Skip to main content
antwoord

Roaming

• July 21, 2025
  • 3 reacties
  • 38 Bekeken

Ik had opgezocht op google op je roaming nog aanmoet in de eu landen en daar staat van niet maar ik heb geen internet als ik geen roaming aanzet

Beste antwoord door Groentjuh

Overal, waar je niet verbonden bent met het netwerk van KPN zelf, is het nodig om roaming aan te hebben om verbinding te maken met een lokaal netwerk en daarmee te kunnen bellen/smsen. Dataroaming is hetzelfde, maar dat geldt dan voor het maken van een dataverbinding (voor internetten).

3 reacties

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • antwoord
  • July 21, 2025

Overal, waar je niet verbonden bent met het netwerk van KPN zelf, is het nodig om roaming aan te hebben om verbinding te maken met een lokaal netwerk en daarmee te kunnen bellen/smsen. Dataroaming is hetzelfde, maar dat geldt dan voor het maken van een dataverbinding (voor internetten).

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • July 21, 2025

Je moet dit wel degelijk inschakelen anders kun je geen gebruik maken van mobiele data.
als ik het vraag aan Gemini Dan krijg ik dit resultaat:

Ja, over het algemeen moet je dataroaming aanzetten in de instellingen van je telefoon als je je mobiele bundel wilt gebruiken in EU-landen.
Hoewel roaming binnen de EU sinds 2017 "gratis" is (wat betekent dat je je bundel gebruikt zoals thuis, zonder extra kosten), staat de roamingfunctie op de meeste telefoons standaard uit om onverwachte kosten buiten de EU te voorkomen.
Belangrijke punten om te onthouden:
 * Binnen de EU: Als je binnen de EU reist, kun je dataroaming veilig aanzetten. Je betaalt dan geen extra kosten bovenop je normale abonnement voor bellen, sms'en en internetten. De regels voor gratis roaming binnen de EU zijn verlengd tot 2032.
 * Buiten de EU: Ga je buiten de EU, dan is het sterk aan te raden om dataroaming uit te zetten om hoge kosten te voorkomen. Tarieven buiten de EU kunnen aanzienlijk zijn. Veel providers bieden speciale buitenlandbundels aan voor landen buiten de EU.
 * Grensgebieden: In grensgebieden met een niet-EU-land kan je telefoon per ongeluk verbinding maken met een netwerk buiten de EU. Het is dan verstandig om handmatig een netwerk te selecteren van een provider in het EU-land waar je je bevindt.
 * Fair Use Policy: Providers kunnen een "fair use policy" hanteren om misbruik tegen te gaan. Als je gedurende langere tijd (meestal 4 maanden) vaker in het buitenland (EU) roamt dan in je thuisland, kan je provider je hierop aanspreken en eventueel een kleine toeslag in rekening brengen.
Hoe zet je dataroaming aan?
De stappen kunnen enigszins verschillen per telefoon (iOS of Android), maar over het algemeen vind je de optie onder:
 * iOS (iPhone): Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Dataroaming.
 * Android: Instellingen > Verbindingen / Netwerk en internet > Mobiele netwerken > Roaming.
Zorg er dus voor dat je deze instelling controleert voordat je op reis gaat binnen de EU!

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • July 21, 2025

Hi ​@Marjoo,

Bedankt voor je bericht. Ik zie dat ​@Groentjuh en ​@Ron H  je al van wat waardevolle en uitgebreide informatie hebben voorzien. Daar kan ik eigenlijk niets meer aan toevoegen. Want het klopt inderdaad dat je roaming moet inschakelen om te kunnen internetten in het buitenland.

Mocht je toch nog ergens vragen over hebben of hulp kunnen gebruiken, hoor ik dat graag!

Uiteraard heel erg bedankt ​@Groentjuh en ​@Ron H!

Groet,
Seren