Skip to main content

.

De zomer komt eraan! Dat betekent dat voor eerste klanten de zomervakantie misschien al begonnen is en een vakantie gepland staat 🌞.

Wij zien op het forum steeds vaker voorkomen dat klanten geen verbinding kunnen leggen met het netwerk in het buitenland. Soms staan de instellingen in je telefoon niet helemaal juist. Hierdoor maakt je telefoon niet direct goed verbinding met het netwerk, gelukkig is dit makkelijk op te lossen.

In dit topic vind je alle informatie over de kosten, bereik en internet in het buitenland;

Hoe werkt Simyo in het buitenland?

Zodra je de grens over gaat, maakt je simkaart contact met een lokaal mobiel netwerk dat zich vervolgens verbindt met het netwerk van je eigen provider. Jouw Nederlandse provider detecteert dat en stuurt je vervolgens een sms’je met daarin de tarieven op je nieuwe bestemming. Zo’n buitenlands netwerk gebruiken voor bellen en internetten noemen we dataroaming of roaming. Roamen kan in de hele wereld.

Geen netwerk in het buitenland?

Het is natuurlijk niet fijn om geen netwerk te hebben in het buitenland. In tegenstelling tot Nederland kan het zijn dat er in het buitenland minder masten zijn waardoor het leggen van verbinding iets minder goed gaat. Je kunt dan proberen om handmatig een netwerk te selecteren. Maakt je smartphone in het buitenland niet automatisch verbinding met een plaatselijk netwerk? Zet ‘m dan eerst even een paar minuutjes uit en daarna weer aan. Je simkaart probeert zich dan opnieuw aan te melden. Mocht het daarna nóg niet lukken? Zoek dan handmatig een mobiel netwerk:

Zelf een netwerk kiezen op je Android smartphone

  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Verbindingen’.
  • Druk op ‘Mobiele netwerken’.
  • Druk op ‘Netwerkoperators’.
  • Druk op ‘Netwerken zoeken’.
  • Je Android smartphone toont dan alle aanwezige mobiele netwerken.

Zelf een netwerk kiezen op je iPhone

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Druk op ‘Netwerkselectie‘.
  • Schuif de slider naast ‘Automatisch’ naar links om de optie uit te schakelen.
  • Je iPhone toont dan alle aanwezige mobiele netwerken.

Geen internet in het buitenland?

Voordat je het thuisfront kunt appen of mobiel internet kunt gebruiken moet je eerst bij je provider de roaming-optie inschakelen. Via Mijn Simyo of in de Mijn Simyo-app doe je dat op de volgende manier:

Roaming activeren bij je provider 

  • Ga naar ‘Instellingen’.
  • Schuif de slider naast ‘Bellen in en naar het buitenland’ naar rechts om in het buitenland te kunnen bellen.
  • Wil je in het buitenland ook internetten? Schuif dan ook de slider naast ‘Internet op je mobiel in het buitenland’ naar rechts.
  • Goed om te weten: bij Simyo kun je in het buitenland alleen mobiel internet gebruiken als je op Mijn Simyo óók de optie voor bellen in het buitenland inschakelt.
  • Klaar? Start dan je telefoon opnieuw op, zodat de instellingen kunnen laden.

Roaming activeren op je telefoon

Om in het buitenland mobiel te internetten, schakel je op je smartphone de optie voor roaming in. Voor telefoongesprekken hoef je geen optie in te schakelen; zodra je mobieltje verbinding maakt met de lokale provider kun je in het buitenland bellen.

Hieronder volgen algemene instructies voor het instellen van roaming op Android-toestellen en op iPhones. Via onze toestelhulp zie je ook welke schermen en opties je moet doorlopen.

Roamen op je Android smartphone

  • Open het instellingenmenu.
  • Druk op ‘Verbindingen’.
  • Druk op ‘Mobiele netwerken’.
  • Schuif de slider naast ‘Gegevensroaming’ naar rechts om roaming in te schakelen.

Roamen op je iPhone

  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Mobiel netwerk’.
  • Druk op ‘Opties mobiele data’.
  • Schuif de slider naast ‘Roaming’ naar rechts om roaming aan te zetten.

