.

Beantwoord

Noodnummer bellen in het buitenland gaat niet

  • 3 July 2014
  • 4 reacties
  • 276 Bekeken

Badge
Tijdens een bergtocht in de Hautes Alpes raakte een wandelvriend in de problemen en moest ik hulp inroepen. Dat lukte niet want bleek geen verbinding te hebben. Met omwegen en flink wat tijdverlies is het gelukkig gelukt om 112 te bellen.
Eenmaal thuis zie ik op het forum dat ik de optie "bellen in en naar het buitenland" moet aanzetten op Mijn Simyo.
Met al mijn andere abonnementen kon ik direct in en naar het buitenland bellen. Als Simyo het nodig vindt om mij op deze manier te beschermen moet ze 1. zorgen voor toegang tot noodnummers in het buitenland of 2. dit duidelijk of nog duidelijker vermelden bij aangaan van het abonnement.
Het had nl. fout af kunnen lopen.

Wat gaat Simyo doen hieraan?
André
icon

Beste antwoord door Ernst 4 July 2014, 10:49

Bekijk originele reactie

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Ik betwijfel dat Simyo dit gaat veranderen. De reden was dat bellen in het buitenland best duur was, en gesprekken gevoerd in het buitenland komen niet uit je Nederlandse bundel. Vandaar dat Simyo de klant die toch wil kunnen bellen in het buitenland daarvoor een bewuste keuze laat maken, in de vorm van het aanzetten van de buitenlandoptie op Mijn Simyo. Maar nu de roamingkosten binnen de EU drastisch verlaagd zijn (en waarschijnlijk in de toekomst nog lager zullen worden) is er wel wat voor te zeggen om de buitenlandoptie standaard aan te zetten bij nieuwe abonnementen voor EU landen (zone 1). De buitenlandoptie zou dan alleen gelden voor zones 2-4. Maar of dit technisch makkelijk haalbaar is weet ik niet.

Trouwens, het hoort bij een goede voorbereiding van een bergtocht waar zekere risiko's aan verbonden zijn dat gecheckt is dat er werkende communicatiemiddelen zijn in geval van nood. Hier in Schotland komen elk jaar tientallen mensen om het leven in de Highlands door slechte voorbereiding, valpartijen of verdwaald raken in de mist of sneeuw waarbij blijkt dat de meegebrachte mobiele telefoon geen bereik heeft. Het zou me niets verbazen als er op veel plekken in de Alpen ook geen bereik is.
Reputatie 5
Badge +11
Hoi meraba,

Gaat het inmiddels wel weer goed met je wandelvriend??

De optie 'Bellen in en naar het buitenland' stond, zoals Scotsman al aangeeft, bij Simyo inderdaad standaard uit vanwege de kosten. In vroeger tijden diende je zelfs twee maanden klant te zijn voor je deze optie aan kon zetten.
Dat is nu niet meer zo. De optie staat nu standaard aan.
In je gegevens zie ik dat je dit zelf via Mijn Simyo hebt uitgezet op 17 februari van dit jaar.

Overigens zal het probleem om 112 te bereiken hier niet aan gelegen hebben, maar aan de allerlaatste zin die Scotsman schrijft:
Het zou me niets verbazen als er op veel plekken in de Alpen ook geen bereik is.

112 is namelijk altijd te bereiken, zelfs als je geen simkaart in je telefoon hebt. Het maakt ook niets uit in welk netwerk je je bevind, dus is er geen KPN (gerelateerd) netwerk, wordt automatisch een ander gebruikt.
Alleen als er helemaal géén netwerk is, kun je geen 112 bellen.
Reputatie 7
Badge +9
Ik betwijfel dat Simyo dit gaat veranderen. De reden was dat bellen in het buitenland best duur was, en gesprekken gevoerd in het buitenland komen niet uit je Nederlandse bundel. Vandaar dat Simyo de klant die toch wil kunnen bellen in het buitenland daarvoor een bewuste keuze laat maken, in de vorm van het aanzetten van de buitenlandoptie op Mijn Simyo. Maar nu de roamingkosten binnen de EU drastisch verlaagd zijn (en waarschijnlijk in de toekomst nog lager zullen worden) is er wel wat voor te zeggen om de buitenlandoptie standaard aan te zetten bij nieuwe abonnementen voor EU landen (zone 1). De buitenlandoptie zou dan alleen gelden voor zones 2-4. Maar of dit technisch makkelijk haalbaar is weet ik niet.

Trouwens, het hoort bij een goede voorbereiding van een bergtocht waar zekere risiko's aan verbonden zijn dat gecheckt is dat er werkende communicatiemiddelen zijn in geval van nood. Hier in Schotland komen elk jaar tientallen mensen om het leven in de Highlands door slechte voorbereiding, valpartijen of verdwaald raken in de mist of sneeuw waarbij blijkt dat de meegebrachte mobiele telefoon geen bereik heeft. Het zou me niets verbazen als er op veel plekken in de Alpen ook geen bereik is.


Een illustratie van dit verhaal is dit nieuwsitem van vandaag. Iemand moest 8 km een pad naar beneden hollen voordat er signaal was en alarm geslagen kon worden:

"This second student ran along the landrover track in Glen Einich until he got a signal to raise the alarm. He must have run about five miles by the time I picked him up, which was a pretty good effort given he was injured himself."

Helaas kwam de hulp te laat.
Reputatie 5
Badge +11
Helaas hoor en lees je dit nog steeds erg vaak.
Als je in een afgelegen gebied of hooggebergte gaan klimmen is het raadzaam om een satelliettelefoon mee te nemen.

Reageer