Skip to main content
antwoord

Klacht facturering buitenlandbundel

• October 10, 2025
  • 6 reacties
  • 46 Bekeken

Ik wil graag contact opnemen over mijn factuur maar wordt kastje muur naar dit openbare forum doorgestuurd. Heel vervelend.

“Gelukt! Je Buitenlandbundel [...] van 10 GB is nu actief. Deze bundel is 31 dagen geldig. Bekijk je verbruik en de geldigheid op Mijn Simyo. Nog geen internet? Zet (data)roaming aan in de instellingen van je telefoon en ‘Internetten in het buitenland’ via Mijn Simyo. Groet, Simyo”

Gedaan en binnen ongeveer een uur

“Hoi, vanwege hoge kosten in korte tijd hebben we je simkaart uit voorzorg geblokkeerd voor uitgaand verkeer.”

Op mijn.simyo alleen maar of ik ff de portemonnee wil trekken zonder uitleg hoe jullie zulke frappante nummers uit de duim zuigen

Beste antwoord door Tessanne

Hoi 0O0, 

Welkom op het forum en bedankt dat je je ervaring hier deelt. Ik begrijp heel goed dat dit erg frustrerend voor je is, zeker als je het gevoel hebt van het kastje naar de muur gestuurd bent. Ik zou ook graag weten waar je eerder niet terecht kon met deze vraag (en daarom bent doorgestuurd), want dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

Het is natuurlijk heel vreemd om deze tegenstrijdige berichten te ontvangen zo vlak na elkaar. Daarom geef ik graag een verdere toelichting. De blokkade waar je melding van hebt gekregen, is een automatische veiligheidsmaatregel. Die wordt ingesteld als er in korte tijd ongewoon hoge datakosten worden geregistreerd (buiten de bundel), om te voorkomen dat de kosten nog hoger oplopen. Aan de hoogte van het bedrag te zien is het dataverkeer zo snel gegaan dat de blokkade eigenlijk te laat kwam. Of deze data is verbruikt voor of nadat jouw bundel aangezet is, maakt natuurlijk ook nog een groot verschil. Op jouw aansluiting heb ik dit even nagekeken:

• Op 27-09 heb je een Welkom in het buitenland sms ontvangen met daarin informatie over de kosten en een sms met de vraag of je een buitenland bundel wilt activeren. 
  • Het internetverbruik buiten de bundel heeft op 10-10 om 16:13 plaatsgevonden. Dit was buiten de bundel verbruik omdat je op dit moment nog geen internetbundel aan had staan. Je hebt op dat moment (misschien onbewust) verbinding gemaakt met het netwerk en jij of je telefoon is internet gaan verbruiken. Waar aan precies dat mogen wij niet registreren vanwege privacy redenen natuurlijk, maar jij kan dit wel zelf terugvinden in de instellingen van je telefoon als je hier nieuwsgierig naar bent. 
  • De kosten zijn daardoor hoger opgelopen dan onze gebruikelijke blokkade bij € 60,50 kosten buiten de bundel.
  • In de tussentijd heb jij om 20:07 op dezelfde dag een sms gestuurd om de buitenland bundel te activeren (je natuurlijk niet bewust van de ontstane kosten). 
  • Ongeveer een minuut daarna kreeg jij te zien dat je bundel was geactiveerd. 
  • De sms over het hoogverbruik heb jij op 10-10 om 21:28 na enige vertraging pas ontvangen. 

Aangezien de bundel pas is geactiveerd na het verbruik, kan ik het bedrag niet volledig voor je vergoeden. Wat ik wel voor je heb kunnen regelen is dat de buiten de bundelkosten boven de € 60,50 van de maand oktober tot nu toe volledig wordt kwijtgescholden. Aangezien de verwerkingstijd trager was en daardoor de blokkade ook. 

Mocht je hier nog vragen over hebben laat het gerust weten! Laat je ook direct weten of je akkoord bent met deze oplossing? Dan kan ik dit namelijk voor je gaan doorzetten naar de betreffende afdeling en zullen zij de kosten voor je gaan vergoeden. 

Groetjes, 

Tessanne 

Bedankt voor je hulp ​@JanD!

6 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • October 11, 2025

Beste ​@0O0 vandaag en morgen kun je van 10u00 tot 17u00 via WhatsApp contact opnemen met Simyo, zie onderstaande link:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Succes.

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • antwoord
  • October 13, 2025

Hoi 0O0, 

Welkom op het forum en bedankt dat je je ervaring hier deelt. Ik begrijp heel goed dat dit erg frustrerend voor je is, zeker als je het gevoel hebt van het kastje naar de muur gestuurd bent. Ik zou ook graag weten waar je eerder niet terecht kon met deze vraag (en daarom bent doorgestuurd), want dat is natuurlijk niet de bedoeling. 