Tarieven voor roaming in de EU

Simyo kent twee tarieven voor het gebruik van internet in het buitenland. Deze tarieven gelden zowel voor Sim Only als voor Prepaid:

  • Internetten in de EU (zone 1)
    Binnen de EU (zone 1) bel, sms en internet je vanuit je bundel. Net zoals je gewend bent in Nederland. Je kunt daarom gerust internetten zonder extra kosten. Let op: wil je internetten binnen zone 1, maar heb je geen internetbundel? Dan betaal je het buitenbundeltarief. Wil je meer weten over het gebruik van je bundels in de EU? We leggen hier alles uit.
  • Internetten buiten de zone 1
    Buiten zone 1 betaal je € 5,- per MB. Hier vind je onze zone-indeling en de bijbehorende tarieven vind je hier. Simyo heeft geen speciale internetbundels voor in het buitenland. 

Waarom kost bellen naar het buitenland nog wel extra?

Het Engelse werkwoord to roam betekent rondzwerven. De Europese roaming-afspraken gelden dan ook alleen wanneer je, zogezegd, jouw territorium verlaat. Blijf je in eigen land, dan ben je niet aan het roamen en kost naar het buitenland bellen wél extra. Voor het bellen van Nederland naar EU-landen betaal je bij Simyo momenteel € 0,23 per minuut. Check op de tarievenpagina hoeveel je precies betaalt bij bellen van Nederland naar het land van jouw keuze.

Let op: je verbruik in het buitenland wordt met vertraging verwerkt. Je ziet het dus niet meteen terug op Mijn Simyo of in de Mijn Simyo app.

Op reis in een grensgebied

Wanneer je naar grensgebieden van Europa reist, kan jouw toestel verbinding maken met een zendmast buiten de EU. Een voorbeeld is wanneer je op vakantie bent in Griekenland dichtbij de kust van Turkije. In het geval dat het signaal van de Turkse mast sterker is dan de dichtstbijzijnde Griekse mast, maakt jouw toestel verbinding met het Turkse netwerk.

Wanneer bovenstaande gebeurt gaat het verbruik dan niet uit jouw abonnement, maar word dit gezien als data roaming betaal je dan per MB. Je betaalt hiervoor een hoger, lokaal tarief. Check op de tarievenpagina wat de lokale tarieven gelden in het land die je bezoekt. Wanneer je € 60,50 aan kosten hebt gemaakt buiten je bundel word je internet uit voorzorg automatisch geblokkeerd. 

Om te voorkomen dat je internet automatisch verbinding legt met een netwerk van een ander land kun je '’Automatisch netwerkselectie'’ uitzetten en handmatig een netwerk selecteren in het land die je bezoekt. Heb je geen internet nodig? Zet dan mobiele data uit. 

​​​​​​​Bellen en internetten op zee (het maritieme netwerk)

Het maritieme netwerk is het netwerk waarop je telefoon overschakelt wanneer je op zee bent. Dit kan zijn als je op een cruiseschip zit, of op een ferry naar bijvoorbeeld Groot-Brittannië of Scandinavië. Je telefoon maakt dan geen verbinding met een reguliere zendmast op land, maar met een zendmast op de boot.

Ga je de zee op, dan heb je nog zo’n 10 kilometer bereik via zendmasten aan de kust. Daarna is bellen en internetten alleen nog mogelijk via de satelliet. Met je telefoon kun je geen satellietverbinding opzetten. Veel veerboten en cruiseschepen hebben een eigen zendmast aan boord, die data en spraak verzendt en ontvangt via een satelliet.

Schakelt jouw telefoon over op zo’n zendmast? Dan krijg je niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’ maar bijvoorbeeld ‘Telenor’ bovenin beeld. Bovendien stuurt je provider je een sms om te laten weten dat je op een satellietnetwerk zit en wat de kosten daarvan zijn.

