Skip to main content
Beantwoord

SIM kaart actief, geen service in Uganda

• September 12, 2026
  • 7 reacties
  • 19 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo, ik heb al meer dan een jaar lang een pre paid sim kaart die ik voornamelijk in het buitenland gebruikt om OTP verificatie te ontvangen. Er staat genoeg beltegoed op de kaart en hij is actief. Sinds een paar weken zie ik in mijn mobiele telefoon een kruis door mijn signaal bar wat “geen service” betekent. Ik kan nu niet bellen en geen OTP sms berichten ontvangen wat zeer kwalijk is omdat ik in Uganda afhankelijk bent van diensten die een OTP vereisen. Hier in Uganda is het netwerk van MTN aanwezig wat tot nu tor altijd heeft gewerkt. Graag een oplossing hiervoor, bij voorbaat dank.

Beste antwoord door Shaniqua

Hoi ​@UncleBen,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend dat je momenteel geen service hebt in Uganda, juist omdat je zo afhankelijk bent van deze simkaart voor je OTP-verificaties.

Het kan trouwens heel goed kloppen wat ​@Scotsman zegt: het is mogelijk dat je simkaart inmiddels niet meer actief is door te lang geen gebruik. Bij Simyo Prepaid moet je de simkaart namelijk minimaal één keer per half jaar actief gebruiken. Dit doe je door een betaald gesprek te voeren, een sms te versturen of internet te gebruiken. Het ontvangen van gratis OTP-sms'jes of het hebben van genoeg beltegoed is hiervoor helaas niet voldoende. Als er zes maanden lang geen uitgaande activiteit is geweest, wordt de simkaart automatisch buiten gebruik gesteld.

Mocht de simkaart nog wel actief zijn in ons systeem, dan ligt de oorzaak vaak bij de buitenlandinstellingen of de netwerkregistratie. Log via wifi in op de Mijn Simyo app of de website en ga naar Instellingen > Internet en bellen. Controleer of de opties 'Bellen in en naar het buitenland' en 'Internetten in het buitenland' aan staan. Zet ze allebei aan, ook al gebruik je geen mobiele data. Het zit zo dat allebei de opties op onze systemen actief moeten zijn om überhaupt een netwerkverbinding te kunnen maken in het buitenland Let wel heel goed op dat je mobiele data / dataroaming in de instellingen van je telefoon zelf uit hebt staan. Omdat Uganda buiten de EU valt, voorkom je op die manier dat je toestel ongemerkt internet gaat verbruiken en er ongewenste kosten van je beltegoed worden afgeschreven.

Daarnaast helpt het vaak om handmatig naar een netwerk te zoeken. Zet daarna je telefoon minstens 10 minuten helemaal uit en weer aan om de simkaart geforceerd opnieuw aan te melden op de lokale zendmasten.

Lukt het hierna nog steeds niet om verbinding te krijgen? Stuur mij dan gerust een privébericht met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens. Dan kijk ik met je mee in ons systeem om de exacte status van je simkaart te controleren en kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Groetjes,
Shaniqua

7 reacties

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • September 13, 2026

Wat vaak werkt is de telefoon helemaal uitzetten en weer opstarten. Verder kun je proberen met de hand een netwerk te kiezen (ik begrijp dat alleen MTN beschikbaar is).

Hopelijk is de simkaart niet gedeactiveerd omdat je die 6 maanden niet voor uitgaande gesprekken of SMSjes hebt gebruikt. Maar daarvoor zou je een waarschuwing van Simyo moeten hebben gekregen.

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • September 14, 2026

Hoi ​@UncleBen,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend dat je momenteel geen service hebt in Uganda, juist omdat je zo afhankelijk bent van deze simkaart voor je OTP-verificaties.

Het kan trouwens heel goed kloppen wat ​@Scotsman zegt: het is mogelijk dat je simkaart inmiddels niet meer actief is door te lang geen gebruik. Bij Simyo Prepaid moet je de simkaart namelijk minimaal één keer per half jaar actief gebruiken. Dit doe je door een betaald gesprek te voeren, een sms te versturen of internet te gebruiken. Het ontvangen van gratis OTP-sms'jes of het hebben van genoeg beltegoed is hiervoor helaas niet voldoende. Als er zes maanden lang geen uitgaande activiteit is geweest, wordt de simkaart automatisch buiten gebruik gesteld.

