.

Beantwoord

Waarom heb ik slecht bereik binnenshuis in Den Haag?

  • 6 January 2015
  • 3 reacties
  • 679 Bekeken

Badge
Hallo,

Zowel mijn vrouw als ik hebben een Simyo abonnement (iPhone 5) en een heel slecht bereik binnenshuis in Den Haag. De gesprekspartner verstaat ons heel slecht en delen van het gesprek vallen gewoon weg. Het is ons pas echt op gaan vallen sinds we geen vaste telefonie meer hebben en uitsluitend mobiel bellen. Als ik op mijn iPhone 5 het Field Test menu inschakel zie ik een signaal van -115, dat zou naar wat ik lees te weinig moeten zijn voor mobiel bellen, klopt dat? Het overschakelen naar 2G helpt wel iets (de gesprekskwailiteit is meestal net voldoende) maar dit is natuurlijk geen fijne oplossing. Zouden jullie eens willen kijken of er technisch iets te verbeteren valt (postcode en huisnummer is bekend neem ik aan)? O ja, met de iPhone 4 en 4s hetzelfde verhaal dus een andere telefoon helpt ook niet.

Groeten,
Peter
icon

Beste antwoord door Ernst 7 January 2015, 10:13

Bekijk originele reactie

3 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Hoi Petman,

Wat lastig dat het bellen binnenshuis zo moeizaam gaat.
Je adresgegevens hebben we inderdaad, dus ik ben op onderzoek uit gegaan. Ook je Field test heb ik even nagezocht.

Eerst de Field test; die test enkel het GSM bereik. En -115 is niet al te best, maar met een iPhone bel je standaard met UMTS. Ook kun je met een iPhone 5 niet apart 2G (GSM) selecteren en 3G (UMTS) niet uitzetten.

Dan je bereik binnenshuis; Dat hoort goed te zijn volgens de dekkingskaarten die we hebben, maar...
Er is in jouw wijk een langlopend onderzoek gaande naar de UMTS dekking. De frequentiesterkte is goed genoeg, maar is onderhevig aan andere frequenties die elkaar in de weg zitten. Het is dus bekend en er wordt aan gewerkt.
Hoe lang dit nog duurt en wanneer het opgelost wordt, kan ik helaas niet over zeggen. Dat is nog niet bekend.

Heb ik zo voldoende antwoord kunnen geven op je vragen?
Badge
Beste Ernst,

Bedankt voor je onderzoek. Wel gek, als ik 4G uitzet op de iPhone (3G komt inderdaad niet voor) kon ik twee testgesprekken behoorlijk goed voeren.
Toeval? Ik blijf het nog wat langer testen.
 
Even niet persoonlijk:
"Er wordt aan gewerkt, hoe lang het gaat duren weten we niet" vind ik altijd een veel te gemakkelijk en niet serieus antwoord, een schoolvoorbeeld van een  dooddoener. Daar kan jij natuurlijk niks aan doen, hou me ten goede. Maar ik zou graag willen dat er een serieus antwoord over de voortgang van het genoemde langlopende onderzoek en een tijdspad voor de oplossing komt.

Bedankt,
Peter
Reputatie 3
Badge +7
Hoi Petman,

Fijn om te horen dat het uitzetten van 4G meteen verschil laat zien.

Over je opmerking; op dit moment weten we niet meer dan dat er een lopend onderzoek is naar het 3G netwerk. -Ernst heeft een kleine schets gegeven over de situatie in woonwijk.

Wat wel bekend is dat jij in of rond een interferentiegebied zit waar een aantal signalen elkaar dwarszitten. Het probleem speelt al een langere tijd. Vorig jaar in oktober is hiervoor een incident aangemaakt en voor een netwerkklacht is dit wel aan de lange kant. Gezien de complexiteit van het probleem kan er geen verwachte einddatum van het onderzoek gegeven worden.

Hoe dan ook, KPN is aan het kijken naar een definitieve oplossing zodat je ook binnenshuis normaal 3G bereik hebt. We zijn zelf dus ook afhankelijk van de informatie die KPN of andere partijen vrij kunnen geven.

Je melding is in ieder geval opgenomen in het lopende onderzoek.

Reageer