De kosten voor bellen en internetten op zee

Vertrekt het schip? Let dan eventjes goed op om te voorkomen dat je later aan lager wal raakt. Hoewel je misschien nog op Nederlands, Brits of Deens grondgebied bent waarbij bellen en internetten gewoon uit je (Sim Only-)bundel gaat in de hele EU – niet voor het maritieme netwerk. In plaats daarvan bel, sms en internet je voor een hoger tarief.

Het maritieme netwerk valt onder zone 4. De actuele tarieven van Simyo voor zone 4 vind je hier.

Tips om hoge kosten te voorkomen op zee

Stap jij aan boord van een veerboot of cruiseschip? Check dan deze tips om hoge kosten te voorkomen.

  • Zet je vliegtuigstand aan voor een heerlijk ongestoorde boottocht. Of schakel je mobiele gegevens uit, om toch nog – mogelijk vrij prijzige – telefoontjes en sms’jes te kunnen ontvangen (je roamt dan nog wel via het maritieme netwerk, maar kunt geen data ontvangen of versturen). Hierbij geldt: hoe sneller, hoe beter. Het kan namelijk zijn dat je telefoon al verbinding maakt met het maritieme netwerk vóórdat het schip de haven verlaat, aangezien je telefoon automatisch voor de sterkste verbinding kiest.
  • Vertrek je vanuit Nederland en wil je zo lang mogelijk gebruikmaken van de landzendmasten? Zet dan bij instellingen ‘Handmatig netwerk selecteren’ aan en kies je eigen Nederlandse provider. Kies na aankomst pas weer voor ‘Automatisch netwerk selecteren’ als je zeker weet dat je telefoon geen verbinding meer kan maken met de bootzendmast.
  • Krijg je een sms’je van je provider waarin staat dat je met het maritieme netwerk bent verbonden? Dan is er nog niet per se iets aan de hand, want je betaalt alleen voor daadwerkelijk gebruikte MB’s, minuten en sms’jes. Bedenk echter dat apps op de achtergrond data kunnen gebruiken. Check in ons artikel ‘Nooit meer over je mobiele datalimiet heen’ hoe je mobiel internet op de achtergrond uit kunt zetten.
  • Spaar je internettaakjes op totdat het cruiseschip weer aanlegt in een haven. Dan kun je namelijk gratis wifi gebruiken in een caféetje of, als je in Europa bent, roamen vanuit je bundel. Let in de haven wel goed op dat je niet verbonden bent met het maritieme netwerk!

Neem contact met ons op 

Heb je alle bovenstaande stappen doorlopen en werkt internet nog niet? Dan is het goed om te achterhalen waar het probleem zit. Je kunt dan het beste een kruistest uitvoeren. Dit kun je doen door je simkaart in een andere telefoon te plaatsen. Het is dan ook belangrijk om ook te testen of een andere simkaart in jouw telefoon kan internetten. Deze informatie kan de ons helpen om sneller een oplossing te zoeken. Neem deze informatie vooral mee bij het achterlaten van een reactie in dit topic. Probeer in je bericht zo volledig mogelijk te zijn in welke stappen je hebt doorlopen. Één van onze moderators zal je dan vragen om een privé bericht te sturen, als bovenstaande stappen zijn doorgelopen en niet succesvol zijn, dan kunnen wij als laatste stap eventueel een netwerk reset uitvoeren.

Ik mis een beetje enkele andere tips zoals bijvoorbeeld:

