Skip to main content
Volgens de ACM is de hoofdregel dat een telecombedrijf binnen de Europese Unie hetzelfde moet aanbieden als hij in het binnenland aanbiedt. Dat geldt zowel voor abonnementen als voor prepaidbundels. (bron: https://tweakers.net/nieuws/126783/acm-sommige-providers-voldoen-mogelijk-niet-aan-nieuwe-roamingregels.html)



Wanneer kunnen prepaid-klanten data-roaming gebruiken?
Ik lees nergens dat providers moeten doen wat jij oppert. De ACM is aanbiedingen van kleine providers onder de loep aan het nemen. Er staat niet dat providers iets moeten gaan aanbieden wat zij voor 15 juni ook niet deden.



Edit: Waar de ACM op doelt is dat als je iets aanbiedt, zoals bellen, smsen, internetten en dat kan ook in de EU dan dien je je als provider te houden aan de nieuwe roamingregels. Simyo bood nooit internet in het buitenland aan bij prepaid. Bij bellen en smsen houdt Simyo zich keurig aan de regels.
Als je in de EU niet kunt internetten, wordt dus niet hetzelfde aangeboden binnen de EU als binnen NL.
Dat is ook geen verplichting. De regel is dat als je het wel aanbied dat je dan de regels hanteert. En de regels zijn dat er in Zone 1, want daar hebben we het over, geen extra kosten gerekend mogen worden maar gelijk is als aan Nederland.



Brussel kan Simyo nooit verplichten om internet in het buitenland beschikbaar te maken voor prepaid.
Nee Ray, Frits heeft wel gelijk.zie https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/17429/Merendeel-telecombedrijven-leeft-nieuwe-roamingregels-na/ voor het originele bericht vanuit ACM.



Hierin staat: "De hoofdregel is dat een telecombedrijf binnen de Europese Unie hetzelfde moet aanbieden als hij in het binnenland aanbiedt. Dat geldt voor abonnementen en voor prepaid-bundels. De ACM houdt de aanbiedingen van telecombedrijven nauwgezet in de gaten. De ACM kan optreden tegen aanbiedingen die niet voldoen aan de regels."



Hetzelfde aanbieden houdt in dat je als dus in Nederland kan internetten je dat ook buiten Nederland binnen zone 1 ( voor dezelfde kosten) ook moet kunnen. Frits scherp gezien. Hier moeten we het maar eens uitgebreid over hebben.



Groet Paul.
Lijkt mij dus niet te kloppen. Je kan, als EU zijnde, namelijk een bedrijf niet gaan verplichten iets aan te bieden wat ze nooit hebben gedaan.



Daarbij is het bieden van internet in het buitenland niet zomaar even een knopje omzetten. Hiervoor moeten providers in gesprek met buitenlandse partners.
Scotsman verwoorde het eigenlijk erg goed in dit topic.



Simyo kan niet verplicht worden een product te wijzigen. Zoals franswon opmerkt, internetgebruik in het buitenland zit niet in het product prepaid, bellen en sms in het buitenland wel.

Het punt van de nieuwe EU regelgeving is dat de kosten van de telecomdiensten die door een provider in andere EU landen worden aangeboden niet hoger mogen zijn dan in je eigen land. Vandaar dat het voor bellen en sms'sen nu qua kosten helemaal niets uitmaakt waar je je binnen de EU bevindt. Voor mobiel internet verandert er niets: het was onmogelijk en het blijft onmogelijk.

Hoi Frits,



Welkom op het Simyo Forum!



Als eerste wil ik zeggen dat ik het goed vind dat hierover nagedacht wordt 🙂 Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het kan lijken alsof er iets mis gaat. Gelukkig is dat niet zo! Ik kan je verzekeren dat de regelgevingen van ons helemaal overeenkomen met de EU-voorschriften. Als een dienst namelijk binnen de EU aangeboden wordt, dan zou dat evenveel moeten kosten als de nationale dienst. Dat prijsverschil mag er dus niet meer zijn. Zoals het nu is, is er geen kwestie van een prijsverschil. Het is nu niet duurder om met een Prepaid te internetten, omdat het niet mogelijk is om met een Prepaid te internetten in het buitenland.



De focus van de regels zit dus niet in de diensten die worden aangeboden, maar wel in prijsverschillen. Daar is nu geen sprake van, dus is er ook geen overtreding van de regels.



Er worden ook geen willekeurige beslissingen gemaakt natuurlijk 😉 Iedereen hier is op de hoogte van de EU-regels en de implicaties daarvan. Geen zorgen!



Dat gezegd hebbende, snap ik natuurlijk wel dat je graag wilt internetten in het buitenland. Is het een idee om over te stappen naar een Sim Only aansluiting? Je kunt dat doen door in te loggen op Mijn Simyo en dan te surfen naar Instellingen > Beltegoed & tarieven > Overstappen naar Sim Only. Je kunt binnen één werkdag overgestapt zijn. Je kunt de bundels die je gebruikt dan ook in het buitenland gebruiken. Ik raad je dan aan om een maandelijks contract te kiezen (in plaats van een jaarlijks contract), zodat je straks weer terug over kunt stappen naar een Prepaid aansluiting. Hier lees je hoe je dat dan doet.



Heb je hier nog vragen over?



@ Ray en PaulH, dank voor het meedenken 🙂



Groetjes,

Jihane

Reageer