titel aangepast voor duidelijkheid en betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Groentjuh

Dus aan Ben rekent zo’n provider 0,02 euro, aan KPN 2,50 euro en aan Simyo 5 euro? Tenzij je bij Simyo een buitenlandbundel aanschaft, dan rekent die buitenlandse provider ineens maar 0,0014 euro per MB?

Daar kom je dus de zogenaamde roaming overeenkomsten tegen.

Turkije heeft niets met Roam-like-Home van Europa te maken, dus alle Europese regels daarin gelden niet. Maar daarin staan wel wat bijvoorbeeld maximaal per GB data gerekend mag worden tussen providers.

Hoeveel een provider aan een andere provider rekent komen ze overeen in roaming overeenkomsten.

Als Ben een goede goedkope roaming-overeenkomst heeft, dan kunnen ze best goedkoop data aanbieden.

Vodafone bestaat ook in Turkije, dus daar is dat een simpel ‘intern factuurtje’ en die rekenen daarom Turkije als zone 1 land.

KPN heeft duidelijk geen goedkope overeenkomst of zuster provider, dus kan het best zijn dat ze best een flink bedrag betalen. Of ze die hele 5 euro betalen, dat waarschijnlijk niet, maar daar ga je als externe niet uitkomen.

In dit geval zou (en het is al duizenden keren gezegd) een blokkade op zone 2, zone 3 en zone 4 dataverkeer HEEL wenselijk zijn. Niemand zit te wachten op 5 euro/MB dataverkeer.

23 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • February 18, 2026

Die buitenlandkosten zijn door alle providers gemaximeerd op die €60,50 om het niet uit de hand te laten lopen, dit zijn dus geen gewone buitenbundelkosten waar nog wel eens een regeling mee getroffen kan worden, dus Simyo gaat die kosten niet vergoeden omdat Simyo door de buitenlandse provider daarvoor aangeslagen gaat worden.

Jammer, maar helaas.

• auteur
  • Beginner
  • February 18, 2026

€60,50 is nog steeds een hoog bedrag voor iets waar geen enkel mens redelijkerwijs serieus gebruik van kan maken. Het ging zo snel dat het Simyo niet eens gelukt is om de waarschuwing voor €48,40 te versturen voordat er een blokkade kwam vanwege €60,50 aan kosten. Ik vind het bizar dat dit nog steeds zomaar kan en een instelling om dit volledig uit te zetten lijkt er niet te zijn (roaming instelling op de telefoon moest aan staan vanwege de andere e-sim die ik had).

Ik baal er ook echt van dat ik nog mijn best doe om zoiets te voorkomen maar dat ik nu toch met hoge kosten zit. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 18, 2026

Waarom zijn de kosten per MB nog altijd zo hoog als 10-20 jaar geleden, terwijl een MB tegenwoordig zo goed als niks meer is?

Simyo zegt een budgetprovider te zijn, en zegt dat daarom deze kosten zo hoog zijn..

Whatever it takes moeten de aandeelhouders gedacht hebben.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 18, 2026

dus Simyo gaat die kosten niet vergoeden omdat Simyo door de buitenlandse provider daarvoor aangeslagen gaat worden.

Is dat zo?

JanD
  • Forum Expert
  • February 19, 2026

dus Simyo gaat die kosten niet vergoeden omdat Simyo door de buitenlandse provider daarvoor aangeslagen gaat worden.

Is dat zo?

Ja, dat is zo.

JanD
  • Forum Expert
  • February 19, 2026

Waarom zijn de kosten per MB nog altijd zo hoog als 10-20 jaar geleden, terwijl een MB tegenwoordig zo goed als niks meer is?

Simyo zegt een budgetprovider te zijn, en zegt dat daarom deze kosten zo hoog zijn..

Die €60,50 heeft niets met Simyo te maken, dat is een onderlinge afspraak tussen providers dat dit bedrag gemaximeerd is, bij KPN, een premium provider betaal je ook €60,50 als je dat niet geblokkeerd hebt.

Het voordeel bij KPN is dat je die te maken kosten kunt blokkeren, bij Simyo kan dat (nog) niet voor zover ik weet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 19, 2026

Die €60,50 heeft niets met Simyo te maken, dat is een onderlinge afspraak tussen providers dat dit bedrag gemaximeerd is, bij KPN, een premium provider betaal je ook €60,50 als je dat niet geblokkeerd hebt.