  • Kijk voor je op vakantie gaat even goed naar de tarieven, die op de vakantiebestemming gaan gelden.
  • Kijk ook of de instellingen binnen mijn Simyo goed staan om gebruik te kunnen maken van de simkaart in het buitenland.
  • Sla in Google Maps een stuk kaart van jouw vakantiebestemming thuis offline op. Ook bij andere apps zoals bijvoorbeeld Spotify/Netflix/Youtube kun je dingen downloaden/offline beschikbaar maken. Dat schilt data, wat tijdens de vakantie doorgaans al snel op kan raken.
  • Pas eventueel de databundel aan. Bij nieuwe klanten kun je de maand daarop weer terug naar je oude bundel. Oudere klanten (abonnement van voor ~zomer 2022?) kunnen dat mogelijk niet. Vraag het indien je twijfelt na bij de klantservice voordat je van bundel wijzigt.
  • Pas op bij veerponden e.d., want het mobiele netwerk daarop valt niet onder Zone 1.
  • Pas op langs de grenzen van zone 1. Om een voorbeeld te geven: Op sommige plekken van Griekse eilanden kunnen Turkse netwerken het sterkst zijn en kan jouw mobiel daarmee verbinden, waarna je kosten buiten de bundel kunt krijgen. Ben je dus dicht bij een landgrens, kies dan handmatig het netwerk i.p.v. jouw toestel het automatisch laten doen. Op die wijze ben je in dat soort gevallen misschien tijdelijk even niet bereikbaar i.p.v. dat je extra kosten krijgen.
  • In het buitenland blokkeert Simyo na 60,50 aan kosten buiten de bundel dataroaming.

Hoi @Groentjuh,

Je hebt zeker gelijk, dit zijn ook belangrijke punten om mee te nemen. Ik zal deze punten zo snel mogelijk verwerken in mijn post. 

Bedankt 😊

Groetjes,
Seren


Ik ben recent overgestapt naar Simyo en heb de laaste 2 weken geen netwerk gehad in Noorwegen. Dagelijks met Simyo klantenservice contact gehad; de sim-card zou wel stuk zijn gaven ze aan. Behalve een reset - die niet hielp - kon niks gedaan worden. Enige wat werd gezegd is dat er een 'gratis simcard' naar mijn adres in NL zou worden gestuurd; iets waar ik in Noorwegen niets aan had. Ondertussen was ik prive (navigatie, accommodatie zoeken etc etc) maar ook voor mijn werk afhankelijk van internet. Ook wifi netwerken werden niet opgepikt en bellen ging ook nauwelijks. Ik heb extra kosten gemaakt als gevolg hiervan. Los van alle tijd en energie (lees frustratie) die erin is gaan zitten.

Ik vind Simyo mij ontzettend heeft laten zitten - behalve een ondeugdelijke sim-card is er geen enkele poging gedaan om een alternatieve oplossing te bedenken zodat ik weer connected zou zijn, bijv het kopen van een locale sim-card oid.

Ben, ik mis je service nu al! 


Ondersteund  jouw mobiel eSIM?

misschien is dat dan nog een optie voor jou.

(Je probleem in meerdere topics plaatsen is niet handig)


Een advies zoals het jouwe was welkom geweest van Simyo in de 2 weken dat ik zonder internet in het buitenland zat. Ik ben inmiddels terug in NL en heb een nieuwe sim-card geïnstalleerd. Werkt prima. Maar dat deed mijn oude sim-card ook in NL dus zegt helaas weinig.  


Hoi @HappyCamper,

Bedankt voor je bericht. Eerder vandaag heb ik gereageerd op jouw bericht in dit topic. Ik begrijp dat je nu niet meer in het buitenland bent dus ben ik bang dat een onderzoek op dit moment niet zal lukken. Wel kan de Netwerk Specialist de aansluiting bekijken om te zien waar en wanneer het misgaat! Je kan mij hiervoor een privébericht sturen met jouw persoonlijke gegevens. 

Zoals @Ron H aangeeft kunnen meerdere reactie omtrent hetzelfde onderwerp in verschillende topics voor verwarring zorgen. Bedankt voor je reactie Ron! 

Groetjes,
Amy


Hallo, ik ben in het buitenland en het dataverbruik wordt niet bijgewerkt in de app. Is dat ergens te zien? 


Hoi @Philip19,

Bedankt voor je bericht. 

Er was dit weekend een issue op het netwerk waardoor het bijwerken van je verbruik in je Mijn Simyo vertraagd is. Excuses voor het ongemak. Momenteel wordt er hard gewerkt aan het oplossen van dit probleem. De waarschuwingssms'jes worden echter nog wel in real-time verstuurd. Hou deze dan ook goed in de gaten om buitenbundelkosten te voorkomen. 

