.

Beantwoord

Ik verhuis naar het buitenland. Kan ik mijn telefoonnummer behouden?


Binnenkort verhuis ik naar het Verenigd Koninkrijk en vroeg me af wat de kosten zijn voor het behouden van mijn nummer en/of abonnement. Is het mogelijk om een Nederlands nummer te behouden? en om nog een Nederlands internet bundel te behouden. Zo ja, wat voor kosten zijn hierbij inbegrepen.
icon

Beste antwoord door Scotsman 9 April 2018, 17:10

Bekijk originele reactie

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Als forum expert (en dus mede-klant) weet ik het volgende:

Het is niet de bedoeling om een Simyo aansluiting permanent te gebruiken in het buitenland. Volgens de voorwaarden (artikel 21) is het de bedoeling dat
u in Nederland woont of [..] u een duurzame band met Nederland hebt. Bijvoorbeeld omdat u in Nederland werkt of een bedrijf hebt. Of als u een opleiding in Nederland volgt.

@Scotsman heeft echter ook een prepaid Simyo aansluiting en hij, zoals je aan de naam kunt zien, woont niet in Nederland.

Ik laat het aan een moderator (Moderatoren zijn Simyo medewerkers) om je een antwoord hierover te geven...
Reputatie 7
Badge +9
Ik woon al jaren in Schotland en heb een Simyo prepaid simkaartje voor als ik weer eens in Nederland aan het rondtoeren ben. Dit werkt prima, en ook Simyo heeft hier geen problemen mee, zolang je je Simyo telefoon niet buitensporig veel in de UK gebruikt. Want de Simyo simkaart is niet bedoeld voor permanent veelvuldig gebruik in het buitenland. Je moet overigens wel een Nederlands correspondentieadres en een Nederlandse bankrekening of creditcard aanhouden want Simyo accepteert geen betalingen vanuit het buitenland.

Als je een simkaart voor de UK zoekt, kan ik deze website aanbevelen waar heel veel nuttige en objektieve info te vinden is: https://kenstechtips.com
Reputatie 5
Badge +5
Hoi achandra,

Welkom op het Simyo Forum! Wat leuk dat je naar het Verenigd Koninkrijk gaat verhuizen! 🙂

Natuurlijk snap ik dat je dan ook nog bereikbaar wilt blijven op je Nederlandse nummer. Als je permanent in het VK blijft wonen, zou dit betekenen dat je de aantoonbare band met Nederland minder wordt. Ook willen we graag dat je niet langer dan vier maanden achter elkaar gebruik maakt van een buitenlands netwerk, zonder dat er een actieve band met Nederland is. In deze voorwaarden kun je hier alles over terugvinden.

Om toch je Nederlandse nummer nog actief te houden, kun je het beste overstappen naar Simyo Prepaid. Hiervoor kun je via Simyo.nl een nieuwe Prepaid-simkaart bestellen en bij stap 2 alle gegevens voor nummerbehoud indienen. Zodra je telefoonnummer op de Prepaid-simkaart wordt overgezet, komt je Sim Only-abonnement te vervallen. Hier lees je precies hoe het werkt.

Om je Prepaid-simkaart en telefoonnummer vervolgens actief te houden is het wel noodzakelijk dat je eens in de zes maanden belt, sms't, gebruik maakt van internet, opwaardeert of een bundel aanschaft via Mijn Simyo. Houd er ook rekening mee dat je met Simyo Prepaid buiten Nederland niet kunt internetten. In jouw geval zou het ook voordeliger zijn om in het VK zelf een provider te kiezen waarmee je in dat land kunt bellen en internetten met een Brits telefoonnummer. Heb je wat aan de tip van Scotsman? :)

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@ Groentjuh en Scotsman, bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,
Els
Reputatie 7
Badge +9
Nog een laatste tip voor @achandra : er zijn geen financiële voordelen meer van het aanhouden van een Nederlandse simkaart als je naar een ander land binnen de EU verhuist.

Met het pakket van je nieuwe provider in het VK kun je namelijk binnen Nederland bellen en internetten zonder dat je daar extra voor betaalt, want de verbruikte minuten en MBs komen gewoon uit de bundels van je Britse provider (voor zover je die hebt). Zijn je bundels op dan betaal je het normale binnenlandse buiten-bundel tarief.

Er is feitelijk nog maar één reden te bedenken waarom je een Nederlands nummer zou willen aanhouden, en dat is de kostenbesparing voor Nederlandse vrienden en bekenden die jou willen bellen, als je namelijk in Nederland rondreist met een UK nummer, dan zijn dat voor hun gesprekken naar het buitenland, en dat kost over het algemeen meer dan bellen met een Nederlands nummer.