Ging over de 5000 euro/GB die Simyo in Turkije rekent. KPN lijkt 2500 euro te rekenen, terwijl Ben ‘maar’ 20 euro/GB rekent.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 19, 2026

Is dat zo?

Ja, dat is zo.

Waar blijkt dat uit?

JanD
  • Forum Expert
  • February 19, 2026

Is dat zo?

Ja, dat is zo.

Waar blijkt dat uit?

Zoals ik al eerder schreef, Simyo wordt door de collega providers buiten de EU ook daarvoor aangeslagen.

Bij KPN , de ‘moeder’ van Simyo, worden die kosten ook nooit en te nimmer vergoed.

JanD
  • Forum Expert
  • February 19, 2026

Ging over de 5000 euro/GB die Simyo in Turkije rekent. KPN lijkt 2500 euro te rekenen, terwijl Ben ‘maar’ 20 euro/GB rekent.

De topicstarter heeft het over de €60,50, van bovenstaand verhaal lees ik binnen dit topic niets terug, of lees ik er overheen, maar dan is dat weer een totaal ander onderwerp, dat niets met die €60,50 te maken heeft.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 19, 2026

Is dat zo?

Ja, dat is zo.

Waar blijkt dat uit?

Zoals ik al eerder schreef, Simyo wordt door de collega providers buiten de EU ook daarvoor aangeslagen.

Dat schreef je inderdaad, maar waar blijkt dat uit?

JanD
  • Forum Expert
  • February 19, 2026

Is dat zo?

Ja, dat is zo.

Waar blijkt dat uit?

Dat schreef je inderdaad, maar waar blijkt dat uit?

Bij KPN , de ‘moeder’ van Simyo, worden die kosten ook nooit en te nimmer vergoed, maar daar kun je een blokkade activeren, wat bij Simyo helaas (nog) niet kan.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 19, 2026

@JanD Dat schreef je ook inderdaad, maar waaruit volgt dat die 60,50 wordt doorberekend door buitenlandse providers?

JanD
  • Forum Expert
  • February 19, 2026

@JanD Dat schreef je ook inderdaad, maar waaruit volgt dat die 60,50 wordt doorberekend door buitenlandse providers?

Omdat de NL providers dat gewoon melden aan de klanten die graag compensatie willen hebben. 

Dit is op diverse provider fora, o.a. KPN gewoon terug te lezen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 19, 2026

Dus aan Ben rekent zo’n provider 0,02 euro, aan KPN 2,50 euro en aan Simyo 5 euro? Tenzij je bij Simyo een buitenlandbundel aanschaft, dan rekent die buitenlandse provider ineens maar 0,0014 euro per MB?

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • antwoord
  • February 19, 2026

Daar kom je dus de zogenaamde roaming overeenkomsten tegen.

Turkije heeft niets met Roam-like-Home van Europa te maken, dus alle Europese regels daarin gelden niet. Maar daarin staan wel wat bijvoorbeeld maximaal per GB data gerekend mag worden tussen providers.

Hoeveel een provider aan een andere provider rekent komen ze overeen in roaming overeenkomsten.

Als Ben een goede goedkope roaming-overeenkomst heeft, dan kunnen ze best goedkoop data aanbieden.

Vodafone bestaat ook in Turkije, dus daar is dat een simpel ‘intern factuurtje’ en die rekenen daarom Turkije als zone 1 land.

KPN heeft duidelijk geen goedkope overeenkomst of zuster provider, dus kan het best zijn dat ze best een flink bedrag betalen. Of ze die hele 5 euro betalen, dat waarschijnlijk niet, maar daar ga je als externe niet uitkomen.

In dit geval zou (en het is al duizenden keren gezegd) een blokkade op zone 2, zone 3 en zone 4 dataverkeer HEEL wenselijk zijn. Niemand zit te wachten op 5 euro/MB dataverkeer.

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 19, 2026

KPN heeft duidelijk geen goedkope overeenkomst of zuster provider, dus kan het best zijn dat ze best een flink bedrag betalen.

Waar volgt dat uit?

Simyo heeft een Turkije bundel met 0,0014 euro per MB, dus volgens mij hebben ze wel gewoon een goede overeenkomst.

