Skip to main content

.

Laatst ging ons zoontje naar de UK. Wij hadden van tevoren uitgezocht of de UK nog wel onder de bel-/internetbundel zou vallen. Dat was zo, dus geen probleem dachten we.

Totdat we nu ineens zagen dat er kosten gemaakt zijn voor Zone 4/satelliet. Na een zoektocht kunnen vinden dat dit kan gebeuren tijdens een boottocht. Godzijdank heeft ie slechts enkele MBs gebruikt, dus de schade was te overzien. Maar toch vraag ik me af WAAROM dit niet in de settings kan worden aangepast zodat je NOOIT buiten de bundel kunt gaan. Hopen jullie dan dat mensen het vergeten/niet door hebben en daardoor tot enorme kosten komen?

Ik vond een topic van 2 jaar geleden, waar gezegd werd ‘gaan we bespreken/op het change board zetten’. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en kan het dus blijkbaar nog steeds niet (ik heb in ieder geval niets kunnen vinden, alleen ‘internet/bellen in buitenland’ aan/uit zetten.

Een setting ‘Alleen zone 1’ zou al een uitkomst zijn voor velen lijkt me.

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Beste ​@sjimmie2 sinds een aantal maanden heeft Simyo ‘dataplafond’ voor 50 cent per maand, daar wordt sinds mei van dit jaar uitvoerig over gecommuniceerd binnen de website, MijnSimyo-app en op de facturen, dus dat kan je haast niet ontgaan zijn.

Zet dit meteen aan  en dan gaat het per de 1e van de volgende maand in.

Succes.

Met een dataplafond is al je internetverkeer in Nederland en Zone 1 landen (Europa) beschermd. Buiten Europa vallen de kosten buiten je bundel en ook buiten het dataplafond. Bekijk de tarieven voor buiten Europa

Beste ​@sjimmie2 sinds een aantal maanden heeft Simyo ‘dataplafond’ voor 50 cent per maand, daar wordt sinds mei van dit jaar uitvoerig over gecommuniceerd binnen de website, MijnSimyo-app en op de facturen, dus dat kan je haast niet ontgaan zijn.

Zet dit meteen aan  en dan gaat het per de 1e van de volgende maand in.

Succes.

“Wil je dat je internet automatisch stopt zodra je internetbundel op is? Schakel dan nu een dataplafond in.”

Zone 4 valt helemaal niet BINNEN de internetbundel, dus volgens mij beschermt dit daar helemaal niet tegen. Alleen tegen het overschrijden van de internetbundel in Zone 1. 

Iemand met kennis van zaken die hier iets zinnigs over kan zeggen ?

Met een dataplafond is al je internetverkeer in Nederland en Zone 1 landen (Europa) beschermd. Buiten Europa vallen de kosten buiten je bundel en ook buiten het dataplafond. Bekijk de tarieven voor buiten Europa

Dus daar hebben we dus niets aan bedoel je? Want Zone 4 != Zone 1

Beste ​@sjimmie2 excuses, dataplafond geldt inderdaad niet voor satellietverkeer op zee, zone 4.

Als je dan op zee bent, of in de buurt van, zoals de Waddeneilanden kun je het beste internet uitzetten.

Tip: Ik weet niet of dit voor alle ferry’s naar de UK geldt maar op de IJmuiden - Newcastle route kun je toegang tot de WiFi aan boord kopen als je tijdens de overtocht wilt kunnen internetten zonder van het dure mobiele netwerk via de satelliet gebruik te maken.

Tip: Ik weet niet of dit voor alle ferry’s naar de UK geldt maar op de IJmuiden - Newcastle route kun je toegang tot de WiFi aan boord kopen als je tijdens de overtocht wilt kunnen internetten zonder van het dure mobiele netwerk via de satelliet gebruik te maken.

Bedankt voor de tip. Echter wil ik gewoon dat de mogelijkheid tot gebruik buiten de databundel volledig uit te schakelen is, om te voorkomen dat je (of in mijn geval mijn kinderen) ongewenst/per ongeluk hoge kosten kan maken. Maar als ik de topics hierover lees op dit forum speelt dit al jaren en gaat er vermoedelijk nooit iets mee gedaan worden. 

Hoi ​@sjimmie2,

Bedankt voor je bericht. Ik zie dat je al aardig wat informatie hebt ontvangen. Bedankt heren ​@Scotsman, ​@Ron H en ​@JanD

Het maritieme netwerk (of ook wel satelliet netwerk) is het netwerk waarop je telefoon overschakelt wanneer je op zee bent. Dit kan zijn als je op een cruiseschip zit, of op een ferry. Je telefoon maakt dan geen verbinding met een reguliere zendmast op land, maar met een zendmast op de boot.

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Wij sturen je dan een sms om te laten weten dat je op een satelliet netwerk zit en wat de kosten daarvan zijn. Het maritieme netwerk valt onder zone 4, hier gelden dus andere tarieven voor. 

Het is belangrijk om te weten dat zolang de internetverbinding op de simkaart actief is, er altijd kans is op dataverbruik, zowel bewust als onbewust. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door updates of door apps die op de achtergrond actief blijven. Het kan zijn dat er internet verbruik heeft plaatsgevonden voordat je jouw internet had uitgeschakeld.

Het dataplafond wat hierboven een aantal keer is genoemd werkt alleen in Nederland en de EU (zone 1). Dit is een functie die wij dit jaar aan onze klanten hebben geïntroduceerd om hoge kosten buiten de bundel te voorkomen (binnen zone 1). Mocht je buiten zone 1 reizen adviseer ik je om de optie '’Internet in het buitenland'’ uit te schakelen in Mijn Simyo, zo weet je zeker dat je dan geen internetverbruik hebt. 

Ik wil graag met je meekijken naar de gemaakte kosten aangezien ik mij kan voorstellen dat deze niet opzettelijk zijn gemaakt. Hiervoor kun je mij een privébericht sturen met het 06-nummer en persoonlijke gegevens. 

Groetjes,
Seren

Reageer