Skip to main content
Beantwoord

Waarom zit er verschil in de tarieven voor het versturen van sms'jes naar België?

• April 13, 2026
  • 10 reacties
  • 61 Bekeken

Als ik een sms verstuur vanuit Belgie  betaal ik de ene keer 50 cent en de andere keer maar 10 cent.

Ontvanger krijgt geen berichten  te zien.

op een dag 2 keer10 euro opgewaardeerd.

was gelijk weg  afgeschreven aan sms berichten. 

hoe kan dit

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Friesian

Probleem  is hoe je een  telnr opslaat op je gsm. Ben geen digibeet  te oud voor.

Bij versturen naar de ontvanger met alleen 06 opgeslagen dus geen land code ervoor  maken ze ervan wat ze willen.

Soms gewoon naar het goede nummer 10 cent  dan weer niet  51 cent. 

Zijn gewoon dingen waar ze veel geld mee verdienen.

Ze maken gewoon misbruik van mensen die niet zo thuis zijn in deze digitale wereld.

Beste ​@Zaveco 

Volgens mij maakt het niks uit hoe je een contact, telefoonnummer opslaat. Bij bellen en SMS komt er gewoon de landcode +31 te staan. 

10 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • April 14, 2026

Buiten het standaard SMS-tarief, dat een provider hanteert is er ook een zogenaamde toeslag die de SMS-ontvanger bepaalt, maar dat wordt altijd vooraf meegedeeld, dat speelt vooral bij winacties e.d.

@Zaveco 

Als jij zoveel geld moet besteden aan SMS, dat je steeds je saldo moet opwaarderen, zijn dat mijns inziens geen gewone geadresseerden die je een SMS stuurt, zoals een familielid of een collega.

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 14, 2026

Hoi ​@Zaveco,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je dit verwarrend vind. 

Kan het zijn dat de sms'jes speciale leestekens bevatten? Hierdoor hierdoor kan het zijn dat een sms als meerdere sms'jes wordt gezien en daarom meer kost. Dit kan ook voorkomen als het een hele lange sms is. Wat ​@JanD benoemd zou ook nog kunnen inderdaad. De bestemming van de sms bepaalt soms ook de kosten. 

Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Amy

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • April 14, 2026

Misschien een beetje off-topic..
Ik wordt soms helemaal gek van die tarieven…

Als ik in Nederland naar Nederland SMS, dan betaal ik 0,10 euro per bericht. (Aldus deze pagina - "Onze tarieven”)

Als ik in Nederland naar België SMS, dan betaal ik 0,07 euro per bericht (Aldus deze pagina en tarieven PDF vermeld 0,0726€)

Als ik in België naar Nederland SMS, dan betaal ik 0,10 euro per bericht (Aldus deze pagina)

Als ik in België naar België SMS, dan betaal ik 0,10 euro per bericht (Aldus deze pagina)

Waarom is SMS vanuit Nederland naar Nederland duurder dan SMSen vanuit Nederland naar België? Dat is toch niet uit te leggen?

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 15, 2026

Hoi ​@Groentjuh,

Bedankt voor je bericht. Ik begrijp je punt zeker! 

Ook ik zou verwachten dat het duurder is om naar het buitenland een sms te sturen vanuit Nederland. Ik heb hier intern even navraag over gedaan. Zodra ik meer weet zal ik dat met je delen. 

Bedankt voor je oplettendheid.

Groetjes,
Amy

• auteur
  • Helper
  • April 15, 2026

Probleem  is hoe je een  telnr opslaat op je gsm. Ben geen digibeet  te oud voor.

Bij versturen naar de ontvanger met alleen 06 opgeslagen dus geen land code ervoor  maken ze ervan wat ze willen.

Ze maken gewoon misbruik van mensen die niet zo thuis zijn in deze digitale wereld.

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 15, 2026

Hoi ​@Zaveco,

Bedankt voor je reactie. Mijn excuses. Uit je bericht begreep ik een andere vraag. Namelijk hoe het komt dat het ene sms'je duurder is dan het andere sms'je naar dezelfde ontvanger.

Als ik het goed begrijp wil je weten hoe je een contactpersoon kan opslaan op je telefoon. Welk merk en model telefoon gebruik je? Dan kan ik dit even voor je opzoeken.

Groetjes,
Amy

Friesian
  • Forum Expert
  • antwoord
  • April 15, 2026

Beste ​@Zaveco 

Volgens mij maakt het niks uit hoe je een contact, telefoonnummer opslaat. Bij bellen en SMS komt er gewoon de landcode +31 te staan. 

• auteur
  • Helper
  • April 15, 2026

heb in het toestel +31 ervoor gezet probleem is volgens mij daarmee opgelost .

er stond gewoon 6 dan het nummer en geen nul voor de 6.

sim zit een g202 gate controller

JanD
  • Forum Expert
  • April 16, 2026

Dan zit er nog een verkeerde simkaart in ook met een 06-nummer.

In M2M-apparaten mogen alleen datasims gebruikt worden met een 097-nummer en die heeft Simyo niet, moeder KPN wel. ​@Zaveco 

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 16, 2026

Hoi ​@Zaveco,

Ik begrijp dat het probleem al is opgelost. Fijn! Mochten er toch nog onduidelijkheden zijn laat het dan gerust weten. 

​​​​​Wat @JanD zegt klopt inderdaad, bedankt voor je reactie! 

Groetjes,
Amy