• auteur
  • Beginner
  • February 19, 2026

Dit dus. Het ging zo snel dat ik alle SMS berichten precies tegelijkertijd binnenkreeg. Dus tegelijkertijd Welkom in Turkije, informatie over internet bundel, internet blokkade bij €60,50 en waarschuwing bij €48,40. Voordat ik ook maar een idee had dat ik met Turkije verbonden was zat ik dus al aan €60,50 aan kosten. Dat moet gewoon niet kunnen en geen enkel mens zou gebruik maken van internet dat zo duur is. 20 jaar geleden in 2006 zou het al duur geweest zijn maar misschien nog enigszins bruikbaar aangezien alles veel minder MB gebruikte. Tegenwoordig is een MB gewoon niks meer. 

En het is dus een bewuste keuze van Simyo om een dergelijke blokkade niet aan te bieden, waardoor je mensen onnodig dupeert. En ik heb zo een vermoeden dat die er niet is omdat ze hier wel degelijk wat aan verdienen...

• auteur
  • Beginner
  • February 23, 2026

Ik had het wel op prijs gesteld als er ook nog iemand van Simyo gereageerd had...

JanD
  • Forum Expert
  • February 24, 2026

Ik had het wel op prijs gesteld als er ook nog iemand van Simyo gereageerd had...

Beste ​@Ricohallo dit forum is voor en door klanten van Simyo onder toezicht van een moderatieteam en geen helpdesk van Simyo.

Meestal reageert er ook een moderator als ze het nodig vinden en heel soms zien ze een bericht over het hoofd, niets menselijks is hen vreemd.

Wil je helpdesk van Simyo spreken zie onderstaande link voor de diverse contactmogelijkheden:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Succes

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • February 24, 2026

Hoi ​@Ricohallo,

Bedankt voor je bericht. Mijn excuses voor de late reactie. Helaas heb ik dit topic over het hoofd gezien.

Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de kosten! Ik zie dat je van ​@JanD en ​@Groentjuh al juiste informatie hebt ontvangen. 

Wat betreft een blokkade op zone 2, 3 en 4 is al meerdere keren door verschillende collega's voorgelegd bij de juiste afdeling maar helaas is hier nog niks mee gedaan. Jammer genoeg kunnen wij niet meer doen dan dit doorgeven. 

@Ricohallo Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag even met je mee.

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Beginner
  • February 25, 2026

Beste ​@Ricohallo dit forum is voor en door klanten van Simyo onder toezicht van een moderatieteam en geen helpdesk van Simyo.

Meestal reageert er ook een moderator als ze het nodig vinden en heel soms zien ze een bericht over het hoofd, niets menselijks is hen vreemd.

Wil je helpdesk van Simyo spreken zie onderstaande link voor de diverse contactmogelijkheden:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Succes

Uiteraard, en ik denk dat we er samen in ieder geval uit gekomen zijn dat het echt wenselijk zou zijn als er een mogelijkheid komt om dataverkeer buiten de EU te blokkeren. Ik wilde echter ook graag de positie van Simyo weten in deze kwestie.

Hoi ​@Ricohallo,

Bedankt voor je bericht. Mijn excuses voor de late reactie. Helaas heb ik dit topic over het hoofd gezien.

Ik kan me voorstellen dat je bent geschrokken van de kosten! Ik zie dat je van ​@JanD en ​@Groentjuh al juiste informatie hebt ontvangen. 

Wat betreft een blokkade op zone 2, 3 en 4 is al meerdere keren door verschillende collega's voorgelegd bij de juiste afdeling maar helaas is hier nog niks mee gedaan. Jammer genoeg kunnen wij niet meer doen dan dit doorgeven. 

@Ricohallo Zou je mij een privébericht kunnen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag even met je mee.

Groetjes,
Amy

Beste Amy,

Bedankt voor uw reactie!

Hopelijk komt de mogelijkheid voor de blokkade er in de toekomst wel, zodat je niet onbedoeld zomaar aan hoge kosten zit.

Ik heb een privébericht gestuurd!

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • February 25, 2026

Uiteraard, en ik denk dat we er samen in ieder geval uit gekomen zijn dat het echt wenselijk zou zijn als er een mogelijkheid komt om dataverkeer buiten de EU te blokkeren. Ik wilde echter ook graag de positie van Simyo weten in deze kwestie.

‘Communicatie’ met Simyo is helaas vooral eenrichtingsverkeer. Het blijft er op lijken dat ze over de ruggen van klanten hiermee geld willen verdienen.