Skip to main content
Vraag

VoWiFi in de Verenigde Staten

• May 17, 2025
  • 6 reacties
  • 59 Bekeken

Simyo, jullie zijn geweldig. Want jullie zijn vrijwel de enige Nederlandse provider die service biedt aan buitenlanders. Prepaid en eSIM gaan vaak niet samen maar bij jullie wel. Dus enorm veel Nederlanders in de Verenigde Staten zijn blij met jullie. En dankzij jullie hebben wij ook (traag maar werkbaar) mobiel internet als we in Nederland op vakantie zijn.

Dat gezegd hebbende, er is iets wat niet werkt.

Als we in Nederland zijn dan werkt Wi-Fi Calling voor Amerikaanse abonnementen (T-Mobile en Verizon) zoals normaal. Je belt dan alsof je telefoon in de Verenigde Staten is, mits je op een WiFi netwerk zit.

Maar andersom werkt dat dus niet. Mijn Simyo wil niet op Wi-Fi Calling bij mij thuis of op het werk. Is er een soort technische handleiding met wat de eisen zijn aan je Wi-Fi netwerk, router en firewall zodat ik wat dingen kan aanpassen? Ik zie met Wireshark dat mijn toestel voor Wi-Fi Calling verkeer over UDP/500 en UDP/4500 probeert te sturen. Ofwel een tunnel probeert op te zetten. Ik weet echt 100% zeker dat dit verkeer is toegestaan zowel thuis als op werk, want ik heb dit getest met andere tunnels en ik ken mijn firewall regels. Ik heb ook in Azure in Nederland een VPN appliance neergezet om dit te testen, en daarmee kan ik gewoon tunnels opzetten. Dus op netwerkniveau zijn tunnels niet geblokkeerd.

Wat mis ik hier? Moet ik ergens Wi-Fi Calling aan de Simyo kant inschakelen? Het zou echt enorm fijn zijn als we thuis ook gewoon een lijn met Nederland hebben, dus dat mijn telefoon ook kan bellen alsof hij in Nederland is. Veel hoef ik niet te bellen met Nederland, maar het komt eens in het kwartaal wel voor. Bijvoorbeeld de belastingdienst.

6 reacties

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • May 17, 2025

Hier in de UK ben ik een tijd geleden ook tegen dit probleem aangelopen en heb ik onderzocht of er niet een oplossing voor was. Ik kan mij niet meer de details herinneren maar het kwam er op neer dat WiFi Calling niet werkt als je aan het “roamen” bent, d.w.z. je bent met je NL simkaart met een buitenlands netwerk verbonden. Als ik mij goed herinner is dit niet een Simyo-specifiek issue. Overigens werkt WiFi calling perfect met mijn UK provider hier, maar niet als ik in Nederland ben.

Overigens is het niet zo dat je met WiFi calling kunt bellen alsof je in Nederland bent. Dat zou betekenen dat je in de VS met de Simyo simkaart kunt bellen voor Nederlandse tarieven. Zo werkt dat niet, misschien verwar je WiFi Calling via Simyo met een VPN internet verbinding waarbij je apparaat (telefoon of computer) een Nederlands IP adres krijgt en het toestel zich voor de buitenwereld gedraagt alsof hij in NL is.

WiFi Calling is vooral bedoeld om te kunnen bellen als het mobiele signaal zwak is (met name binnenshuis als er bijvoorbeeld veel metaal in de muren zit) en er een goed WiFi netwerk is waar je mee verbonden bent. Dit is precies de situatie hier waar het bereik van mijn UK mobiele provider aan de zwakke kant is en de muren van ons huis uit dikke blokken zandsteen bestaan. Maar bij bellen via WiFi betaal ik wel de normale belkosten (ondanks dat mijn WiFi “gratis” is!).

Overigens is het niet zo dat je met WiFi calling kunt bellen alsof je in Nederland bent. Dat zou betekenen dat je in de VS met de Simyo simkaart kunt bellen voor Nederlandse tarieven.

Klopt. Dat kan met T-Mobile en Verizon. Als je in Nederland bent dan kun je, mits je op WiFi zit, gewoon bellen en gebeld worden alsof je in de Verenigde Staten bent (en gaat dus als een nationaal gesprek “van je onbeperkt bundel” af). Zodra je in Nederland van WiFi af gaat betaal je internationale kosten voor bellen en gebeld worden uit de Verenigde Staten.

Je kunt met Wireshark zien dat je telefoontoestel een UDP/500 en UDP/4500 verbinding opzet naar IP adressen in de Verenigde Staten en dat je belverkeer daaroverheen gaat. Het is het toestel zelf die met een netwerkinstelling een VPN verbinding opzet, dit kun je als gebruiker niet instellen.

Ik heb al getest om een site-to-site verbinding te maken op routerniveau vanuit de Verenigde Staten naar Nederland met routes 0.0.0.0/1 en 128.0.0.0/1 over de site-to-site maar Simyo wil dus geen tunnel opzetten, vermoedelijk omdat de meeste thuisrouters geen ESP in ESP encapsulatie ondersteunen: Zij kunnen alleen protocol 6 en 17 over ESP sturen en niet protocol 50.

Misschien bestaat er een technische handleiding voor VoWiFi bij KPN voor netwerkbeheerders waar ik de juiste info uit kan halen? Ik neem aan dat Simyo de KPN technologie gebruikt?

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • May 17, 2025

Het is duidelijk dat T-Mobile en Verizon de WiFi Calling technologie op een andere manier geïmplementeerd hebben dan KPN/Simyo. Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar ik vraag me af of er uberhaupt Nederlandse providers zijn die WiFi Calling in het buitenland ondersteunen. Misschien dat andere in NL woonachtige forumleden hier licht op kunnen laten schijnen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een klant van KPN/Simyo dit zelf zou kunnen instellen ook al heeft hij de nodige technische kennis, het is ongetwijfeld iets dat op netwerk niveau door de provider moet worden geregeld. Ik ben benieuwd wat een Simyo medewerker hier over te zeggen heeft. Simyo maakt inderdaad gebruik van de netwerk infrastructuur van KPN.

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • May 18, 2025

@redneck-truck-hunting-ammo ter aanvulling lees deze officiële informatie van KPN: https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn

En met name dit:

Kan ik Mobiel via wifi ook in het buitenland gebruiken?

Nee, dit is niet mogelijk. Mobiel via wifi werkt alleen in Nederland.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • May 19, 2025

De reden dat het niet werkt is dat KPN verbinding vanuit het buitenland met de VoWIFI diensten blokkeert. VoWIFI kun je ook moeilijk over een VPN zetten. VoWIFI is meestal zelf al een IPsec tunnel (soort van VPN).

Ik heb wat technische standaarden erbij gepakt. De meeste routers ondersteunen inderdaad geen ESP-in-ESP encapsulatie, maar er zijn routers die dit wel kunnen. Ik ben eigenlijk geneigd om te kijken of ik zo'n router ergens vandaan kan halen, puur voor het proberen.

Er zijn natuurlijk betere methodes om vanuit het buitenland te bellen met een Nederlands telefoonnummer, maar dit is wel een uitdagend experiment. Als het lukt, dan zal ik het hier posten. Dank voor de input.