Skip to main content
Vraag

Waarom zit er verschil in de tarieven voor het versturen van sms'jes naar België?

• April 13, 2026
  • 3 reacties
  • 15 Bekeken

Als ik een sms verstuur vanuit Belgie  betaal ik de ene keer 50 cent en de andere keer maar 10 cent.

Ontvanger krijgt geen berichten  te zien.

op een dag 2 keer10 euro opgewaardeerd.

was gelijk weg  afgeschreven aan sms berichten. 

hoe kan dit

Moderator: Titel aangepast voor betere vidnbaarheid.

3 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • April 14, 2026

Buiten het standaard SMS-tarief, dat een provider hanteert is er ook een zogenaamde toeslag die de SMS-ontvanger bepaalt, maar dat wordt altijd vooraf meegedeeld, dat speelt vooral bij winacties e.d.

@Zaveco 

Als jij zoveel geld moet besteden aan SMS, dat je steeds je saldo moet opwaarderen, zijn dat mijns inziens geen gewone geadresseerden die je een SMS stuurt, zoals een familielid of een collega.

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • April 14, 2026

Hoi ​@Zaveco,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je dit verwarrend vind. 

Kan het zijn dat de sms'jes speciale leestekens bevatten? Hierdoor hierdoor kan het zijn dat een sms als meerdere sms'jes wordt gezien en daarom meer kost. Dit kan ook voorkomen als het een hele lange sms is. Wat ​@JanD benoemd zou ook nog kunnen inderdaad. De bestemming van de sms bepaalt soms ook de kosten. 

Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Amy

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • April 14, 2026

Misschien een beetje off-topic..
Ik wordt soms helemaal gek van die tarieven…

Als ik in Nederland naar Nederland SMS, dan betaal ik 0,10 euro per bericht. (Aldus deze pagina - "Onze tarieven”)

Als ik in Nederland naar België SMS, dan betaal ik 0,07 euro per bericht (Aldus deze pagina en tarieven PDF vermeld 0,0726€)

Als ik in België naar Nederland SMS, dan betaal ik 0,10 euro per bericht (Aldus deze pagina)

Als ik in België naar België SMS, dan betaal ik 0,10 euro per bericht (Aldus deze pagina)

Waarom is SMS vanuit Nederland naar Nederland duurder dan SMSen vanuit Nederland naar België? Dat is toch niet uit te leggen?