.

Beantwoord

Waarom sms buitenland 4x in rekening gebracht?

  • 20 October 2023
  • 12 reacties
  • 89 Bekeken

Laatst 1 smsje gestuurd naar China voor 2 mensen tegelijk. 

Er worden 8 smsjes a € 0.25 in rekening gebracht. Hoe kan dat?

Het aantal tekens (incl spaties was 224, zonder bijzondere tekens!). Dan zou je verwachten: de kosten van 2 x 2 = 4 sms'jes, niet 8! 

Wie weet hoe dat komt? Klopt dat eigenlijk wel? 

icon

Beste antwoord door Roeqajja 30 October 2023, 11:39

Bekijk originele reactie

12 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hi @contact,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je hier even contact over hebt opgenomen! Ik help je hier graag mee verder.

Heb je in je sms’jes misschien gebruik gemaakt van emoji's/smiley's? Dit kost namelijk ook meer karakters!

Ik hoor het graag. 🙂

Groetjes,
Roeqajja

@Roeqajja Nee, er stonden geen emoji’s in. Enkel behalve gewone letters, een enkele komma, een punt en 1x een koppelteken (-).

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @contact,

Ik wil je vragen om dit topic even door te lezen en voornamelijk de reactie van @Groentjuh waarin hij uitlegt dat een sms 160, 140 of 70 tekens kan zijn afhankelijk van wat er in de sms staat.

Kort samen gevat tellen vreemde symbolen en emoji's/emoticons als meer tekens. Als je dus een emoji in je sms-bericht plaatst, dan kan dat zelfs tellen als 70 tekens. Je hebt er dan nog 90 over, in plaats van 160. Een sms kan maximaal 140 bytes groot zijn. Hierin passen 140 tekens van 8 bits, 160 tekens van 7 bits of 70 tekens van 16 bits voor talen zoals Chinees, Japans of Koreaans (ik weet niet of jij Chinese letters hebt gebruikt in jouw sms-berichten). 

Wij kunnen niet inzien wat er in de sms'jes staat, ons systeem telt dit zelf automatisch. Wil je die sms-berichten nog eens nalezen op dat soort tekens?

​Groetjes.
Seren

Zoals ik al zei, er staan geen vreemde symbolen of emoji's/emoticons, en geen Chinese tekens in het bericht, en ook geen tekens van andere vreemde talen die aparte karakters vormen. Er staat ook geen enkele ^{}\[~]|€  in. 

De karakter counter op mijn telefoon zegt dat het bericht 232 tekens is (incl. spaties en line feeds). Dat zijn bij mijn weten 2 sms'jes en niet 4.  Ik denk dus dat jullie systeem een dubbeltelling heeft gedaan, want ik niet zo heel netjes vind. 

Reputatie 7
Badge +6

Hi @contact,

Bedankt voor je reactie. Dat is gek! Het zou niet zo moeten zijn dat er meer sms’jes worden berekend dan dat je hebt verstuurd.

Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je persoonlijke gegevens? Ik kijk dan graag even met je mee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn.

Groetjes,
Roeqajja

Dag Roeqajja,

Ik heb je een prive bericht gestuurd 

Cheru

Hallo @Roeqajja , ik heb je 4 dagen geleden mijn gegevens gestuurd, maar nog steeds geen reactie gehad.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @contact,

Bedankt voor het laten weten! Je bericht zal vandaag worden opgepakt. Excuses dat je langer hebt moeten wachten op een reactie. 

Groetjes,
Amy

Reputatie 7
Badge +6

Hi @contact,

Bedankt voor je geduld. Nogmaals mijn excuses voor de late reactie! Ik heb je deze uitleg via privébericht ook gegeven, maar ik deel hem even nog een keer voor de andere forumleden. 🙂

Ik heb contact gehad met onze technische dienst hierover en je hebt één speciaal teken in je bericht. Als je speciale tekens in je bericht hebt wordt het maximale aantal tekens in je sms automatisch 70 tekens. Je hebt een sms van 232 tekens naar 2 personen verstuurd en hierdoor zijn er dus 8 sms'jes in rekening gebracht. 

Groetjes,
Roeqajja

@Roeqajja Is dat wel zo? Namelijk, in het bericht van @Groentjuh staat dat de apostrof een normaal teken is. @Seren  had aangeraden om dat bericht goed te lezen. Dat heb ik gedaan. Het gaat volgens Groentjuh om de volgende tekens:

@£$¥èéùìòÇ\nØø\rÅåΔ_ΦΓΛΩΠΨΣΘΞÆæßÉ\x20!"#¤%&\'()*+,-./0123456789:;<=>?¡ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÄÖÑܧ¿abcdefghijklmnopqrstuvwxyzäöñüà

 

De apostroph staat tussen de \ en de (.

Dan is het dus geen bijzonder teken, toch?

Reputatie 7
Badge +9

Er zijn meerdere apostrof tekens. Ik noemde ' (“APOSTROPHE”/U+0027), maar bijvoorbeeld heb je ook nog “LEFT SINGLE QUOTATION MARK”/U+2018 en “RIGHT SINGLE QUOTATION MARK”/U+2019 zoals je bijvoorbeeld in Word automatisch zou typen. Mogelijk dat zoiets fout ging?

Tjonge zeg, dat het enkelvoudige aanhalingsteken leidt tot een meer dan twee keer zo dure sms dan de apostrof, dat is nogal bevreemdend! Het is op mijn iPhone hetzelfde teken, niet te onderscheiden (ik zat niet in Word)! Sterker nog, ik weet zeker dat het een apostrof was, omdat mijn spelchecker op de telefoon, als ik het woord “don't” schrijf (het was in het Engels) daar automatisch een apostrof van maakt (als ik al een aanhalingsteken gekozen zou hebben). Ik heb dat net nog eens gecheckt en hij doet het zo. Een tekst met een "don't” er in leidt niet tot een maximale SMS lengte met maar 70 tekens. Ik heb dus echt alleen maar standaard tekens gebruikt.  

Reageer