Groetjes,
Ashley


Goedemorgen,

ik ben in Belgie en zowel telefoon als internet werkt niet. ‘No service’ geeft mijn iphone aan. Instellingen op mijn simyo en telefoon heb ik ingesteld zoals aangegeven in dit artikel. Sim testen met een andere telefoon is even geen optie. Graag hoor ik wat ik kan doen om dit te verhelpen.


Goedemorgen,

ik heb alles gedaan volgens het lijstje, maar er blijft een E in mijn scherm staan (ipv 4G). 
ik heb zelfs mijn simkaart vervangen door een Esim, maar nog werkt het internet niet. 
Ik ben nu al de hele dag bezig om internet op mijn telefoon te krijgen. 😔
 

(Bellen lukt wel). 


Hoi @Laatgwen en @Vhsjfjhrhejeidj,

Wat vervelend dat het niet lukt om jullie internet werkend te krijgen. Ik heb zojuist een reset uitgevoerd op jullie simkaart, als jullie dit lezen mogen jullie je toestel uitzetten voor 15 minuten, hierna zou alles weer in orde moeten zijn. Mocht dit niet het geval zijn hoor ik dat graag. Dan kijken we samen verder naar een oplossing!

Groetjes,
Seren


Dag Seren, helaas hebben we op deze Simkaart ook nog steeds geen internet (in het buitenland). Mijn man en ik hebben alle stappen al 5x doorlopen. Zou je bij ons ook eens mee willen kijken?  Alvast bedankt 

P.S. we hebben 2 weken geleden een bundel voor internet gekocht maar kunnen nog steeds geen MB’s gebruiken. Is het ook mogelijk dat de bundel verlengt kan worden. 
we dachten… wellicht gaat hij het nog doen. Maar het lukt ons toch echt niet. Vandaar dat we even contact opnemen. 
We horen het graag. 


Dag Seren, helaas hebben we op deze Simkaart ook nog steeds geen internet (in het buitenland). Mijn man en ik hebben alle stappen al 5x doorlopen. Zou je bij ons ook eens mee willen kijken?  Alvast bedankt 

P.S. we hebben 2 weken geleden een bundel voor internet gekocht maar kunnen nog steeds geen MB’s gebruiken. Is het ook mogelijk dat de bundel verlengt kan worden. 
we dachten… wellicht gaat hij het nog doen. Maar het lukt ons toch echt niet. Vandaar dat we even contact opnemen. 
We horen het graag. 

Hi @J.V.B.B,

Ik heb zojuist een reset uitgevoerd op je simkaart, als je dit leest mag je jouw toestel uitzetten voor 15 minuten, hierna zou alles weer in orde moeten zijn. Als dit niet het geval zijn hoor ik dat graag. Dan kijk ik even met je mee. 

Groetjes,
Seren


Hallo, helaas heb ik ook problemen met internet in het buitenland. Ik heb een bundel gekocht maar krijg deze niet aan de praat. Is het mogelijk dat er een update gedaan kan worden op mijn SiM kaart? Ik heb alle stappen al doorlopen zonder resultaat helaas! Groet Mirthe


Hallo, helaas heb ik ook problemen met internet in het buitenland. Ik heb een bundel gekocht maar krijg deze niet aan de praat. Is het mogelijk dat er een update gedaan kan worden op mijn SiM kaart? Ik heb alle stappen al doorlopen zonder resultaat helaas! Groet Mirthe

Ondertussen gelukkig opgelost! Geen actie meer nodig!! Groet Mirthe 


Hallo, helaas heb ik ook problemen met internet in het buitenland. Ik heb een bundel gekocht maar krijg deze niet aan de praat. Is het mogelijk dat er een update gedaan kan worden op mijn SiM kaart? Ik heb alle stappen al doorlopen zonder resultaat helaas! Groet Mirthe

Ondertussen gelukkig opgelost! Geen actie meer nodig!! Groet Mirthe 


en wat was uiteindelijk de oplossing?


