.

Beantwoord

Ik heb per ongeluk verbinding gemaakt met een satellietverbinding. Wat nu?

  • 24 August 2021
  • 7 reacties
  • 302 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Op de bootvan Noorwegen naar Denemarken bleek ik internet te hebben gebruikt via de satelliet. Ik ontdekte dit nadat ik bij aankomst op de boot, dus nog in de haven,  een krant gedownload had en enkele e-mails verzonden. Ik kreeg een melding per SMS toen de boot al ruimschoots de haven had verlaten. Gevolg was dat ik te laat werd geïnformeerd over de kosten van 5€ per MB. Met een krant loopt dat dan snel in de papieren. Gelijk mijn telefoon uitgezet. De hele reis er goed ziek van. Niet van de reis maar van de rekening die mij wachtte. Na 24 uur gecheckt wat de schade was. Dat viel mee. Toch nog 21€ voor welgeteld vier MB. Wat mij betreft ongehoord. Dit had immers ook veel rampzaliger kunnen uitpakken. Het lijkt mij normaal dat je ruimschoots van te voren wordt geïnformeerd zodat je maatregelen kan nemen. Ook in de informatie op de site/ app heb ik geen informatie kunnen vinden over de kosten per Satelliet MB. Misschien heb ik iets gemist, maar dergelijke informatie met verstrekkende gevolgen zou toch prominent vermeld moeten worden. Helaas blijkt simyo daar niet in uit.

Ik denk dat het gezien de klachten die andere klanten hier ook over hadden dat het tijd wordt dat Simyo iets doet aan tijdige en duidelijke informatie. Het gaat immers over de portemonnaie van anderen! Technisch valt er ook iets te regelen. Bv een aan /uit knop die je aan moet zetten ingeval je noodzakelijker satelliet wil internetten.

Als laatste punt lijkt het mij redelijk om gedupeerde klanten de gemaakte kosten te vergoeden. Ik zie een reactie graag tegemoet van de mensen die er over gaan.

 

voor de rest ben ik een tevreden klant.

 

met vriendelijke groet,

 

Cornelis

icon

Beste antwoord door Bas 25 August 2021, 13:38

Bekijk originele reactie

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Informatie is er wel. Als ik ‘satelliet’ als zoekterm invoer dan krijg ik deze pagina’s:

https://www.simyo.nl/blog/bellen-en-internetten-op-zee-met-het-maritieme-netwerk/

en 

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/wat-is-het-maritieme-netwerk-satellietverbind-2582

en voor de tarieven word ik verwezen naar

https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/zone-indeling-102 waar je wel even helemaal naar beneden moet scrollen voor de relevante informatie.

 

De informatie is er dus wel maar je moet wel even zoeken.

Ter aanvulling op @Scotsman 

Dat zie er dan zo uit;

 

 

Reputatie 2
Badge +2

Bedankt voor de reactie en het zoekwerk. Het lijkt toch wel “ let op de kleine lettertjes” bij de verzekering. Als je niet weet dat dit je  kan gebeuren dan bedenk je niet om eens te zoeken op het woord satelliet. Een hoofdstukje  over dergelijke risico’s zou meer aandacht moeten krijgen. Zeker in vakantietijd. Nogmaals bedankt.

Reputatie 7
Badge +9

Als regelmatige gebruiker van de IJmuiden-Newcastle veerdienst ben ik bekend met dit probleem. Op mijn oude (pre-smartphone) Nokia kreeg ik altijd met grote letters de nieuwe naam van het scheepsnetwerk te zien zodra er verbinding werd gemaakt, dus kon ik meteen maatregelen nemen om hoge kosten te voorkomen. Op mijn huidige iPhone is dit veel minder duidelijk te zien, dus is het zaak om snel te reageren als er een SMS binnenkomt die mij waarschuwt dat ik van een satellietverbinding gebruik maak. Die SMS krijg je pas als je al een tijdje op zee bent want de eerste paar kilometer ben je nog met een mast op het vaste land verbonden.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Cornelis, 

Erg vervelend dat je zo verrast bent door de in rekening gebrachte kosten!

Je toestel zal altijd proberen om verbinding te maken met het sterkste netwerk en in dit geval was dat een satellietverbinding. Volgens onze gegevens heb je drie seconden na versturing van de waarschuwing gebruikgemaakt van mobiel internet. En dat is natuurlijk bijna niet te voorkomen op deze manier! Daarom komen we je ook graag tegemoet en gaan we alle kosten vergoeden. Dit zie je uiterlijk vrijdag terug op Mijn Simyo 😊

Overigens is het voor ons lastig om je hier ruim van tevoren over te informeren. We weten namelijk pas dat je verbinding maakt met een satellietnetwerk op het moment dat je hier daadwerkelijk verbinding mee maakt en kunnen je er dan pas op wijzen. Het is niet mogelijk om je 50 kilometer voor aankomst in de haven al te wijzen op de mogelijkheid en het is niet wenselijk om iedereen hierover te informeren terwijl de meeste mensen niets aan die informatie zullen hebben omdat ze nooit verbinding gaan maken met een satellietnetwerk. 

We kunnen helaas ook geen onderscheid maken als het gaat om regio’s en/of soorten netwerkverbinding. Als je roaming hebt ingeschakeld, dan kun je internetten in het buitenland. Het is niet mogelijk om binnen deze optie bijvoorbeeld roaming uit te schakelen buiten Europa of zoals in dit geval roaming mogelijk te maken voor alles behalve een satellietverbinding.

Hopelijk is het nu in ieder geval een beetje opgehelderd en is de zure nasmaak van deze vervelende ervaring helemaal weggespoeld door de aangeboden tegemoetkoming! 

Heb je hier nog vragen over? Reageer dan even op dit bericht. 

Groetjes,
Bas

Reputatie 2
Badge +2

Fijn dat jullie mij tegemoetkomen. Ik zal in het vervolg alert zijn op satelietverbindingen.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi Cornelis, 

Graag gedaan hoor! Jammer dat je op deze manier moest leren over het bestaan van satellietverbindingen, maar we gaan ervan uit dat het een eenmalige ervaring is 😇

Fijne avond nog!

Groetjes,
Bas

Reageer