Bovenstaand verhaal geldt alleen zolang het VK EU-lid is, wat er op dit gebied gaat gebeuren na Brexit is nog volledig duister.

@achandra als je je permanent in het VK wilt vestigen dan hoop ik dat je de ontwikkelingen volgt omtrent de noodzakelijkheid om je t.z.t. aan te melden voor "settled status", zie bijvoorbeeld http://www.ukcen.co.uk/settled-status-and-citizens-rights-what-has-been-agreed/
Reputatie 6
Badge +4
Hi achandra,

Wat spannend dat je gaat emigreren naar het Verenigd Koninkrijk! 🙂 Alvast heel veel succes met je verhuizing en alles wat erbij komt kijken!

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@Scotsman Wederom bedankt voor je tips! We zullen zien hoe de Brexit zich verder ontwikkelt

Groetjes,
Thomas

Hoi achandra,

Welkom op het Simyo Forum! Wat leuk dat je naar het Verenigd Koninkrijk gaat verhuizen! 🙂

Natuurlijk snap ik dat je dan ook nog bereikbaar wilt blijven op je Nederlandse nummer. Als je permanent in het VK blijft wonen, zou dit betekenen dat je de aantoonbare band met Nederland minder wordt. Ook willen we graag dat je niet langer dan vier maanden achter elkaar gebruik maakt van een buitenlands netwerk, zonder dat er een actieve band met Nederland is. In deze voorwaarden kun je hier alles over terugvinden.

Om toch je Nederlandse nummer nog actief te houden, kun je het beste overstappen naar Simyo Prepaid. Hiervoor kun je via Simyo.nl een nieuwe Prepaid-simkaart bestellen en bij stap 2 alle gegevens voor nummerbehoud indienen. Zodra je telefoonnummer op de Prepaid-simkaart wordt overgezet, komt je Sim Only-abonnement te vervallen. Hier lees je precies hoe het werkt.

Om je Prepaid-simkaart en telefoonnummer vervolgens actief te houden is het wel noodzakelijk dat je eens in de zes maanden belt, sms't, gebruik maakt van internet, opwaardeert of een bundel aanschaft via Mijn Simyo. Houd er ook rekening mee dat je met Simyo Prepaid buiten Nederland niet kunt internetten. In jouw geval zou het ook voordeliger zijn om in het VK zelf een provider te kiezen waarmee je in dat land kunt bellen en internetten met een Brits telefoonnummer. Heb je wat aan de tip van Scotsman? :)

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@ Groentjuh en Scotsman, bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,
Els

 

Hoi Els,

 

Ik vroeg me af of dit advies nog steeds geldig is vandaag de dag.

 

Ik verhuis namelijk voor werk naar Nairobi, Kenia vanaf eind deze maand. Ik heb daar een jaarcontract maar zou eventueel langer willen blijven. Heel graag zou ik mijn NL nummer willen behouden, alleen al om mijn bestaande contactenlijst niet met (weer) een buitenlands nummer op te zadelen maar vooral om internetbankieren, DigiD en alle aan apps gekoppelde machtigingen te blijven gebruiken op een makkelijke wijze. Wat zou jullie advies zijn? Ik ga hiernaast ook zeker een Keniaans nummer nemen voor mijn dagelijks gebruik, maar ik zou erg graag het Nederlandse nummer voorlopig willen behouden om die te blijven gebruiken tijdens mijn bezoeken aan Nederland en apps functionaliteiten.

 

Ik hoor het graag, dank alvast!

groet Bram

 

Reputatie 3
Badge +2

Hoi achandra,

Welkom op het Simyo Forum! Wat leuk dat je naar het Verenigd Koninkrijk gaat verhuizen! 🙂

Natuurlijk snap ik dat je dan ook nog bereikbaar wilt blijven op je Nederlandse nummer. Als je permanent in het VK blijft wonen, zou dit betekenen dat je de aantoonbare band met Nederland minder wordt. Ook willen we graag dat je niet langer dan vier maanden achter elkaar gebruik maakt van een buitenlands netwerk, zonder dat er een actieve band met Nederland is. In deze voorwaarden kun je hier alles over terugvinden.

