Skip to main content
Beantwoord

Dataplafond buiten de EU moet ook werken

• October 8, 2026
  • 6 reacties
  • 19 Bekeken

Beste,

Nu heb ik dataplafond aan staan, en nadat ik  1 uur buiten de EU ben, is er al 60,50 verbruikt.
Je heb niet eens de tijd om te reageren op eerste SMS van jullie, want was denk binnen 1 min op.

En natuurlijk moet je dit van te voren doen, maar als je in de auto zit op de snelweg kan dit niet altijd meteen, maar die tijd kreeg ik ook niet.

Maar de vraag is dataplafond is in mijn beleving ook daarvoor, want ik heb dit al eerder mee gemaakt.
Dus dacht ik stel dit in, want geen zin in weer die kosten te krijgen maar helaas dus..

Hoe zit dit dus met dit plafond want ik ben vaker buiten de EU.

Groet

Yosam

Beste antwoord door Shaniqua

Hoi ​@data plafond buiten de EU,

Bedankt voor je bericht. Wat een nare verrassing direct bij aankomst buiten de EU. 

Wat ​@JanD hierboven schrijft, klopt helemaal. Het Simyo Dataplafond werkt uitsluitend binnen de EU. Buiten de EU geldt er echter een andere, wettelijke bescherming: de datalimiet van € 60,50.

Zodra het buitenlandse netwerk aan ons doorgeeft dat de gemaakte kosten dit bedrag hebben bereikt, blokkeren wij de internetverbinding direct om je tegen hogere rekeningen te beschermen. Omdat de tarieven buiten de EU erg hoog zijn en smartphones op de achtergrond veel data verbruiken, bereik je die grens van € 60,50 helaas vaak al binnen een paar minuten.

Omdat je aangeeft dat je vaker buiten de EU reist, raad ik je aan om de volgende keer vooraf de buitenlandopties volledig uit te zetten in Mijn Simyo. Hiermee voorkom je dat je telefoon in het buitenland ongemerkt verbinding kan maken met het netwerk, zodat je deze onverwachte kosten niet meer kunt krijgen.

Omdat dit nu zo snel is gegaan, wil ik graag met je meekijken. Stuur mij gerust een privébericht met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens. Dan kijk ik in je aansluiting mee om te zien wat de status is en of we iets kunnen betekenen.

Groetjes,
Shaniqua

6 reacties

JanD
  • October 8, 2026

Beste ​@data plafond buiten de EU dataplafond werkt uitsluitend binnen de EU.

Voor buiten de EU kun je voor diverse landen voordelige bundels aanschaffen.

Zie voor details de website van Simyo.

€60,50 is tevens het maximum bedrag dat berekend wordt voor buitenbundelkosten buiten de EU, dat is een (wettelijke) afspraak tussen providers voor zover ik weet.

ja dit antwoord had ik wel verwacht, zo jammer.

betere info zou niet misstaan….

en voordelige bundels laat me niet lachen…

JanD
  • October 8, 2026

Beste ​@data plafond buiten de EU in de rubriek dataplafond staat ook vermeld dat het uitsluitend binnen de EU werkt.

Ron H
Forum|alt.badge.img+6
  • Know-it-all
  • October 8, 2026

en je beter inlezen zou ook niet misstaan zeker in jouw situatie.

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • antwoord
  • October 8, 2026

Hoi ​@data plafond buiten de EU,

Bedankt voor je bericht. Wat een nare verrassing direct bij aankomst buiten de EU. 

Wat ​@JanD hierboven schrijft, klopt helemaal. Het Simyo Dataplafond werkt uitsluitend binnen de EU. Buiten de EU geldt er echter een andere, wettelijke bescherming: de datalimiet van € 60,50.

Zodra het buitenlandse netwerk aan ons doorgeeft dat de gemaakte kosten dit bedrag hebben bereikt, blokkeren wij de internetverbinding direct om je tegen hogere rekeningen te beschermen. Omdat de tarieven buiten de EU erg hoog zijn en smartphones op de achtergrond veel data verbruiken, bereik je die grens van € 60,50 helaas vaak al binnen een paar minuten.

Omdat je aangeeft dat je vaker buiten de EU reist, raad ik je aan om de volgende keer vooraf de buitenlandopties volledig uit te zetten in Mijn Simyo. Hiermee voorkom je dat je telefoon in het buitenland ongemerkt verbinding kan maken met het netwerk, zodat je deze onverwachte kosten niet meer kunt krijgen.

Omdat dit nu zo snel is gegaan, wil ik graag met je meekijken. Stuur mij gerust een privébericht met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens. Dan kijk ik in je aansluiting mee om te zien wat de status is en of we iets kunnen betekenen.

Groetjes,
Shaniqua

en je beter inlezen zou ook niet misstaan zeker in jouw situatie.

maar ja jij bent ook "

• Know-it-all "  ;-)