.

Beantwoord

Waar komen deze sms'jes naar Vietnam vandaan?

  • 29 April 2018
  • 7 reacties
  • 144 Bekeken

Nadat ik ben overgestapt op een nieuw toestel (LG G4), zie ik opeens twee spook-sms'jes naar Vietnam in mijn verbruik staan:

code:
13:15 SMS naar 00841999993679   1   af - € 0,51
13:12 SMS naar 00841999993679 1 af - € 0,51


Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? Ik had een fabrieksreset gedaan, dus nog geen enkele app geïnstalleerd of me ergens voor aangemeld. De sms'jes zijn nergens in de telefoon terug te vinden.

Mijn tweede vraag: is dit te voorkomen, b.v. door bellen naar het buitenland uit te zetten? Ik neem aan dat bellen/sms-en binnen zone-1 nu als binnenland wordt gezien, of klopt dat niet?

@Simyo, ik hoef geen vergoeding (stap binnenkort over zodat mijn beltegoed vervalt) maar ben alleen op zoek naar de oorzaak.
icon

Beste antwoord door Ray 29 April 2018, 15:26

Bekijk originele reactie

7 reacties

Dat van zone 1 geldt alleen als je aan het roamen bent binnen de EU. In Nederland ben je niet aan het roamen.

Het nummer 00841999993679 lijkt een activatie sms te zijn omdat je hem niet in je telefoon als uitgaand bericht hebt staan. Maar van wat, geen idee eerlijk gezegd.

Ik zou een moderator afwachten voor de verdere afhandeling.
Reputatie 7
Badge +10
Hoi Martin,

Welkom op het Simyo Forum!

Wat vreemd dat deze sms'jes ineens verschijnen zonder dat ze terug te traceren zijn! Ik heb opgezocht of het een bekend nummer is, maar ik kan niets vinden. Omdat je aangeeft dat dit net gebeurd is toen je een nieuw toestel aanschafte, vermoed ik dat het activatie-sms'jes zijn van bepaalde LG-diensten. Is dat een mogelijkheid?

Je kunt inderdaad de optie 'Bellen in/naar het buitenland' uitzetten via Mijn Simyo > Instellingen > Netwerkinstellingen, zodat je niet kunt sms'en naar het buitenland. Echter telt zone 1 (EU) nog wel mee als buitenland, omdat het buiten de grenzen van Nederland valt. Dat zou dan betekenen dat je ook niet kunt sms'en of bellen naar EU-landen. In principe kun je er wel voor kiezen om daarin te schakelen. Zeker met de Simyo App wordt dat gemakkelijk gemaakt: je kunt dan, vlak voordat je wil bellen naar het buitenland, de optie inschakelen en je gesprek/sms voeren of versturen. Daarna kun je de optie weer uitzetten.

Dat gezegd hebbende: ik wil je vragen om in de gaten te houden hoe vaak dit gebeurt. Als het klopt dat dit activatie-sms'jes waren, dan zal het niet vaker voorkomen.

Sorry, geen eenduidig antwoord. Het is in dit geval moeilijk te zeggen. Worden deze sms'jes herkend door andere mensen uit onze community? 🙂 Dan horen we dat graag!

@ Ray, precies! Dacht ik ook. Dankjewel voor je input. Heb jij wel eens een LG toestel gehad?

Groetjes,
Jihane
Bedankt Ray en Jihane!

Het zouden inderdaad activatie-sms'jes kunnen zijn. Ik had de avond ervoor de telefoon ge-reset (zonder simkaart erin). De dag erna heb ik m'n oude simkaart op maat geknipt, in het toestel gedaan en het toestel aangezet. Enige tijd daarna moeten de sms'jes automatisch verstuurd zijn. Tenminste, ik zie ze op de Simyo website bij mijn verbruik staan (en dat zegt niet dat ze daadwerkelijk met mijn telefoon verstuurd zijn).

Simyo is de enige partij die eventueel kan zien hoe groot de sms'jes waren en misschien ook wat erin stond?

Bedankt voor de tips in ieder geval. Ik zal in het vervolg erop letten 🙂
Nee, de inhoud en de grootte van de tekst ziet Simyo niet.
Bedankt Friesian. Ik vermoedde al zoiets vanwege privacy redenen. Maar ik zou verwachten dat het loggen van de grootte niet zo'n probleem zou moeten zijn; de gegevens gaan toch over het Simyo netwerk? Laat ik het anders formuleren, als Simyo kosten in rekening brengt, dan heb ik toch zeker wel het recht om te weten waarvoor? Een zogenaamd verbruik afdrukken zegt niet alles. Simyo zelf kan wel gehackt zijn.

Het gaat mij alleen om het principe. Mijn prepaid beltegoed komt toch te vervallen\ i.v.m. overstap.
Om het wat preciezer te zeggen. Er kan wel een bepaalde grootte gezien worden maar hier bestaat toch nog een onderscheid in te maken qua samenstelling.

Het bericht kan dus kleiner zijn dan het maximale, maar of men dan de grote precies ziet?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sms

Lees dat maar eens.
Reputatie 6
Badge +5
Hi Martin,

Zoals Friesian aangeeft kunnen wij helemaal niets zien qua inhoud van de sms. Ik kan bijvoorbeeld wel zien dat het hier gaat om tweemaal één sms'je. De kosten van € 0,51 komen in dit geval dan ook overeen. De informatie die we verder kunnen bieden is dus het nummer waar het bericht naartoe is gegaan. Een ding weet ik zeker, Simyo is niet gehackt 😉 Heb je hier verder nog vragen over?

Bedankt voor je reactie, Friesian!

Groetjes,
Niels

Reageer