Om toch je Nederlandse nummer nog actief te houden, kun je het beste overstappen naar Simyo Prepaid. Hiervoor kun je via Simyo.nl een nieuwe Prepaid-simkaart bestellen en bij stap 2 alle gegevens voor nummerbehoud indienen. Zodra je telefoonnummer op de Prepaid-simkaart wordt overgezet, komt je Sim Only-abonnement te vervallen. Hier lees je precies hoe het werkt.

Om je Prepaid-simkaart en telefoonnummer vervolgens actief te houden is het wel noodzakelijk dat je eens in de zes maanden belt, sms't, gebruik maakt van internet, opwaardeert of een bundel aanschaft via Mijn Simyo. Houd er ook rekening mee dat je met Simyo Prepaid buiten Nederland niet kunt internetten. In jouw geval zou het ook voordeliger zijn om in het VK zelf een provider te kiezen waarmee je in dat land kunt bellen en internetten met een Brits telefoonnummer. Heb je wat aan de tip van Scotsman? :)

Laat je het weten als je nog vragen hebt?

@ Groentjuh en Scotsman, bedankt voor jullie antwoorden!

Groetjes,
Els

 

Hoi Els,

 

Ik vroeg me af of dit advies nog steeds geldig is vandaag de dag.

 

Ik verhuis namelijk voor werk naar Nairobi, Kenia vanaf eind deze maand. Ik heb daar een jaarcontract maar zou eventueel langer willen blijven. Heel graag zou ik mijn NL nummer willen behouden, alleen al om mijn bestaande contactenlijst niet met (weer) een buitenlands nummer op te zadelen maar vooral om internetbankieren, DigiD en alle aan apps gekoppelde machtigingen te blijven gebruiken op een makkelijke wijze. Wat zou jullie advies zijn? Ik ga hiernaast ook zeker een Keniaans nummer nemen voor mijn dagelijks gebruik, maar ik zou erg graag het Nederlandse nummer voorlopig willen behouden om die te blijven gebruiken tijdens mijn bezoeken aan Nederland en apps functionaliteiten.

 

Ik hoor het graag, dank alvast!

groet Bram

 

Kunt denk ik beter nieuw topic aanmaken. Els is geen moderator meer.

Thanks RobbyTown, ga ik doen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @berkbram,

Bedankt voor je bericht. Wat tof dat je gaat verhuizen naar Nairobi 😊. 

Els is geen moderator meer maar wat er in haar bericht staat is nog steeds geldig. Het beste wat je dus op dit moment kunt doen is je Sim Only overzetten naar een prepaid aansluiting. In het originele bericht van Els staat een link met informatie over hoe je dit kunt doen. Met een prepaid aansluiting is het dus wel belangrijk om elke zes maanden door middel van bellen, sms'en, opwaarderen, internet gebruiken of een bundel aanschaffen je simkaart actief te houden. Als je dit niet doet word je telefoonnummer definitief afgesloten. Op het moment dat er 5,5 maand geen activiteit is geregistreerd krijg je een herinnering om vooralsnog een van deze dingen te doen. Let hier dus goed op. 

 Als je verder nog vragen hebt laat het mij gerust weten. 

Groetjes,
Seren

Hoi Seren,

 

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, goed om te horen dat dit advies nog actueel is. Helaas ben ik inmiddels al te laat met voorbereiden, aangezien ik a.s. maandag 14 augustus al vlieg en het omzetten van Sim Only naar Prepaid minstens 4 werkdagen duurt. Dus ik houd tot de kerst nog even mijn Sim Only op laagste abonnement aan van €6 per maand voor de 200 sms/bel minuten zonder internet bundel. Voor de zekerheid even de vraag of een Sim Only bundel zonder activiteit niet automatisch - na 5,5 maand geen activiteit - wordt afgesloten, klopt dit? 

In de toekomst waneer ik overschakel naar prepaid zal ik in ieder geval genoeg reminders in mijn agenda gaan zetten zodat mijn nummer niet definitief afgesloten gaat worden. Is het een idee dat Simyo naast de 5,5 maanden reminder ook al bij 3 maanden geen activiteit een herinnering zou kunnen toesturen? Wellicht een mooie extra dienstverlening die Simyo optioneel zou kunnen verlenen?

Daarnaast had ik nog een suggestie of er wellicht een Sim Only abonnement - optie kan worden aangeboden die puur voor buitenland nummerbehoud ingesteld wordt. Dus dat je bijvoorbeeld maar 50 sms/bel minuten voor €2 per maand zou hebben om de administratieve kosten van Simyo te dekken en dat hierdoor automatisch je nummer behouden wordt ondanks geen activiteit. Dit zou minder vatbaarder zijn voor wanneer iemand toch vergeet een teken van leven te geven. Daarnaast kom ik bijvoorbeeld wel weer met de kerstvakantie terug voor 2,5 week, daar zou ik toch graag weer voor die maand een Sim Only abonnement afsluiten. Hoe denken jullie hierover als Simyo, ben erg benieuwd?

