Skip to main content

.

Op het eerste oog lijken deze twee zaken totaal ongerelateerd.

Ik verwacht dat ik VoWifi kan gebruiken terwijl mobiele data is uitgeschakeld aan de kant van de provider.

Ik heb het 15 keer getest. Uit mijn testresultaten blijk een correlatie van 100%:

  • Als ik de optie Internetten in Nederland bij simyo instellingen UIT schakel. werkt VoWifi niet.
  • Als ik de optie Internetten in Nederland bij simyo instellingen AAN schakel. werkt VoWifi wel.

Dit heb ik steeds getest met tussendoor het toestel uit te schakelen en weer in te schakelen na 1 minuut. Na het opstarten wacht ik 5 minuten. Gedurende de test ben ik altijd verbonden met wifi.

Lijkt mij eenvoudig reproduceerbaar. Kan Simyo dit bevestigen?

Overige details van de testopstelling die niet relevant lijken maar wellicht ook wel:

  • Simtype: 2x e-sim, dual sim opstelling. Andere netwerk is ook KPN NL 54.0
  • Model: iPhone 11 - MHDA3ZD/A
  • iOS-versie: 16.5

 

Ik sluit niet uit dat dat zo kan zijn. Ik heb zelf op dit forum gezien dat sommige “Internet op je mobiel - buitenland” om te kunnen bellen/SMSen tijdens het roamen.


Hoi @shout_morale383,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je contact opneemt!

Zojuist heb ik dit intern even nagevraagd en het klopt inderdaad dat VoWifi niet werkt als de mobiele data uitstaat. Dit omdat het Wifi netwerk het Mobiele netwerk ondersteund tijdens VoWifi. Mocht je alleen willen bellen zonder dat er gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld de belbundel of het mobiele netwerk dan kan je eventueel via WhatsApp bellen als je verbonden bent met Wifi.

Bedankt voor je reactie @Groentjuh 😊.

Groetjes,
Amy


Bedankt voor uw reactie. 
Uw tip om mijn binnenlandse telefoongesprekken te voeren via het bedrijf Meta dat valt onder Amerikaanse wetgeving (Foreign Intelligence Surveillance Act, FISA), sla ik over. Bedankt. 

Kan dit gebrek in de toekomst veranderen?

Klanten kunnen nu bellen uit de bundel met slecht/geen bereik, daar is VoWiFi prima voor. Er is geen mobiele data nodig en dat werkt ook met vliegtuigstand aan. Dit gaat goed.

Maar, ik wil niet dat mijn telefoon de databundel verbruikt wanneer ik buiten ben. Ook als data uitstaat op het toestel, is er toch 1 MB verbruik per maand. Daarom wil ik graag “Internetten in Nederland” uitzetten”. En dan werkt VoWiFi opeens niet meer, terwijl het ongerelateerd lijkt. 


Hoi @shout_morale383,

Bedankt voor je reactie. Ik zal dit even voorleggen bij de Netwerk specialist. Zodra ik een terugkoppeling krijg geef ik een update 😊.

Groetjes,
Amy


Hoi @shout_morale383,

Zojuist heb ik een terugkoppeling van de netwerk specialist ontvangen en geeft hij aan dat dit niet een probleem vanuit ons is. Het klopt inderdaad dat je voor VoWifi enkel een Wifi verbinding nodig hebt. Waarom ik intern andere informatie doorkreeg is voor mij ook onduidelijk. Excuses voor de verwarring! 

Er wordt aangegeven om de netwerkinstellingen te resetten omdat dit een probleem in het toestel lijkt te zijn. Zou je dit willen proberen? Je doet dit via Instellingen > Algemeen > Zet over of stel opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Let erop dat je niet het hele toestel reset!

Ik hoor graag wat hierna het resultaat is.

Groetjes,
Amy


Bednkt @Amy ,

Er staat dat de netwerkinstellingen worden verwijderd. Raak ik dan weer mijn e-sim(s) kwijt die ik weer opnieuw moet downloaden? 


Hoi @shout_morale383,

Bedankt voor je reactie. Als het goed is zou de eSIM dan niet opnieuw gedownload moeten worden. Nadat de netwerkinstellingen zijn gereset kan het toestel opnieuw worden opgestart!

Ik hoor graag of het hiermee lukt 😊.

Groetjes,
Amy


Bedankt @Amy 

het heeft niet geholpen. 
 

VoWiFi werkt prima tot ik Internet in Nederland uit zet. 
maar ook als ik internet in Buitenland uitzet. Ookal ben ik in Nederland, op een Nederlands netwerk en geen VPN. 
 

iemand die zichzelf dus wilt beschermen voor vakantiekosten, kan thuis in eigen land geen VoWiFi gebruiken tot je de bescherming (voor het buitenland) ongedaan maakt. Best gek eigenlijk. Het heeft niets met elkaar te maken

ik vermoed een bug in jullie back-end. 


Hoi @shout_morale383,

Bedankt voor je reactie. Jammer dat het niet heeft geholpen! Ik zal dit intern nog een voorleggen bij de desbetreffende afdeling. Zodra ik een terugkoppeling krijg laat ik van me horen.

Groetjes,
Amy


Reageer