Skip to main content

.

Vraag

Teleurstelling bij Simyo


Als tevreden klant had ik al jaren een eenvoudig mobiel abonnement zonder internet bij Simyo. Vorig jaar wilde ik echter wat verandering en besloot ik 2 GB internet aan mijn abonnement toe te voegen. In Nederland had ik dat internet eigenlijk niet nodig, maar ik dacht: "Beter iets hebben dan niets." Ook overwoog ik dat het handig zou kunnen zijn als ik naar het buitenland zou reizen. Met een "dataplafond" zou ik bovendien beschermd zijn tegen onaangename verrassingen op mijn rekening.

Helaas bleek het allemaal niet zo eenvoudig. Vorig jaar september kreeg ik namelijk een tegenslag te verwerken tijdens een autoreis naar Moldavië. Na een dag ontving ik een sms-bericht waarin stond dat ik € 60,50 extra kosten had gemaakt vanwege datagebruik buiten mijn bundel.

Hoe kon dit? Moldavië is toch een Europees land? Tot mijn verbazing bleek dat Moldavië (nog) geen lid is van de Europese Unie, waardoor andere regels gelden voor dataroaming. Teleurgesteld deelde ik mijn verhaal op het Simyo-forum. Uiteindelijk kreeg ik 50% van de kosten vergoed, wat natuurlijk beter is dan niets, maar het bleef een vervelende ervaring.

Deze maand, op 5 maart, vloog ik naar China. Mijn ticket was een retourvlucht, maar nog voor vertrek kreeg ik te horen dat mijn aansluitende vlucht was geannuleerd. Na een vermoeiende vlucht van 10 uur kwam ik de volgende dag aan op een grote luchthaven. De luchtvaartmaatschappij boekte mij om naar een vlucht van een andere maatschappij, die niet rechtstreeks naar mijn bestemming ging maar via een tussenstop. Het hele proces was stressvol, mede door communicatieproblemen.

Drie dagen later ontving ik opnieuw een bericht: ik had € 62,41 extra kosten gemaakt vanwege datagebruik buiten mijn bundel. Ik realiseerde me dat ik vergeten was "data roaming" uit te zetten op mijn telefoon. In de Simyo-app zag ik dat mijn telefoon op de eerste dag in China al kosten had gemaakt. Ik had bewust geen internet gebruikt, maar waarschijnlijk had een app op de achtergrond data verbruikt.

Het was erg vervelend dat ik dit pas na drie dagen te horen kreeg. Natuurlijk was het mijn fout dat ik data roaming niet had uitgezet, maar is €60,50 een redelijk bedrag voor zo'n vergissing?

Toen voegde ik zogenaamd 3 GB toe aan mijn bundel, een cadeautje van Simyo vanwege hun verjaardagsactie, in de hoop dat dit de extra kosten zou verminderen. Helaas bleek dit alleen van toepassing te zijn binnen de EU. Nu heb ik deze maand 5 GB data die ik zeker niet zal gebruiken, en aan de andere kant een boete van €60,50 omdat ik buiten mijn bundel slechts 10 MB data zou hebben "gebruikt". Wat een vreemde situatie!

Ik heb nu spijt dat ik internet aan mijn abonnement heb toegevoegd. Simyo zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om het dataverbruik buiten de bundel automatisch te blokkeren zodra een bepaald bedrag (bijvoorbeeld €10) is bereikt, in plaats van te wachten tot €60.

Ik moet ook een oplossing vinden om te voorkomen dat ik steeds opnieuw zulke hoge kosten maak. Daarom ga ik zo snel mogelijk terug naar een abonnement zonder internet, zoals ik vroeger had. Geen internet, geen gedoe.

Daarnaast moet ik misschien onderzoeken of er telefoonmaatschappijen zijn die internetpakketten aanbieden zonder dit soort risico's.

Met vriendelijke groet,
06....31

Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

5 reacties

JanD
  • 852 reacties
  • 13 maart 2025

Beste ​@Uygar Ozan als je weet dat je naar een land gaat waarvoor je buitenbundelkosten gaat maken, kun je binnen MijnSimyo ook (tijdelijk) internet buitenland uitzetten en binnen de EU weer aanzetten.

 

 


  • auteur
  • Beginner
  • 4 reacties
  • 14 maart 2025
JanD schreef:

Beste ​@Uygar Ozan als je weet dat je naar een land gaat waarvoor je buitenbundelkosten gaat maken, kun je binnen MijnSimyo ook (tijdelijk) internet buitenland uitzetten en binnen de EU weer aanzetten.


Beste Jan,

Goed gedaan! Gezien jouw 763 reacties, lijkt het erop dat jij een vaste deelnemer bent van het Simyo-forum. Met jouw reactie bevestig je wat Simyo zegt /uitvoert en herhaal je wat ik al wist. In mijn tekst heb ik echter andere punten benadrukt, zoals vergeetachtigheid en het bedrag van € 60. Waarom bijvoorbeeld niet € 10 in plaats van € 60? Het gaat hier ook om het klantbeleid en het minimaliseren van risico’s. Heb jij over deze punten niets te zeggen?

Simyo scoort op veel punten prima, maar ik denk dat Simyo nog meer kan bereiken. Het voortzetten van dit beleid kan erop wijzen dat Simyo bewust wil profiteren van klanten die fouten maken.

Na de vakantie zal ik waarschijnlijk mijn verhaal op mijn blog plaatsen en verdere maatregelen overwegen.


Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • 4059 reacties
  • 16 maart 2025

Binnen zone 2, 3 en 4 is Simyo simpelweg waardeloos; Geen bescherming, geen bundels.

Ik persoonlijk kom zelden buiten zone 1, dus heb ik er vooralsnog weinig mee te maken. Als je gaat terugzoeken, dan heb ik al sinds die Europese roam-like-home regeling inging aangegeven dat de huidige opties voor "Internet op je mobiel - Nederland” en “Internet op je mobiel - Buitenland” door die wijziging niet meer voldoen. Daarvoor is nu immers een scheiding tussen NLD + zone 1 en zone 2 + zone 3 + zone 4 nodig.

Het invoeren van een dataplafond heeft echter bij Simyo ook best een aantal jaar geduurd. Ik hoop dat Simyo op dat gebied nog iets doet, maar ik zou mijn adem er niet voor inhouden.


Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • 1799 reacties
  • 17 maart 2025

Hoi ​@Uygar Ozan,

Bedankt voor je bericht. Allereerst wil ik je bedanken voor je gedetailleerde en openhartige feedback. Ik begrijp volledig hoe vervelend het is om onverwachte kosten te maken, vooral wanneer je probeert gebruik te maken van internetdiensten tijdens reizen. Het spijt me dat je zo’n vervelende ervaring hebt gehad en dat dit je heeft teleurgesteld.

Je hebt gelijk dat Moldavië geen deel uitmaakt van de Europese Unie, en daarom gelden andere regels voor dataroaming. Zoals je zelf al aangeeft, was de situatie echter niet helemaal duidelijk, wat heeft geleid tot extra kosten. Het is in ieder geval fijn om te lezen dat we je toen een tegemoetkoming hebben kunnen bieden. Wat betreft je ervaring in China, begrijp ik dat het erg stressvol was om te ontdekken dat je roamingkosten had, vooral na een lange en vermoeiende reis.

Je feedback om automatisch datagebruik buiten de bundel te blokkeren bij een bepaald bedrag, zoals €10, is een goed idee. Dit zal ik intern delen met de juiste personen en afdelingen. Of we dit op korte termijn kunnen implementeren kan ik echter niet beloven.

Op dit moment is het zo dat, als je in het buitenland €48,40 aan internetkosten hebt gemaakt, je een waarschuwing per sms ontvangt. Zodra de teller is opgelopen tot €60,50, wordt je internet die maand geblokkeerd om je te beschermen tegen hoge kosten. Als je na de blokkering ‘JA’ smst naar 1330, kun je verder internetten. Als je na deze blokkering ‘Doorgaan’ smst naar 1330, kun je weer verder internetten. We informeren je vanaf dat moment niet meer actief over de kosten die je maakt, maar je kunt deze kosten altijd terugvinden in Mijn Simyo.

Ik hoop dat je hiermee voldoende bent geholpen en dat je ervaring in de toekomst een stuk beter zal zijn. Mochten er ontwikkelingen zijn met betrekking tot de feedback zal ik dit met je delen.

Groetjes,
Seren


  • auteur
  • Beginner
  • 4 reacties
  • 31 maart 2025

Beste ​@Seren,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Het is fijn om duidelijke voorlichting te krijgen over het beleid en de regels die Simyo hanteert.

Toch blijft mijn gevoel bestaan dat ik, door mijn vergeetachtigheid, onterecht ben ‘gestraft’ door Simyo. Ik vraag me af of Simyo dit beleid bewust uitvoert om extra inkomsten te genereren. Jij noemt de waarschuwings-sms’en, maar die werken in het buitenland vaak niet goed. In mijn geval ontving ik alle sms’en pas na drie dagen, of ik zag ze pas na drie dagen – dat weet ik niet meer precies. Feit is wel dat in het buitenland dingen vaak anders lopen dan in Nederland of Europa. Dit maakt het lastig om tijdig te reageren.

Daarnaast vind ik waarschuwings-sms’en overbodig. Mensen die in het buitenland internet van Simyo willen gebruiken, kunnen dit van tevoren regelen, bijvoorbeeld door een ander bundel te kiezen of een internationale optie aan te vragen. Er zouden best andere oplossingen bedacht kunnen worden om klanten te helpen. Nu lijken de waarschuwings-sms’en vooral een verdedigingsmechanisme om ‘boetes’ te kunnen rechtvaardigen bij mensen die fouten maken. Dit voelt oneerlijk.

Ik denk dat Simyo met een ander, klantvriendelijker beleid haar klanten beter kan beschermen tegen onnodige extra kosten. Dit zou niet alleen eerlijker zijn, maar ook bijdragen aan een positiever imago van het bedrijf.

In mijn situatie vind ik de ‘boete’ persoonlijk onacceptabel. Stap voor stap neem ik nu maatregelen om de financiële schade te beperken. Vandaag heb ik mijn bundel gewijzigd naar ‘zonder internet’, wat me € 1,50 per maand bespaart. Op deze manier duurt het gemiddeld zo’n 4 jaar om de ‘boete’ te neutraliseren.

Inclusief mijn KPN internet thuis, overweeg ik de maatregelen, en ga mijn verhaal – inclusief de reacties (zonder namen) – online delen na mijn vakantie. Ik denk namelijk dat dit beleid de marktpositie van Simyo negatief kan beïnvloeden. Het is jammer, want Simyo scoort op veel punten goed, maar op dit vlak schiet het tekort.

Met vriendelijke groet

Uygar


Reageer