.

Beantwoord

Waarom krijg ik de melding 'mobiel netwerk niet beschikbaar'?

  • 8 June 2015
  • 7 reacties
  • 16955 Bekeken

Ik heb een Jiayu S3 (http://www.jiayu-store.com/jiayu-s3-4g-5-5-inch-mt6752-octa-core-ram-3gb-1080p-screen-dual-sim-4g-lte-mobile-phone.html) met Android en een Simyo prepaid abonnement.
Als ik de simkaart in mijn oude iPhone 4 doe kan ik bellen, sms'en en internetten.
In de Jiayu kan ik wel internetten, maar krijg de melding 'mobiel netwerk niet beschikbaar' als ik wil bellen of internetten.

De Jiayu accepteert wel mijn Britse simkaart van Lycamobile (kan gewoon bellen en sms'en).
Ik kan met Simyo simkaart wel alarmnummer bellen.
Ik woon in centrum Groningen waar goed 4G bereik is.
Volgens de Jiayu Store (link hierboven), worden de volgende netwerken ondersteund: GSM 850/900/1800/1900MHZ WCDMA 900/1900/2100MHZ TD-SCDMA 1900/2000 TDD-LTE B39(1900) B40(2300) B41(2500) FDD-LTE B3 B7 B20 (1800/2600/800)

Dit heb ik al geprobeerd (allen geen resultaat, zelfde melding):
- Alles op deze pagina: https://www.simyo.nl/klantenservice/vragen/ik-heb-geen-bereik-ik-heb-geen-netwerk-97
- Handmatig netwerk kiezen, herstart (alle opties geprobeerd)
- Automatisch netwerk kiezen, herstart
- Gezocht naar software update (was al up to date)
- Telefoon uit, simkaart opnieuw in, paar uur wachten voor herstart
- Alleen NL simkaart, zonder UK simkaart, herstart
- NL simkaart in ander simkaart slot, herstart
- 'Radio' uitzetten (zie methode 3 op deze site: http://www.technobezz.com/fix-samsung-galaxymobile-network-available/, geen resultaat, radio springt weer op on na herstart)
- Factory reset
icon

Beste antwoord door Ali 9 June 2015, 15:58

Bekijk originele reactie

7 reacties

Als ik het goed zie is 4G niet beschikbaar op jouw toestel in Nederland op het het KPN netwerk.
KPN maakt daarvoor gebruik van 800 Mhz, zie hier

Je zou dus wel van 3G gebruik kunnen maken, voor de juiste APN instellingen voor 3G kijk je hier

Laat je weten of het gelukt is?
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Samz,

Welkom op het forum.

Heel vreemd dat je niet kan bellen met je aansluiting.

De instellingen voor je aansluiting staan goed. Je hoort zonder problemen te kunnen bellen. Je hebt een prepaid aansluiting. Daar is 4G niet voor beschikbaar. Het 4G netwerk wordt alleen gebruik om te kunnen internetten. Voor bellen wordt gebruik gemaakt van het 3G netwerk.

Je geeft aan dat je simkaart in een iPhone wel werkt. Het lijkt erop dat het probleem veroorzaakt wordt door je Jiayu S3. Om hier zeker van te zijn kan je een andere (niet-Simyo) simkaart in het toestel plaatsen. Wanneer je opnieuw de melding 'mobiel netwerk niet beschikbaar' kan het erop duiden dat je toestel tóch niet beschikt over de juiste bandbreedte.

We hebben voor de zekerheid een reset uitgevoerd voor je aansluiting. Je mag je toestel even uit en aanzetten.

Houd je ons op de hoogte als bellen (weer) lukt?
Dank voor de reacties. Internet 3G doet het inderdaad naar behoren.
Probleem met Simyo kaart bestaat nog steeds. Met Vodafone simkaart lukt het wel, dan kan ik gewoon bellen en smsen.
Heb vandaag de ROM geflasht, nog steeds zelfde melding.
Ah PrePaid, ja daar kan 4G inderdaad ook niet op,
Ik heb een mogelijke oplossing gevonden, zij het nogal omslachtig. Eerst heb ik deze (http://www.needrom.com/download/jiayu-s3/comment-page-32/#comments) ROMs en updates voor Jiayu S3 Advanced geflasht. Hiermee was de 'mobiet netwerk niet beschikbaar'-melding weg, maar kreeg ik een nieuw probleem.

Nu, als ik de Simyo simkaart eerst in de iPhone stop en vervolgens in de Jiayu, heb ik verbinding en kan ik bellen/smsen/internetten. Als ik mijn Jiayu reboot is de verbinding weg en kan ik niets meer (ook als ik 10 minuten wacht of de simkaart in een ander slot doe). Ik moet mijn simkaart eerst weer in de iPhone steken, verbinding maken, en dan kan ik hem in de Jiayu doen, booten en heb ik direct verbinding. Het lijkt er dus op dat mijn Jiayu zelf geen verbinding kan maken met de simkaart maar een andere telefoon nodig heeft om dat te doen.

Ik kan nu dus alles met mijn Jiayu en Simyo kaart, totdat de verbinding wegvalt en weer een andere telefoon moet gebruiken om de simkaart aan te spreken. Op zich is dat geen probleem zolang ik niet reboot, maar ik weet niet wat er gebeurt als ik me verplaats en de telefoon een nieuw netwerk wil aanspreken. Zal vandaag zien hoe het gaat en mijn iPhone op zak houden als ik de wisseltruc moet doen.
Sorry voor de dubbelpost overigens. Ik lees net mijn OP en zie daar dat ik zei dat ik zei: 'In de Jiayu kan ik wel internetten, maar krijg de melding 'mobiel netwerk niet beschikbaar' als ik wil bellen of internetten.'

Ik bedoelde dat ik de melding krijg als ik wil bellen of sms'en. Internet heeft het altijd gedaan en mijn opmerking over 4G internet slaat nergens op, ik bedoelde dat ik in een gebied woon waar de netwerk dekking goed zou moeten zijn.

In ieder geval: internet deed het steeds, bellen en sms'en was het probleem. Sorry voor de verwarring.
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Samz,

Fijn om te lezen dat je de oplossing hebt gevonden. Wel vreemd dat je Jiayu niet zelf contact maakt met de simkaart.:?
Je telefoon zocht eerder wel contact met de simkaart, zodat je kon internetten? Maar niet kon bellen of smsen?

In ieder geval werkt het nu allemaal. Kun je het ons laten weten als je een oplossing voor de lange termijn(zonder extra telefoon;)) hebt gevonden?

Reageer