Reputatie 7
Badge +9

Voor de zekerheid even de vraag of een Sim Only bundel zonder activiteit niet automatisch - na 5,5 maand geen activiteit - wordt afgesloten, klopt dit? 

Zolang je de maandelijkse factuur bij Sim-only maar betaald, zal Simyo je zeker niet op basis van geen activiteit afsluiten.

Daarnaast had ik nog een suggestie of er wellicht een Sim Only abonnement - optie kan worden aangeboden die puur voor buitenland nummerbehoud ingesteld wordt. Dus dat je bijvoorbeeld maar 50 sms/bel minuten voor €2 per maand zou hebben om de administratieve kosten van Simyo te dekken en dat hierdoor automatisch je nummer behouden wordt ondanks geen activiteit. Dit zou minder vatbaarder zijn voor wanneer iemand toch vergeet een teken van leven te geven. Daarnaast kom ik bijvoorbeeld wel weer met de kerstvakantie terug voor 2,5 week, daar zou ik toch graag weer voor die maand een Sim Only abonnement afsluiten. Hoe denken jullie hierover als Simyo, ben erg benieuwd?

Ik gok niet dat Simyo een goedkopere belbundel gaat aanbieden. Simyo heeft in het verleden 50 minuten, 60 minuten en 100 minuten belbundels gehad. 3 Euro/maand was geloof ik ooit de goedkoopste. Simyo heeft over de tijd deze bundels echter afgeschaft. Tegenwoordig is het 200 voor 6 euro en onbeperkt voor 7 euro en enige optie bij sim-only.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @berkbram,

Graag gedaan! Jammer om te horen dat je op dit moment misschien net iets te laat bent met het aanvragen van een prepaid aansluiting. Zoals @Groentjuh aangeeft geld de voorwaarde over het afsluiten bij geen activiteit niet voor een Sim Only abonnement 😊 (thanks @Groentjuh!). Zolang je dus jouw abonnement maandelijks betaalt is er niks aan de hand. Naast dat je bij 5,5 maand na geen activiteit een herinnering krijgt, krijg je ook één week voor afsluiting een herinnering. Ik zal je feedback over de reminder bij 3 maanden in ieder geval doorzetten naar de juiste afdeling. Wellicht kan dit in de toekomst inderdaad gedaan worden. 

Daarnaast had ik nog een suggestie of er wellicht een Sim Only abonnement - optie kan worden aangeboden die puur voor buitenland nummerbehoud ingesteld wordt. Dus dat je bijvoorbeeld maar 50 sms/bel minuten voor €2 per maand zou hebben om de administratieve kosten van Simyo te dekken en dat hierdoor automatisch je nummer behouden wordt ondanks geen activiteit. Dit zou minder vatbaarder zijn voor wanneer iemand toch vergeet een teken van leven te geven. Daarnaast kom ik bijvoorbeeld wel weer met de kerstvakantie terug voor 2,5 week, daar zou ik toch graag weer voor die maand een Sim Only abonnement afsluiten. Hoe denken jullie hierover als Simyo, ben erg benieuwd?

Persoonlijk denk ik niet dat Simyo dit zal doen gezien het feit dat de bel bundels van 200 minuten en onbeperkt bellen al een langere tijd staan. Natuurlijk kan ik dit wel voorleggen bij de desbetreffende afdeling maar of hier ook daadwerkelijk verandering in zou komen kan ik niet beloven.

Voor nu wil ik je in ieder geval een hele fijne reis wensen en heel veel plezier natuurlijk 😊.

Groetjes,
Seren

Hoi @Seren,

Dank voor de succes wensen en verder toelichting! Fijn dat je de suggesties in ieder geval zou willen voorleggen bij de betreffende afdelingen, niet geschoten is altijd mis. 😉. Zeker met een lage Sim Only voor nummer behoud als module voor expats zou Simyo een uniek gat kunnen opvullen, ik ben namelijk van BEN naar Simyo overgestapt vanwege de switch mogelijkheid van sim-only naar prepaid (met nummerbehoud), zodat ik die flex optie zou hebben indien ik naar het buitenland zou verhuizen.

Jij ook nog bedankt @Groentjuh!

Groetjes,

Bram

Reageer