Mocht de simkaart nog wel actief zijn in ons systeem, dan ligt de oorzaak vaak bij de buitenlandinstellingen of de netwerkregistratie. Log via wifi in op de Mijn Simyo app of de website en ga naar Instellingen > Internet en bellen. Controleer of de opties 'Bellen in en naar het buitenland' en 'Internetten in het buitenland' aan staan. Zet ze allebei aan, ook al gebruik je geen mobiele data. Het zit zo dat allebei de opties op onze systemen actief moeten zijn om überhaupt een netwerkverbinding te kunnen maken in het buitenland Let wel heel goed op dat je mobiele data / dataroaming in de instellingen van je telefoon zelf uit hebt staan. Omdat Uganda buiten de EU valt, voorkom je op die manier dat je toestel ongemerkt internet gaat verbruiken en er ongewenste kosten van je beltegoed worden afgeschreven.

Daarnaast helpt het vaak om handmatig naar een netwerk te zoeken. Zet daarna je telefoon minstens 10 minuten helemaal uit en weer aan om de simkaart geforceerd opnieuw aan te melden op de lokale zendmasten.

Lukt het hierna nog steeds niet om verbinding te krijgen? Stuur mij dan gerust een privébericht met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens. Dan kijk ik met je mee in ons systeem om de exacte status van je simkaart te controleren en kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Groetjes,
Shaniqua

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • September 14, 2026

Controleer of de opties 'Bellen in en naar het buitenland' en 'Internetten in het buitenland' aan staan. Zet ze allebei aan, ook al gebruik je geen mobiele data. Het zit zo dat allebei de opties op onze systemen actief moeten zijn om überhaupt een netwerkverbinding te kunnen maken in het buitenland 

@Shaniqua Is dat laatste echt waar? Bij mij staat alleen “Bellen in en naar het buitenland” aan, maar “Internetten in Nederland” en “Internetten in het buitenland” niet. Toch is er verbinding met de roaming partner van Simyo hier en kan ik gewoon bellen.

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • September 14, 2026

Hoi ​@Scotsman,

Bedankt voor je reactie. Dat is een goede vraag! Het klopt dat je in veel landen (vooral binnen de EU of op oudere 2G/3G-netwerken) prima kunt bellen en sms'en als alleen 'Bellen in en naar het buitenland' aan staat.

Dat verschilt per land en per netwerk. In veel landen en op traditionele 2G- of 3G-netwerken is het inderdaad voldoende om alleen 'Bellen in en naar het buitenland' aan te hebben staan om te kunnen bellen en sms'en.

De reden dat we adviseren om ze toch allebei aan te zetten, heeft te maken met de modernisering van netwerken wereldwijd. Steeds meer buitenlandse roamingpartners faseren hun oude netwerken uit en stappen volledig over op 4G en 5G. Bellen verloopt daar via VoLTE (Voice over LTE), wat technisch gezien via een internetprotocol loopt. Sommige buitenlandse netwerken weigeren de simkaart simpelweg de toegang tot hun masten als de internetoptie op de achtergrond (in onze systemen) volledig geblokkeerd staat.

Het is dus een extra voorzorgsmaatregel: zolang je mobiele data op je toestel zelf maar uitstaat, kost het je niets extra, maar weet je wel zeker dat de simkaart door elk type buitenlands netwerk geaccepteerd wordt! 

Groetjes,
Shaniqua

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • September 14, 2026

OK, weer wat geleerd!

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • September 14, 2026

Hallo Shaniqua;

Het werkt inmiddels weer zonder enig intervention mijnerzijds. Ik dacht eerst dat jullie een probleem hadden en dat hadden opgelost. Ineens had ik tot mijn verbazing weer service.

Ik verstuur regelmatig een SMS naar mijn broer in Ned. waarmee ik mijn kaart actief houdt.

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • September 14, 2026

Hoi ​@UncleBen,

Bedankt voor je reactie. Wat een ontzettend fijn nieuws dat je spontaan weer service hebt in Uganda en alles weer naar behoren werkt!

Super dat je de simkaart al actief houdt door regelmatig naar je broer in Nederland te sms'en! Daarmee kunnen we een verlopen simkaart gelukkig meteen uitsluiten; je aansluiting staat er gewoon goed voor.

Achter de schermen hebben wij in de tussentijd geen storing gehad of directe aanpassingen gedaan. De kans is daarom heel groot dat het netwerk in Uganda lokaal een tijdelijke storing of update had op de zendmasten bij jou in de buurt, waardoor buitenlandse simkaarten (zoals die van Simyo) even niet konden registreren. Gelukkig heeft het netwerk de verbinding nu zelf weer herpakt!

Groetjes,
Shaniqua