Skip to main content

.

Op 28 febr 2023 ben ik om 22.44 naar Bangkok gevlogen. Telefoon stond in de vliegtuig modus. Op 1 maart is er verbinding om 19.46, 11.46 en 9.46 terwijl we om 15.40 uur geland zijn. Op 2 maart is er weer om 3.46 internet verbruik en nu voor € 49,21. Gezien de tijden is er geprobeerd om de 8 uur verbinding te maken. Daarover was ik mij niet bewust. Pas op 1 maart bericht van gebruik buiten de bundel, meteen roaming uitgeschakeld en toch nog op 2 maart verbruik van 9Mb voor een bedrag van € 49,21. Totale kosten inmiddels € 60,05. Na terugkomst telefonisch overleg met Simyo, konden er niets aan doen maar zouden € 30,00 vergoeden. Niets meer van Simyo gehoord. Op 13 april weer contact opgenomen met Simyo. De medewerkster had een fout gemaakt er wordt slechts € 11,28 vergoed.

Mijn vragen zijn: zijn er meer mensen die dit ook is overkomen ?

Hoe is het mogelijk dat er zonder mijn medeweten verbinding wordt gemaakt ? Hier heb ik géén antwoord op gekregen van Simyo.

Opvallend is ook dat precies om de 8 uur verbinding wordt gelegd , is dit een verdienmodel van Simyo en is het verstandig om een andere provider te zoeken.

In afwachting van uw reacties,

Grioeten Elly

Hallo @Elly20 zie onderstaande link met info over buitenland bellen:

Roaming in het buitenland: wat betekent het voor Sim Only? - Simyo

Behalve roaming uitschakelen, tevens mobiele data uitschakelen voor alle zekerheid.

Vliegtuigstand is niet altijd voldoende, compleet uitschakelen is beter.

Binnen MijnSimyo kun je ook bellen en/of internetten in het buitenland aan- of uitzetten, ook in de app.

Hoi @Elly20,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te lezen dat je kosten buiten je bundel hebt gemaakt in Bangkok!

Ik ben met je mee gaan kijken wat er precies is gebeurd en ik zie dat je een grensbericht te laat hebt ontvangen van ons. Vandaar dat wij de kosten van €11,28 mogen vergoeden. De rest van de gemaakte kosten zijn terecht, hier is er dan ook verder geen vergoeding voor mogelijk. Ik raad aan om de opties “Internet in het buitenland” en “Bellen in het buitenland” uit te schakelen zodra je buiten zone 1 gebied reist. Je bundels zijn hier namelijk niet geldig en je kunt al snel kosten maken buiten je bundel.

Bedankt voor je hulp @JanD :).

Groetjes,
Roeqajja

Hallo Roeqajja,

Op mijn vragen heb ik géén antwoord gekregen.

Hoe is het mogelijk dat er zonder mijn medeweten verbinding wordt gemaakt ? Hier heb ik géén antwoord op gekregen van Simyo.

Opvallend is ook dat precies om de 8 uur verbinding wordt gelegd , is dit een verdienmodel van Simyo en is het verstandig om een andere provider te zoeken.

In afwachting van uw reacties,

Grioeten Elly

Als Forum expert (= behulpzame klant) kan ik best diverse vragen van jou beantwoorden.

Die zijn er. Meestal echter op bijvoorbeeld veerpont of langs de rand van zone 1. Meestal bij verre reizen wordt aandacht besteed aan roamingkosten door de reiziger.

Simyo maakt geen verbinding. Op jouw toestel stond simpelweg dataroaming aan en jouw toestel was goed in gesteld. Dat is gebruikelijk nu dataroaming binnen Europa binnen de bundel valt. Thailand valt buiten zone 1 en verbruik valt dan ook buiten de bundel, maar daar kun je ook gewoon data gebruiken met diezelfde instellingen. Het valt dan echter buiten de bundel en het tarief is daarvoor gigantisch hoog (zoals bij ongeveer elke provider!)

