Skip to main content

Ik ben de laatste 3 dagen 5 a 6 keer gebeld door wildvreemden die beweren dat ze mij terug bellen omdat ik hen zou hebben gebeld. Mijn laatste “gekozen nummer” (uitgaande gesprek) is van 15 dagen geleden (ik bel niet veel).

Blijkbaar ben ik dus slachtoffer van Caller Id Spoofing door een of andere partij (waarschijnlijk scammers) die mijn nummer gebruiken. Ik denk dat ze dat doen omdat mensen makkelijker opnemen dan als er een buitenlands nummer staat.

Valt hier iets tegen te doen? Waar kan ik dat melden?

Ik ben bereid om mee te werken aan een onderzoek om de dader(s) te achterhalen. Als ik weer zo’n beller krijg kan ik hem/haar vragen naar de tijd dat zij gebeld werden, dan zou men in de database van zijn provider moeten kunnen achterhalen wie dat was. Maar, dat heeft alleen zin als KPN of een overkoepelende telefoon-autoriteit daar echt werk van gaat maken… Bij de politie hebben ze daar geen tijd voor (heb oot geprobeerd aangifte te doen over een fake webshop, is niets mee gebeurd).

Hallo @LouisS , zie onderstaande link voor nadere uitleg:

https://www.simyo.nl/blog/telefoonphishing-hoe-voorkomen/

Succes.

 


@JanD oke daar staat wel hoe je kunt voorkomen dat je gescamd word door een scammer die spoofing gebruikt (niet aan de orde, tenminste niet bij mij), maar niet hoe je kunt voorkomen dat ze je nummer gebruiken om mee te spoofen (probleem met gemiste potentiële slachtoffers die terugbellen).

Heb inmiddels via whatsapp van Simyo vernomen dat het enige wat ze voor mij kunnen doen is het wijzigen van mijn telefoonnummer.

Eigenlijk vind ik het heel raar dat dit niet al in de telefooncentrales gedetecteerd word en flinke boetes naar de daders gestuurd worden of naar de kabel exploitant die geen controle doet. Bij een telefoongesprek worden door alle partijen (bezitters van communicatie kabels en radio-masten) bijgehouden waar een gesprek vandaan komt en waar het naartoe gaat. Aan het einde van de maand worden daar allemaal kosten voor berekend en onderling verrekend (rating & clearance). Men heeft dus wel systemen om de data te verzamelen en op te slaan, kleine stap om caller-ID verificatie toe te voegen lijkt mij, klopt de ID, hoef je niets extra op te slaan (minimale processing kosten), klopt het niet, kun je er een mooie boete voor rekenen en voorkomen dat je zelf boetes krijgt door er een anoniem gesprek van te maken… Boete moet uiteraard hoog genoeg zijn om de ontwikkelkosten van detectie ruimschoots te rechtvaardigen (zowel om boetes te voorkomen door uitgaand verkeer als om boetes te innen van inkomend verkeer). Dit probleem zou dan snel afgelopen zijn.


Voor lange tijd was het ook mogelijk om mail vanuit elke mailadres te sturen, want net als het telefoonnetwerk, waren de email protocollen niet voorzien van maatregelen om dat te voorkomen.

Tegenwoordig is SPF (aangeven vanuit welke server mail mag komen), DKIM (ondertekenen van gegevens, zodat deze niet gaande weg veranderd kunnen worden) en DMARC (wat te doen indien SPF en DKIM onjuist zijn) heel gebruikelijk. Zelfs praktisch verplicht als je wilt dat mail niet automatisch als spam wordt aangezien. Die maatregelen voorkomen dat je bij email zomaar een mail uit andermans mailadres kunt sturen.

Naar mijn weten bestaan dat soort systemen er simpelweg niet voor telefoonnummers.

Daarnaast werkt dat natuurlijk alleen als het ook breed in de markt wordt ondersteund en daarvoor moeten veel partijen samenwerken. En dan kom je nog op een puntje: Waarom zouden die partijen dat willen? Bellen is niet bepaald een groeiende markt; bijna ouderwets! Er zijn genoeg alternatieve manieren. Whatsapp kan je ook prima mee bellen en zelfs videobellen en dat wordt ook veel gedaan. Bij mobile providers ligt de focus dan ook meer op MBs dan op minuten/SMS. Nog even en dan kun je ze eigenlijk mobiele internet providers noemen! Bij vaste providers zie je ook dat telefonie niet vanzelfsprekend meer is; Vaste lijnen zijn simpelweg lang niet meer zo vanzelfsprekend en genoeg huishoudens die terecht zeggen: “Ik zeg de vaste lijn op, want ik gebruik hem niet en die lijn kost toch een paar euro per maand”.

Ik zie niet dat dit probleem gemakkelijk opgelost gaat worden, tenzij iets in die hele industrie veranderd of er vanuit overheden wordt opgetreden.


Hoi @LouisS,

Bedankt voor je bericht. Dit is inderdaad erg vervelend. Helaas is dit een bekend probleem maar jammer genoeg kunnen wij hier als provider niet zoveel tegen doen. Het enigste wat wij kunnen doen is de klant kosteloos een nieuw nummer geven zodat je niet wordt lastig gevallen. Het spijt me dat we hierin niet meer voor je kunnen betekenen. 

Mocht je een nieuw nummer willen dan kan je mij een privébericht sturen met jouw persoonlijke gegevens.


@Groentjuh En @JanD bedankt voor jullie reacties! 

Groetjes,
Amy


Reageer