Skip to main content

.

Gister teruggekomen van een vakantie in Schotland. Op de boot kreeg ik een sms dat ik gebruik maak van een satelietverbinding en wat de kosten daarvan zijn.  Mobiel telefoonverkeer op mijn telefoon uitgezet en telefoon niet meer gebruikt. Bij aankomst zie ik dat ik een sms ontvangen heb waarin staat dat ik voor 48,80 aan kosten heb gemaakt voor internet aan het buitenland en direct daarna een sms dat ik voor deze maand uit voorzorg geblokkeerd ben voor mobiel internet omdat ik inmiddels voor 60,50 aan kosten heb gemaakt. Deze berichten heb ik om 5.35u ontvangen toen ik lag te slapen. Hoe kan ik zulke hoge kosten hebben als ik mijn telefoon niet gebruik?

Hoi @IngridE,

Bedankt voor je bericht. Ik heb even een kijkje genomen op jouw aansluiting en ik zie dat je inderdaad verbinding hebt gemaakt met het maritieme netwerk. Het maritieme netwerk (of ook wel satelliet netwerk) is het netwerk waarop je telefoon overschakelt wanneer je op zee bent. Dit kan zijn als je op een cruiseschip zit, of op een ferry. Je telefoon maakt dan geen verbinding met een reguliere zendmast op land, maar met een zendmast op de boot.

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Wij sturen je dan een sms om te laten weten dat je op een satelliet netwerk zit en wat de kosten daarvan zijn. Ik zie dat je op 11 mei een sms hebt ontvangen hierover. Het maritieme netwerk valt onder zone 4, hier gelden dus andere tarieven voor. 

Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik, zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. Het kan zijn dat er internet verbruik heeft plaatsgevonden voordat je jouw internet had uitgeschakeld. 

Uiteraard kan ik begrijpen deze kosten onbewust zijn gemaakt. Als je mij een privé bericht stuurt met jouw 06-nummer en persoonlijke gegevens kijk ik even met je mee naar een oplossing.

Groetjes,
Seren

Reageer