Skip to main content

.

Hallo,

Ik woon in de buurt van de Duitse grens en kom geregeld in het buitenland. Sinds enige tijd merk ik dat het automatisch selecteren van een netwerk in het buitenland erg traag verloopt. 

Ik ben enige tijd geleden van telefoon veranderd, maar heb wel hetzelfde merk gehouden(OnePlus). De klachten zijn ook ongeveer toen begonnen. Is het selecteren van een netwerk iets wat een telefoon verzorgd? Of doet de simkaart dat?

Het lijkt erop alsof het netwerk pas wordt gewijzigd als het eerdere netwerk volledig buiten bereik is. Daarvoor ben ik de internetverbinding vaak allang verloren.

Laatst was ik enkele dagen in het Sauerland en heb ik wel 20x een netwerk moeten selecteren of de telefoon op vliegtuigstand moeten zetten om hem te dwingen naar een ander netwerk te zoeken. Ik had dan vaak nog wel 1 of 2 streepjes bereik, maar geen internet meer. Als je dan handmatig gaat zoeken vindt hij alle opties qua netwerken, maar goed automatisch selecteren gaat dus niet.

Ik heb al ruim 10 jaar dezelfde simkaart. Kan dit aan de simkaart liggen of ligt dit aan de telefoon?

Mvg, Frank

De simkaart, of liever de leverancier van de simkaart (Simyo/KPN in dit geval) bepaalt met welke buitenlandse providers contact gemaakt kan worden. Als er met een buitenlandse partner geen roaming overeenkomst is afgesloten dan kun je niet inloggen op hun netwerk. Normaal gesproken werkt het automatisch kiezen van een buitenlands netwerk goed, meestal wordt het netwerk met het sterkste signaal geselecteerd. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het door jou geschetste probleem aan de telefoon ligt, omdat de simkaart inmiddels al behoorlijk oud is denk ik dat een nieuwe simkaart de beste oplossing is. Iemand van Simyo (een moderator van dit forum) kan dit voor je regelen zodra hij/zij dit leest. Omdat het om vervanging van een verouderde simkaart gaat zijn er waarschijnlijk geen kosten aan verbonden.

Reageer