Het is natuurlijk heel vreemd om deze tegenstrijdige berichten te ontvangen zo vlak na elkaar. Daarom geef ik graag een verdere toelichting. De blokkade waar je melding van hebt gekregen, is een automatische veiligheidsmaatregel. Die wordt ingesteld als er in korte tijd ongewoon hoge datakosten worden geregistreerd (buiten de bundel), om te voorkomen dat de kosten nog hoger oplopen. Aan de hoogte van het bedrag te zien is het dataverkeer zo snel gegaan dat de blokkade eigenlijk te laat kwam. Of deze data is verbruikt voor of nadat jouw bundel aangezet is, maakt natuurlijk ook nog een groot verschil. Op jouw aansluiting heb ik dit even nagekeken:

• Op 27-09 heb je een Welkom in het buitenland sms ontvangen met daarin informatie over de kosten en een sms met de vraag of je een buitenland bundel wilt activeren. 
  • Het internetverbruik buiten de bundel heeft op 10-10 om 16:13 plaatsgevonden. Dit was buiten de bundel verbruik omdat je op dit moment nog geen internetbundel aan had staan. Je hebt op dat moment (misschien onbewust) verbinding gemaakt met het netwerk en jij of je telefoon is internet gaan verbruiken. Waar aan precies dat mogen wij niet registreren vanwege privacy redenen natuurlijk, maar jij kan dit wel zelf terugvinden in de instellingen van je telefoon als je hier nieuwsgierig naar bent. 
  • De kosten zijn daardoor hoger opgelopen dan onze gebruikelijke blokkade bij € 60,50 kosten buiten de bundel.
  • In de tussentijd heb jij om 20:07 op dezelfde dag een sms gestuurd om de buitenland bundel te activeren (je natuurlijk niet bewust van de ontstane kosten). 
  • Ongeveer een minuut daarna kreeg jij te zien dat je bundel was geactiveerd. 
  • De sms over het hoogverbruik heb jij op 10-10 om 21:28 na enige vertraging pas ontvangen. 

Aangezien de bundel pas is geactiveerd na het verbruik, kan ik het bedrag niet volledig voor je vergoeden. Wat ik wel voor je heb kunnen regelen is dat de buiten de bundelkosten boven de € 60,50 van de maand oktober tot nu toe volledig wordt kwijtgescholden. Aangezien de verwerkingstijd trager was en daardoor de blokkade ook. 

Mocht je hier nog vragen over hebben laat het gerust weten! Laat je ook direct weten of je akkoord bent met deze oplossing? Dan kan ik dit namelijk voor je gaan doorzetten naar de betreffende afdeling en zullen zij de kosten voor je gaan vergoeden. 

Groetjes, 

Tessanne 

Bedankt voor je hulp ​@JanD!

• auteur
  • Beginner
  • October 13, 2025

Bedankt voor de tip ​@JanD helaas staat in de kleine lettertjes dat je geen contact op kan nemen over facturen omdat Simyo hun eigen privacy regels niet kan naleven op het platform van Meta.

• auteur
  • Beginner
  • October 14, 2025

Hallo ​@Tessanne bedankt voor dit intrigerende verhaal. Ik vind het helaas al vervelend genoeg dat ik in dit forum moet mededelen dat ik in het buitenland verblijf. Dat soort informatie wil ik eigenlijk niet in zo'n omgeving delen. Ik zou het fijn vinden als we de communicatie elders voort kunnen zetten danwel dat mijn topic op een of andere manier wordt afgeschermd.

Ik heb namelijk vragen over in welke tijdzones de genoemde tijdstippen zijn vastgelegd. (Amsterdam of UTC, wel of geen zomertijd etc.) En of het mogelijk is te achterhalen in welke cel/regio eventuele kosten zijn gemaakt. Ik heb de tijdstippen voor mijn berichten in mijn lokale tijdzone om te vergelijken maar dat geeft andere lezers informatie over waar ik me bevind.

Ik kan op dit moment helaas nog niet zeggen of ik akkoord ga met het voorstel. Ik heb mijzelf op dit moment nog niet overtuigd wat de kosten zouden moeten zijn, wel waardeer ik je poging de kosten te verminderen.  Ik denk met de aanvullende informatie het een stuk makkelijker wordt om tot beslissing te komen.

Sorry voor het late antwoord, kennelijk wordt er helemaal niks opgeslagen als je te langzaam typt en wacht om op Verstuur te klikken dus moest het nu nog eens proberen.

Mvg, 0O0

JanD
  • Forum Expert
  • October 14, 2025

Beste ​@0O0 een moderator kan dit gesprek verder met je voeren buiten dit openbare forum om.

Wacht daartoe de reactie van ​@Tessanne of een andere moderator af binnen dit forum hoe ze dit met je wil gaan doen.

De tijden zijn de lokale tijden die geregistreerd zijn door de lokale providers daar en berekenen dit door naar Simyo, die het weer verrekend met de klant, al of niet binnen de bundel.

Succes.

Tessanne
Moderator
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • October 14, 2025

Hi ​@0O0,

Dat is begrijpelijk en geen probleem, wij kunnen in een privégesprek verder praten. Dit topic kan ik dan ook verwijderen als dat een prettiger idee voor je is. 

Ik wil het ook graag verder met je uitzoeken wat betreft de tijdzones en locatie. Ik begrijp ook dat er meer uitleg voor nodig is om akkoord te kunnen gaan met mijn voorstel, ik hoop dan ook deze uitleg te kunnen bieden in ons verdere gesprek.

De late reactie is geen probleem hoor, ik ben er vandaag gelukkig ook gewoon. Ik stuur je direct een privébericht! 

Groetjes, 

Tessanne