Ik ben niet blij met Simyo en het buitenland-beleid waar je wel vaker over leest van ontevreden klanten.
Ik ben momenteel op Bali en heb in Nederland al mijn dataverbinding uitgezet, bewust van de hoge roamingkosten. Bij een telekom-winkel haalde ik een lokale simkaart. De medewerker had de tweede sim geïnstalleerd en zette de dataverbinding aan. Ze gaf mijn telefoon terug en vroeg me te checken of het werkte. Ik zag direct twee sms van Simyo binnenkomen: de eerste met de mededeling "Let op! Je hebt €48,40 aan kosten voor internet in het buitenland gemaakt. Bij €60,50 wordt je internet geblokkeerd." En vervolgens een sms dat mijn internet geblokkeerd was omdat ik het limiet had bereikt. Ik schrok enorm en zei tegen de medewerker dat de nieuwe simkaart niet werkte, omdat ik kosten aan het maken was en vervolgens switchte zij van sim1 naar sim2, waarna het wél werkte.
Ik stuurde direct een bericht naar Simyo met dit verhaal. Pas zeseneenhalf uur later kreeg ik reactie.
Na wat heen en weer appen zei de medewerker namens de financiële afdeling 50% korting te kunnen bieden op de rekening.
Ik gaf aan het hier niet mee eens te zijn: op het moment van roamen werd mij niet gevraagd of ik wilde doorgaan met internet. Deze melding kreeg ik pas toen het te laat was.
De medewerker zei dat ik info berichten van Simyo via sms heb uitgezet in juni, wat klopt, omdat ik door mijn werk in de luchtvaart dagelijks meerdere sms-berichten krijg met 'Welkom in ...' en daar klaar mee was. Ik wist niet dat ik daarmee datalimiet-berichten ook uitzette. Er zou toch een verschil moeten zijn in serviceberichten over Welkom in... en exorbitant dataverbruik? Plus, ik kreeg wél een sms over mijn datagrens en kosten.
Buiten dat zou Simyo bij dit soort roamen moeten blokkeren om dit soort schade te voorkomen.
Wees gewaarschuwd.