Op 22 Nov moest ik op de ferry naar Newcastle net voor aankomst wat afrekenen in de shop met mijn mobiel. Om een of andere reden had ik een internet verbinding nodig om de betaling te doen. Ik schakelde flightmode uit en zag dat ik een h+ verbinding had. Betaling lukte en daarna schakelde ik flightmode weer in. Ik had op dat moment geen enkele aanwijzing dat ik het maritieme netwerk gebruikte. Ik ontving pas een sms van Symio met een waarschuwing toen we al in de haven waren. Gealarmeerd checkte ik de app en zag ik dat ik ruim 20 euro had verbruikt. Voor ongeveer 20 seconden verbinding. Ik zie dat als pure diefstal en misleiding. Wat zoekwerk op internet leert dat alleen Simyo op deze achterbakse manier klanten geld afhandig maakt. Een schandaal. Temeer omdat de sms met waarschuwing pas achteraf is ontvangen.
Het is merkwaardig dat voor de betaling een internetverbinding nodig was. Ik reis al vele jaren met de IJmuiden - Newcastle ferry en tijdens de overtocht heb ik altijd met mijn iPhone kunnen betalen (shop, restaurant e.d.) terwijl deze in de vliegtuigstand stond.
Simyo maakt overigens klanten niet op een “achterbakse” manier geld afhandig want de ware schuldige is het bedrijf Telenor Maritime dat de satellietverbinding voor DFDS beheert en de tarieven van internetgebruik vaststelt. De rekening voor de gemaakte kosten sturen ze dan naar de provider op het vaste land (KPN/Simyo in dit geval) en het is uiteindelijk de Simyo klant die moet betalen.
Dat je de waarschuwings sms van Simyo pas later ontving kwam waarschijnlijk doordat je al vrij snel de vliegtuigstand weer had aangezet, want vanaf dat moment kun je geen sms’jes meer ontvangen. Vandaar dat je de waarschuwing pas zag binnenkomen toen je de vliegtuigstand weer had uitgezet en de telefoon verbonden was met een netwerk in de UK.
Het was voor mij ook de eerste keer dat ik niet zonder internet kon betalen, alle keren daarvoor ging dat met Android ook gewoon met flightmode ingeschakeld. Neemt niet weg dat Simyo mij niet beschermt tegen hoge kosten. Ze hadden mij moeten waarschuwen en expliciet toestemming vragen en niet meteen de data moeten inschakelen. Een paar seconden en dan 20 euro betalen. Het blijft schandalig. En Simyo is de enige of een van de weinige die daar niets aan doet.
En Simyo is de enige of een van de weinige die daar niets aan doet.
Is niet waar. Vele providers rekening diezelfde roamingkosten en lang niet alle providers hebben een mogelijkheid om dataroaming buiten NLD + zone 1 uit te zetten.
Ze hadden mij moeten waarschuwen en expliciet toestemming vragen en niet meteen de data moeten inschakelen.
Wat als je die toestemming niet geeft? Zou Simyo dan de dataroaming op het schip direct moeten uitschakelen? Ik zie niet hoe dat zou moeten want je hebt aan boord te maken met het Telenor netwerk waar Simyo geen zeggenschap over heeft en Simyo kan dus niet expliciet vragen of je wel of niet de dataverbinding met Telenor wilt maken. Ook al zou Simyo om toestemming vragen, dan is het al te laat want KPN/Simyo krijgt pas een seintje van Telenor dat je van hun maritieme satellietverbinding gebruik maakt als de verbinding al is gemaakt. En dan is de € teller al gestart.
Omdat je data roaming buiten zone 1 bij Simyo niet apart kan uitzetten zijn er twee mogelijkheden om dit soort problemen te voorkomen: ofwel tijdens de overtocht de vliegtuigstand aanzetten, ofwel de “internet in het buitenland” optie in Mijn Simyo uitzetten.
Data in het buitenland van tevoren uitzetten is wel een goede tip. Maar zelfs gebeld worden is exorbitant duur. Totaal niet in lijn met vrije datcommunicatie binnen de eu met transparante kosten. Ook op de website van DFDS of aan boord is er geen enkele waarschuwing. En als je al onderweg bent, met flightmode actief, kun je geen sim settings meer aanpassen. Het voelt voor mij als diefstal en scam, ongeacht wie er uitendelijk van profiteert.
Bedankt voor de uitleg in elk geval.
Het is even zoeken maar op https://www.dfds.com/nl-nl/overtochten-passagiers/klantenservice/veelgestelde-vragen staat
Kan ik mijn eigen dataverbinding aan boord gebruiken?
Houd er rekening mee dat schepen beschikken over een functionerend satellietnetwerk, Telenor Maritime, van waaruit hogere tarieven gelden voor bellen en gebeld worden. Neem voor gebruik contact op met je provider voor een gedetailleerder overzicht.
en:
Zorg ervoor dat je de juiste instellingen op je telefoon gebruikt en schakel roaming uit, anders kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht op je telefoonrekening.
Het is even zoeken maar op https://www.dfds.com/nl-nl/overtochten-passagiers/klantenservice/veelgestelde-vragen staat
Kan ik mijn eigen dataverbinding aan boord gebruiken?
Houd er rekening mee dat schepen beschikken over een functionerend satellietnetwerk, Telenor Maritime, van waaruit hogere tarieven gelden voor bellen en gebeld worden. Neem voor gebruik contact op met je provider voor een gedetailleerder overzicht.
en:
Zorg ervoor dat je de juiste instellingen op je telefoon gebruikt en schakel roaming uit, anders kunnen er extra kosten in rekening worden gebracht op je telefoonrekening.
Volgende beter opletten dus. Bedankt voor het opzoeken.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.