Skip to main content
antwoord

opeens 60,50 euro kosten en geblokkeerd tijdens een bootreis in Europa

• October 15, 2025
  • 11 reacties
  • 96 Bekeken

Deze maand gingen we met de boot van Italie naar Griekenland en onderweg kreeg ik een SMS dat mijn mobiel internet werd geblokkeerd en of ik even 60,50 euro kon afrekenen ?

Hoe kan ik dit soort ongein voorkomen ?

En kan de 60,50 ongedaan worden gemaakt ?

Beste antwoord door Tessanne

Hoi ​@Ros

Welkom op het forum en bedankt voor het openen van dit topic!

Ik heb je aansluiting meteen opgezocht en in je verbruik gekeken. Ik zie dat je (waarschijnlijk ongemerkt) verbinding hebt gemaakt met het netwerk in Servië. Hierover heb je wel een sms'je ontvangen ter waarschuwing, maar het is begrijpelijk dat je deze niet direct hebt opgemerkt. Omdat ik volkomen snap dat je hiervan baalt en dat dit niet de bedoeling is geweest, heb ik direct aan onze financiële afdeling gevraagd of deze kosten kwijtgescholden kunnen worden. En hoera! Dit was mogelijk, dus ik ga dit verzoek ook meteen voor je doorzetten en dan zal dit worden aangepast op je factuur. Dit zal ongeveer binnen 3 werkdagen verwerkt worden. 

Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen, wil ik je aanraden om tijdens een boottocht naar een ander land, je vliegtuigmodus aan te zetten. Omdat je telefoon (ook op het water) altijd zal blijven zoeken naar een netwerk, kan het zelfs voorkomen dat je verbinding maakt met een satelliet wat ook behoorlijk wat geld kan kosten als je dat te laat merkt.  De vliegtuigstand of de telefoon uitschakelen voorkomt dat de telefoon blijft zoeken naar een netwerk. 

Mocht je hier nog vragen over hebben, laat het gerust weten! 

Groetjes, 

Tessanne 

@JanD  Dit keer was het geen satellietverbinding, maar dat kan jij natuurlijk niet weten. Bedankt voor het meedenken! 

11 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • October 15, 2025

Beste ​@Ros Simyo kan dat niet vergoeden omdat zij ook door derden daarvoor belast worden.

Je hebt via een maritiem netwerk verbinding gemaakt.

Op de boot of zelfs al op de website van de boot zie je aanwijzingen c.q. waarschuwingen voor (gratis) internet op de boot.

Zie onderstaande link met nadere uitleg:

https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • antwoord
  • October 15, 2025

Hoi ​@Ros

Welkom op het forum en bedankt voor het openen van dit topic!

Ik heb je aansluiting meteen opgezocht en in je verbruik gekeken. Ik zie dat je (waarschijnlijk ongemerkt) verbinding hebt gemaakt met het netwerk in Servië. Hierover heb je wel een sms'je ontvangen ter waarschuwing, maar het is begrijpelijk dat je deze niet direct hebt opgemerkt. Omdat ik volkomen snap dat je hiervan baalt en dat dit niet de bedoeling is geweest, heb ik direct aan onze financiële afdeling gevraagd of deze kosten kwijtgescholden kunnen worden. En hoera! Dit was mogelijk, dus ik ga dit verzoek ook meteen voor je doorzetten en dan zal dit worden aangepast op je factuur. Dit zal ongeveer binnen 3 werkdagen verwerkt worden. 

Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen, wil ik je aanraden om tijdens een boottocht naar een ander land, je vliegtuigmodus aan te zetten. Omdat je telefoon (ook op het water) altijd zal blijven zoeken naar een netwerk, kan het zelfs voorkomen dat je verbinding maakt met een satelliet wat ook behoorlijk wat geld kan kosten als je dat te laat merkt.  De vliegtuigstand of de telefoon uitschakelen voorkomt dat de telefoon blijft zoeken naar een netwerk. 

Mocht je hier nog vragen over hebben, laat het gerust weten! 

Groetjes, 

Tessanne 

@JanD  Dit keer was het geen satellietverbinding, maar dat kan jij natuurlijk niet weten. Bedankt voor het meedenken! 