In Thailand heeft jouw mobiel simpelweg gedaan, wat hij in elk land gedaan zou hebben, Whatsappjes/Mailtjes en allerlei andere achtergrondtaken via 4G/5G binnenhalen. Waar ~12 MB binnen Nederland/zone 1 niet zoveel boeit, want dat valt toch binnen de flinke databundel, telt het heel hard op in Thailand.

Simyo groepeert data in zogenaamde datasessies. Een datasessie is maximaal 8 uur lang of 60MB groot. Dat is simpelweg waarom het precies 8 uur is. In werkelijkheid heeft jouw mobiel waarschijnlijk gewoon aaneengesloten verbinding gehouden met internet via 4G/5G in Thailand .

Roamingkosten buiten zone 1 zijn bij alle providers min of meer verdienmodel. Als het om mobiel internetten in Thailand gaat, dan kun je beter daar een lokale simkaart nemen, want alle Nederlandse providers vragen daar veel te veel voor.

Als laatste tip geef ik mee om de optie om te internetten op jouw mobiel in het buitenland bij Mijn Simyo uit te zetten als je op reis gaat naar landen buiten zone 1. Dan zouden er geen kosten buiten de bundel moeten ontstaan, want dan is dataroamen niet mogelijk.

Hallo Roeqajja,

Wat mij verder nog verbaast is dat in eerste instantie mij een tegemoetkoming van € 30,-- werd beloofd. Hier hoor ik niets meer van totdat ik zelf weer contact opneem met Simyo. Nu wordt mij verteld dat de medewerkster een fout heeft gemaakt en de vergoeding niet juist is. Iets meer coulange in het aanbieden van de beloofde vergoeding was dan op zijn plaats geweest.

Ook zou ik nog willen weten met welke internetpagina's verbinding is proberen te leggen zodat ik hier in de toekomst rekening mee kan houden.

Verder ga ik dit voorval nog melden bij een consumentenprogramma om de mensen te waarschuwen voor extreem hoge kosten bij het op vakantie gaan buiten zone 1.

Het zou Simyo ook sieren haar klanten hierop te wijzen bijvoorbeeld voor het vakantieseizoen in plaats van te profiteren van het niet weten van haar klanten.

In afwachting van uw reactie,

Grioeten Elly

Ook zou ik nog willen weten met welke internetpagina's verbinding is proberen te leggen zodat ik hier in de toekomst rekening mee kan houden.

Daar weet Simyo niet. Het zijn naar alle waarschijnlijk niet eens internetpagina's. Afhankelijk van jouw mobiel is mogelijk in te zien welke apps gebruik hebben gemaakt want internet. Tips hiervoor staan voor Android hier en iOS hier.

Verder ga ik dit voorval nog melden bij een consumentenprogramma om de mensen te waarschuwen voor extreem hoge kosten bij het op vakantie gaan buiten zone 1.

Daar sta je vrij in. Zoals ik in mijn vorige bericht aangaf; Dat is bij vrijwel elke provider zo.

Het zou Simyo ook sieren haar klanten hierop te wijzen bijvoorbeeld voor het vakantieseizoen in plaats van te profiteren van het niet weten van haar klanten.

Simyo stuurt als jij jouw toestel in het buitenland is een SMS-bericht met "Welkom in <land>”. In datzelfde bericht staan de daar geldende tarieven. Meer dan dat doen kan ook best storend zijn voor andere klanten, die dit reisadvies niet nodig hebben. Simyo post regelmatig allerlei tips in bijvoorbeeld blogs zoals deze. Hoe zie jij voor je dat Simyo dat beter zou kunnen doen?

Hoi @Elly20,

Bedankt voor je reactie. Ik zie dat @Groentjuh al goede antwoorden met je heeft gedeeld, bedankt voor je hulp! 

Ik kan me voorstellen dat dit erg verwarrend voor je is wat betreft de afgesproken vergoeding die nu niet door zou gaan. Onze excuses hiervoor. 

Zou je mij een privébericht willen sturen met jouw persoonlijke gegevens? Dan kijk ik graag of er toch nog iets mogelijk is wat betreft de kosten.

Groetjes,
Amy

Reageer