.

Kosten buitenland, wat kan ik doen?

  • 28 July 2023
  • 4 reacties
  • 106 Bekeken

Badge

Ik ben niet blij met Simyo en het buitenland-beleid waar je wel vaker over leest van ontevreden klanten.

Ik ben momenteel op Bali en heb in Nederland al mijn dataverbinding uitgezet, bewust van de hoge roamingkosten. Bij een telekom-winkel haalde ik een lokale simkaart. De medewerker had de tweede sim geïnstalleerd en zette de dataverbinding aan. Ze gaf mijn telefoon terug en vroeg me te checken of het werkte. Ik zag direct twee sms van Simyo binnenkomen: de eerste met de mededeling "Let op! Je hebt €48,40 aan kosten voor internet in het buitenland gemaakt. Bij €60,50 wordt je internet geblokkeerd." En vervolgens een sms dat mijn internet geblokkeerd was omdat ik het limiet had bereikt. Ik schrok enorm en zei tegen de medewerker dat de nieuwe simkaart niet werkte, omdat ik kosten aan het maken was en vervolgens switchte zij van sim1 naar sim2, waarna het wél werkte. 

Ik stuurde direct een bericht naar Simyo met dit verhaal. Pas zeseneenhalf uur later kreeg ik reactie. 

Na wat heen en weer appen zei de medewerker namens de financiële afdeling 50% korting te kunnen bieden op de rekening. 

Ik gaf aan het hier niet mee eens te zijn: op het moment van roamen werd mij niet gevraagd of ik wilde doorgaan met internet. Deze melding kreeg ik pas toen het te laat was. 

De medewerker zei dat ik info berichten van Simyo via sms heb uitgezet in juni, wat klopt, omdat ik door mijn werk in de luchtvaart dagelijks meerdere sms-berichten krijg met 'Welkom in ...' en daar klaar mee was. Ik wist niet dat ik daarmee datalimiet-berichten ook uitzette. Er zou toch een verschil moeten zijn in serviceberichten over Welkom in... en exorbitant dataverbruik? Plus, ik kreeg wél een sms over mijn datagrens en kosten.

Buiten dat zou Simyo bij dit soort roamen moeten blokkeren om dit soort schade te voorkomen. 

Wees gewaarschuwd.


4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ondanks redelijk veel vraag naar de optie om data buiten zone 1 te blokkeren, heeft Simyo nog steeds enkel de optie om internet geheel uit te zetten en om internet uit te in al het buitenland (inclusief zone 1 landen, waar data gewoon binnen de bundel valt).

In mijn ervaring, als behulpzame klant van Simyo, is Simyo simpelweg niet van dit soort beveiligingen (een dataplafond kan immers ook niet) en raad ik dan simpelweg aan om indien je zulke beveiliging wilt van jouw provider, dat je dat bij een andere provider gaat zoeken, die dat soort bescherming wel kan leveren.

Simyo is er transparant over dat ze dat soort bescherming niet biedt en dat vinden ze genoeg!

Ik schat in dat die 50% coulance alles is dat je van Simyo kan krijgen.

Badge

Ik ga inderdaad op zoek naar een andere provider. Waar ik eerder heel enthousiast was over Simyo en het iedereen aanraadde, ben ik door dit voorval volledig omgedraaid naar het tegenovergestelde. Pure teleurstelling. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik ga inderdaad op zoek naar een andere provider. Waar ik eerder heel enthousiast was over Simyo en het iedereen aanraadde, ben ik door dit voorval volledig omgedraaid naar het tegenovergestelde. Pure teleurstelling. 

Als je "ver” van zone 2, 3 en 4 afblijft dan is dit natuurlijk geen probleem. Met een toestel met Android kan je op het toestel een dataplafond instellen en dan is Simyo een prima provider. Jouw gebruik doordat je in de luchtvaart werkt kan anders zijn dan het voor andere is.

Ik weet dat er bijvoorbeeld een roze provider is, die enkel internet toestaat met een bundel voor dat gebied. Die bundels zijn wel prijzig, maar op die manier heb je nooit last van kosten buiten zone 1.

Een andere budget provider (bekend van vingertjes) blokkeert standaard al je internet buiten Nederland en zone 1 landen. Je moet om daarbuiten te kunnen internetten elke 30 dagen een SMS sturen.

Van andere provider weet ik het niet.

Reputatie 7
Badge +6

Hi @MarcNijmegen,

Bedankt voor je bericht. Jammer om te horen dat er extra kosten zijn gemaakt buiten je bundel!

Ik heb je aansluiting erbij gepakt en ik zie dat de optie “Internet in het buitenland” aan staat. Ik raad aan om deze optie in het vervolg uit te schakelen. Hiermee is het niet mogelijk om internet te verbruiken in het buitenland.

Wij versturen altijd grensberichten met de tarieven zodra je in het buitenland bent, omdat je deze optie uit hebt staan heb je het grensbericht dus niet ontvangen. Ik raad aan om deze optie in te schakelen zodat je op tijd op de hoogte bent van onze tarieven in het buitenland. Je kunt onze tarieven ook hier terugvinden.

Ik lees dat je al een vergoeding hebt ontvangen via een ander kanaal. De kosten die je maakt zijn je eigen verantwoordelijkheid. Omdat wij begrip kunnen hebben voor de situatie kunnen wij een deel van de rekening kwijt schelden, maar het is niet mogelijk om alle kosten kwijt te schelden.

Bedankt voor je hulp @Groentjuh!

Groetjes,
Roeqajja

Reageer