Hallo,

Mijn 4g werkt niet in het buitenland. Ik heb al geprobeerd om handmatig een netwerk te kiezen en om hem een tijdje uit te zetten. Dit werkte allebei niet. Ik kan wel gewoon bellen. Het rare is dat mijn bundels wel werkten in Oostenrijk maar nu niet meer (nu ben ik in Italie). Kunnen jullie hierbij helpen?

Groetjes


Hallo, helaas heb ik ook problemen met internet in het buitenland. Ik heb een bundel gekocht maar krijg deze niet aan de praat. Is het mogelijk dat er een update gedaan kan worden op mijn SiM kaart? Ik heb alle stappen al doorlopen zonder resultaat helaas! Groet Mirthe

Ondertussen gelukkig opgelost! Geen actie meer nodig!! Groet Mirthe 


en wat was uiteindelijk de oplossing?

Na alle stappen gedaan te hebben de telefoon een langere tijd uren uit te zetten daarna deed ie het!!

 


Hoi @Mirthe2009,

Bedankt voor je reactie. Fijn om te horen dat het uiteindelijk is gelukt! 

Groetjes,
Roeqajja


Hoi @NicoletteS31,

Bedankt voor je bericht. Ik help je hier graag mee verder.

Ik heb zojuist een reset uitgevoerd op je internetoptie. Zou je je telefoon uit kunnen schakelen voor 15 minuten zodra je dit leest? Ik hoor dan graag van je of dit heeft geholpen. 

Groetjes,
Roeqajja


Hi,

 

Helaas werkt het nog niet. Telefoon uitgedaan en opgestart na 15 minuten maar geen ontvangst.

Groeten Nicolette 

 

 

 


Hoi @NicoletteS31,

Bedankt voor je reactie. Jammer om te horen dat de reset niet heeft geholpen!

Heb je gecontroleerd of je de optie "roaming” hebt ingeschakeld in je toestel? Ook lijkt het mij een goed idee om je APN instellingen nog eens te controleren.

Indien dit niet heeft geholpen dan raad ik aan om je simkaart uit te testen in een andere telefoon. Ik hoor dan graag van je wat het resultaat hiervan is.

Groetjes,
Roeqajja


Hallo,

Mijn internet in het buitenland (Portugal) doet het niet. Mijn roaming en internet in het buitenland staan aan, maar de telefoon opnieuw opstarten helpt niet. In eerste instantie viel het nog op te lossen door handmatig een andere netwerkoperator te kiezen, maar mijn internet werd met de tijd slechter (toen was het traag en verscheen er een E ipv 4G) en nu doet het helemaal niks meer. Mijn broer die dezelfde bundel bij Simyo heeft, heeft geen problemen met zijn internet. Toen we onze simkaarten verwisselden, had hij geen internet meer en ik wel, dus het zal aan mijn simkaart liggen. Zou het helpen om de kaart een keer te resetten? Of is er wellicht een andere oplossing?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,

Mirthe


Hi @mirthefischer,

Bedankt voor je bericht. Wat onhandig dat je internet niet goed werkt in het buitenland.

Heel goed dat jullie een kruistest uit hebben kunnen voeren! Als ik het zo hoor dan zou het inderdaad aan je simkaart moeten liggen. Ik heb je aansluiting er meteen bij gepakt en ik zie inderdaad dat je een verouderde simkaart hebt. Dit is waarschijnlijk de reden dat je internet niet goed werkt. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik vraag dan graag een nieuwe simkaart voor je aan.

Ik heb voor nu een reset uitgevoerd op je simkaart. Het zou kunnen dat dit als tijdelijke oplossing werkt. Zou je je telefoon nog even uit kunnen schakelen voor 15 minuten zodra je dit leest? Dit is om de reset te voltooien.

Groetjes,
Roeqajja


Hallo,

Ik zit in Nieuw-Zeeland, en kan geen SMSjes ontvangen. Ik wil helemaal niet bellen/internetten vanaf hier (erg duur), maar om een document te downloaden moet ik een sms ontvangen. Ik heb alles geprobeerd, maar die SMS komt niet binnen. Wat kan ik nog proberen?

Telefoon verbindt gewoon met lokale netwerk. Alles staat aan (ook roaming).


Reageer