Skip to main content
Beantwoord

waar is mijn 2G gebleven?

• June 18, 2026
  • 3 reacties
  • 15 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Al vanaf het begin van mijn abonnement bij Simyo heb ik grote problemen met ontvangst en bereik op mijn huisadres. Ondanks dat volgens de dekkinskaart van KPN dit gewoon goed zou zijn.

4G als ik geluk heb 1 stipje, vaak niets, 2G ietsje meer maar ook niet stabiel. Dus voor bellen ben ik ook al genoodzaakt bellen via wifi in te stellen.

Maar daar heb ik natuurlijk niets aan als de wifi door een storing of stroomuitval wegvalt. Dan ben ik dus bijna niet bereikbaar, alleen op 2G als dat meewerkt.

En nu blijkt 2G ontvangst ook verdwenen te zijn!!!  En ik heb moeten googelen om er achter te komen dat Simyo is begonnen met het uitzetten van 2G voor "klanten die het niet nodig hebben".Maar ik heb het dus wel nodig!! En ik ben ook niet eens van te voren gewaarschuwd.

Dus de ellende wordt alleen maar groter.

Ik heb al een keer een netwerk klacht ingediend, waar ik duidelijk aantoonbaar maakte dat de oorzaak niet bij mijn telefoon zit. En de reactie van Simyo op die klacht was dat er niets aan gedaan kon worden. En blijkbaar was de kous daarmee af. Op een vervolg vraag kreeg ik niet eens antwoord.

Hoe kom ik van mijn abonnement bij Simyo af als de looptijd nog niet verstreken is?

Waarom moet ik blijven betalen voor een abonnement dat me niet levert wat ik mag verwachten. Waarmee ik niet bereikbaar ben bij calamiteiten.

Kortom enorme opstapeling aan frustraties tav de "service" van Simyo met nu als nieuw dieptepunt dat de 2G voor mij blijkbaar is stopgezet, zonder berichtgeving terwijl ik er wel van afhankelijk ben.

Is er iemand van Simyo die mij daadwerkelijk kan en wil helpen? In eerste plaats 2G voor mijn telefoonnummers weer "aan" zetten en vervolgens om van mijn abonnement af te komen zodat ik met mijn geliefde telefoonnummer kan overstappen naar een provider op een ander netwerk.

Beste antwoord door Shaniqua

Hoi ​@Kjerstii,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend dat je al vanaf het begin van je abonnement problemen ervaart met het bereik op je huisadres en dat het uitzetten van 2G de situatie lastiger maakt. Ik begrijp heel goed dat dit frustrerend is.

Het klopt dat Simyo bezig is met de voorbereidingen om het 2G-netwerk af te bouwen, maar 2G blijft in elk geval nog tot 1 december 2027 beschikbaar. Het is de bedoeling dat we hierna volledig overstappen op het snellere en stabielere 4G- en 5G-netwerk. Hier kun je er meer over vinden: https://www.simyo.nl/klantenservice/netwerk/van-2g-naar-4g

Omdat je nu al problemen ervaart, wil ik graag met je meekijken naar een oplossing. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens? Dan kunnen we ook even kijken tot wanneer je contract loopt en wat de mogelijkheden zijn.

Groetjes,
Shaniqua

3 reacties

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • June 18, 2026

Hoi ​@Kjerstii,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend vervelend dat je al vanaf het begin van je abonnement problemen ervaart met het bereik op je huisadres en dat het uitzetten van 2G de situatie lastiger maakt. Ik begrijp heel goed dat dit frustrerend is.

Het klopt dat Simyo bezig is met de voorbereidingen om het 2G-netwerk af te bouwen, maar 2G blijft in elk geval nog tot 1 december 2027 beschikbaar. Het is de bedoeling dat we hierna volledig overstappen op het snellere en stabielere 4G- en 5G-netwerk. Hier kun je er meer over vinden: https://www.simyo.nl/klantenservice/netwerk/van-2g-naar-4g

Omdat je nu al problemen ervaart, wil ik graag met je meekijken naar een oplossing. Zou je mij een privébericht kunnen sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens? Dan kunnen we ook even kijken tot wanneer je contract loopt en wat de mogelijkheden zijn.

Groetjes,
Shaniqua

JanD
  • June 18, 2026

Is het niet zo dat naar KPN-model 2G op smartphones automatisch afgeschakeld wordt als de smartphone ook 4g(+) en 5G ondersteunt ​@Shaniqua ???

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • June 19, 2026

Beste JanD,

Hartelijk dank voor het meedenken, zoals u al vaker hebt gedaan 😀 Het volgende staat op de website van Simyo:

Vanaf 1 december 2027 stopt Simyo definitief met 2G. Simyo zet vanaf april 2026 al 2G uit voor klanten die het niet meer nodig hebben. Door 2G uit te zetten kunnen we ons 4G- en 5G-netwerk verder verbeteren. Zo zorgen we dat jij nog sneller, veiliger en stabieler kan internetten en bellen.

Het zou natuurlijk kunnen dat dit inderdaad gebeurt op de manier die u vermoedt, maar dat zou dat niet slim zijn van Simyo, want er zijn natuurlijk meer mensen die wel een telefoon hebben die gewoon 4G en/of 5G ondersteunt, maar ergens wonen waar dat ontvangst nog altijd niet goed is.