.

Beantwoord

Hoe stel ik 4G-roaming in België in?

  • 22 December 2014
  • 15 reacties
  • 1345 Bekeken

Hallo,

Het lukt me niet om met mijn standaard-simyo-4G AP KPN4G.nl een internetverbinding te leggen in België (netwerk: base). Heb al vanalles geprobeerd: roaming aan/uit geschakeld in mijn simyo, dan 15 minuten telefoon uit en weer aan, uiteindelijk ook het 3G AP portalmmm.nl geoprobeerd - zonder effect. Roaming en data staan aan in mijn android (galaxy S4, android 4.4.2). Herstarten helpt ook niet. 4G-connectie in Nederland (met hetzelfde AP) doet het prima.

Ik hoop dat jullie nog iets weten te bedenken. Ben de komende dagen in België, dus hoop dat dat helpt.
icon

Beste antwoord door Ruud 23 December 2014, 13:47

Bekijk originele reactie

15 reacties

Reputatie 7
Volgens mij kan dat niet. Volgens mij kun je geen gebruik maken van 4G geen gebruik over de grens.
Volgens deze post kan het wel, en moet het zelfs als je ook in Nederland 4G gebruikt. Maar voor de volledigheid: ik heb het dus ook met het 3G/GPRS (en bijhorende AP) geprobeerd - wat ook niet lijkt te werken.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Astayax,

Welkom op het forum.:)

Ik heb het bericht verplaatst naar het subforum buitenland, zo kan iedereen het makkelijk vinden.

Aan je gegevens te zien zou je gewoon data moeten kunnen ontvangen in het buitenland. Voor de zekerheid heb ik de optie internet buitenland op je simkaart opnieuw aangemeld op het netwerk. Zou jij hetzelfde willen doen met je toestel, door deze even opnieuw op te starten?

Qua APN kun je sinds kort het beste portalmmm.nl gebruiken. Er zijn aanpassingen gedaan aan de instellingen. Hierdoor is deze APN nu zowel voor 4G als in het buitenland de beste optie. Voor de volledige instellingen kun je in dit topic kijken.

Kun je daarnaast proberen handmatig naar een netwerk te zoeken, en zo te kijken via welk netwerk je op internet kan. ;)

Stel jij ook nog apart je netwerkmodus in?

@RicoK Dank voor het meedenken:)
Hallo Ruud,

bedankt voor de hints. Ik heb nu
  • portalmmm.nl als AP ingesteld
  • de telefoon 15 minuten uitgeschakeld en opnieuw opgestart
  • verbonden met Base, Mobistar en Proximus: werkt voor de gewone GSM-verbinding, maar niet voor de data
Netwerkmodus staat op automatisch (LTE/WCDMA/GSM).

Zal ik het eens vanaf een ander toestel proberen om die factor alvast uit te sluiten? Of kunnen jullie preciezer kijken?
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Astayax,

Bedankt voor je reactie.

Het is wel vreemd om te horen dat portalmmm.nl niet werkt. Hiermee hoor je in het buitenland namelijk wel verbinding te kunnen leggen met het 4G netwerk.

Lukt het ook niet als je gebruik maakt van het APN in combinatie met WCDMA/GSM als netwerkmodus?


Laatst had ik zelf wel verbinding met 4G in België met KPN4G.nl als APN. Daarnaast stond het netwerkmodus automatisch ingesteld op (LTE/WCDMA/GSM). Had jij die optie al geprobeerd?
Hoi Ali, ook met alleen WCDMA/GSM geselecteerd geen verbinding. Ondertussen heb ik de simkaart ook in een andere telefoon geprobeerd (S3 in plaats van S4), en ook daarmee werkt de dataroaming niet. Dat lijkt me dus uit te sluiten dat het een hardware-issue is.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Astayax,

Dat is vreemd. Wij hebben het netwerk al nagekeken en daar zit geen blokkade meer op.

Zou je hier print screens kunnen plaatsen van je instellingen? Dan kunnen we even mee kijken;) Het beste zou zijn van je mobiele instellingen, APN instellingen en je geselecteerde netwerk.

Gaat dat lukken?
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Astayax,

Bedankt voor het uittesten.

Ik heb contact opgenomen met de netwerkspecialisten van KPN. Alle netwerkinstellingen staan voor je aansluiting correct. Het blijft dus vreemd dat je nog steeds niet kan internetten in België.

Heb je ook de mogelijkheid gehad om een andere simkaart te plaatsen in je eigen toestel? Als internet dan wel beschikbaar is zou het niet aan je toestel liggen maar eerder aan de simkaart :(

Voor de zekerheid heb ik je internetinstellingen gereset. Je mag het toestel zo herstarten om te kijken of internet nu wel beschikbaar is.

Houd je ons weer op de hoogte?
Hoi Ali en Ruud,

bedankt voor de snelle reacties! De instellingen-screenshots kan je hier bekijken. Laat maar weten als je meer wil weten/zien.

Ik heb het getest met dezelfde sim in een ander toestel (S3) en dat werkt ook niet. Ook niet na een herstart helaas.
Ondertussen ben ik terug in Nederland waar met hetzelfde AP de data-connectie (4G) werkt zoals verwacht. Volgende week zal ik eens kijken of het in Duitsland werkt.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Astayax,

Jammer dat het niet gelukt is in België. Houd ons vooral op de hoogte of je met de instellingen in Duitsland wel gebruik kan maken van internet (4G).
Hoi,

Vandaag en gisteren kunnen testen in Duitsland (telekom.de en E-plus). Helaas hetzelfde scenario: bellen en gebeld worden lukt, maar in het geheel geen dataverbinding. Ik begin zo langzamerhand toch een beetje te wanhopen. Enig idee wat er nog aan te doen is? Zijn mijn vorige post voor de screenshots van de instellingen onder android.
Reputatie 4
Badge +10
Hoi Astayax,

Ik heb je net even telefonisch gesproken 🙂 We hebben overlegd dat je je toestel uitschakelt. De netwerkspecialisten zijn nu een reset aan het uitvoeren. Je kunt dus over een half uurtje je toestel weer aanzetten.
Als je in het buitenland bent, kun je als eerste proberen te bellen. Hierna kun je kijken of je internetverbinding kan maken.

Ook kan je alle netwerken bij langs gaan. Op deze manier kan je kijken met welke je wel internetverbinding krijgt. In Duitsland zou het moeten lukken met de volgende netwerken: Telekom DeutschlandGmbH, Vodafone D2GmbH (Mannesmann Mobilfunk), E-Plus MobilfunkGmbH en Telefonica o2GermanyGmbH & Co.OHG.

Als het niet lukt, hoor ik graag van je welke melding precies verschijnt op je toestel. Je zou ook een andere simkaart in je toestel kunnen testen.

Ik wacht je reactie af 🙂
Bedankt aan de helpdesk en de specialisten - de laatste reset heeft geholpen. Vandaag in Duitsland had ik een werkende dataverbinding, met alle roaming operators die ik geprobeerd heb 😮
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Astayax,

Goed om te horen dat internet nu wel werkt 🙂 Ik ga ervan uit dat je voortaan direct gebruik kunt maken van internet in het buitenland.

Bedankt voor het op de hoogte brengen!

Reageer