• auteur
  • Beginner
  • October 16, 2025

Waarom is er geen manier om buiten-bundel-kosten te voorkomen zonder mijn telefoon in vliegtuigmodus te zetten ? Gelukkig is er een automatisme dat boven 60 euro blokkeert, maar ik zou dat graag bij 0 euro willen instellen 🤔

• auteur
  • Beginner
  • October 16, 2025

ik heb zojuist Dataplafond geactiveerd, maar ik begrijp uit de toelichting dat dit ook geen bescherming biedt voor zone 2 🤔

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 16, 2025

Hoi ​@Ros,

Bedankt voor je bericht! De tip die ik je gaf was specifiek over de situatie als je op een boot naar een ander land reist en er kosten ontstaan omdat je bent verbonden met een netwerk buiten de EU. Deze situatie komt namelijk vaker voor dan je denkt. Om kosten buiten je eigen bundel te voorkomen kan je inderdaad een dataplafond aanschaffen. Om kosten buiten de EU te voorkomen, moet je inderdaad goed opletten. Maar meestal kom je niet ‘per ongeluk’ in zone 2 terecht zoals op de boot en weet je dat je daar op bezoek gaat en dus ook scherp moet zijn. Gelukkig ontvang je wel altijd een grensbericht om je te waarschuwen voor eventuele kosten die verbonden zijn aan bellen, sms’en en internetten zodat je tijdig kan handelen. Ook hebben we sinds kort een buitenlandbundel die je kunt aanschaffen voor deze landen. 

Groetjes, 

Tessanne 

Kaas Berrie 25
Forum|alt.badge.img+1

Beste ​@Ros Simyo kan dat niet vergoeden omdat zij ook door derden daarvoor belast worden.

Je hebt via een maritiem netwerk verbinding gemaakt.

Op de boot of zelfs al op de website van de boot zie je aanwijzingen c.q. waarschuwingen voor (gratis) internet op de boot.

Zie onderstaande link met nadere uitleg:

https://www.simyo.nl/klantenservice/roaming

Correct ​@JanD , ik ben in principe tegen het kwijtschelden van dergelijke kosten. Immers, Simyo moet afrekenen met de provider die de bewuste verbinding heeft gefaciliteerd. Door het kwijtschelden aan een individuele klant moeten alle klanten dit bedrag gezamenlijk toch opbrengen!

Vindt het overigens vreemd dat er nog steeds mensen zijn die (te)onvoorbereid zo’n reis maken, zonder voldoende kennis te nemen van de consequenties op het gebied van digitale verbindingen. Dit terwijl de websites van alle providers daar uitgebreid over informeren, waarschuwen én oplossingen benoemen. 

• auteur
  • Beginner
  • October 17, 2025

Eeste ​@Tessanne, ik heb me verdiept in de buitenlandbundel -zoals je suggereerde-, maar zie dat bv Montenegro daarmee niet afgedekt is, terwijl ik daar ook een welkomstbericht van kreeg tijdens de bootreis 🤔

En ​@JanD er zijn gewoon veel mensen die zich niet verdiepen in allerlei spelregels van de mobiele telefonie … bovendien is het heel complex … in plaats daarvan zou een bedrijf als Simyo -die het zijn klanten makkelijk probeert te maken- in staat moeten zijn om een mechanisme te bedenken, waardoor klanten niet opeens 60 euro extra moeten betalen. 

Simyo zou bv mobiel internet direct kunnen afsluiten voor een klant die zone 2 binnenkomt en per SMS uitleggen wat de opties zijn.

JanD
  • Forum Expert
  • October 17, 2025

Beste ​@Ros dat doet KPN, de grootste provider van NL ook niet, daar moet je bewust eenmalig een SMS sturen om die kosten te voorkomen.

Daar Simyo een 100% dochter is van KPN zou ik het toejuichen dat Simyo dat ook invoert.

• auteur
  • Beginner
  • October 17, 2025

@JanD dat is een goede suggestie als ook Simyo-klanten met SMS BESCHERMING AAN hoge kosten kunnen voorkomen.

Nog beter zou het zijn als Simyo deze bescherming standaard instelt voor al haar klanten.

JanD
  • Forum Expert
  • October 18, 2025

Dat is ook een wens bij de KPN-klanten, maar het gebeurt (helaas) nog niet ​@Ros 

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 20, 2025

Hoi ​@Ros

Je punt is zeer begrijpelijk, weet dat we altijd bezig zijn met het verbeteren van onze service ook op deze onderdelen. We zijn helaas natuurlijk wel gebonden aan bepaalde beperkingen, niet alles is mogelijk. 

Toch helpt het zeker elke keer dat hier een melding van wordt gemaakt door een klant, want dit geeft weer een signaal dat de behoefte er is. Dus ook nu gaan we serieus om met jouw feedback en nemen dit mee intern. 

Groetjes, 

Tessanne 

Ook bedankt ​@JanD