.

Vraag

Verbinding blijft staan, maar spraak valt steeds weg. Wat kan ik doen?

  • 22 February 2023
  • 10 reacties
  • 200 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb een Zenfone 8 van Asus en krijg regelmatig de opmerking dat mijn spraak steeds wegvalt. 
Ik zie dat ik een sterk signaal ontvang.
VoWiFi en VoLTE\Vo4G staan UIT .
Als ik tijdens een slecht gesprek mijn wifi uitzet gaat het soms beter.

Ik heb ge’upgrade van Android 12 naar 13 en vervolgens een factory reset gedaan, maar dat lijkt niet te helpen. 
Mijn vrouw heeft een zelfde telefoon maar minder intern geeugen en een abonnement bij belsimpel.
Zij heeft geen klachten. 

Wat kan ik nog meer proberen.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Misschien werkt het beter met VoLTE\Vo4G aan. Staat dat bij jouw vrouw ook uit? Met die optie uit ga je over naar het 2G netwerk voor bellen/gebeld worden, wat misschien in jouw situatie/jouw locatie minder bereik heeft.

Reputatie 1

Hi Goentjuh,
Met mijn sim in een oude Nokia op 2G werkt het goed.
Maar ik ga het nog maar eens met VoLTE\Vo4G aan proberen. Had ik nog niet gedaan na de upgrade,
(en vanavond eens kijken het bij mijn vrouw ingesteld staat)

gr. Hans

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Hans Jo,

Bedankt voor je bericht. Wat onhandig dat je gesprekken steeds wegvallen!

Ik lees dat je het opnieuw gaat proberen met de optie VoLTE ingeschakeld in je telefoon. Wij horen graag van je of dit heeft geholpen. Mocht dit geen verschil maken, dan kunnen wij een reset uitvoeren op je simkaart. Je simkaart maakt dan opnieuw verbinding met het netwerk. Dit wilt vaak ook helpen :).

Bedankt voor de tip @Groentjuh! 😊

Groetjes,
Roeqajja

Reputatie 1

Hallo @Roeqajja ,

Helaas is het nog niet ok. Ik zal beschrijven wat ik gedaan heb.

- Als ik WiFi uitzet zie ik op mijn scherm het icoontje "4G+" en kan ik internetten.  Dus data via 4G werkt.

- In de instellingen van mij Zenfone 8 heb ik "Bellen  via 4G" aangezet.
- Ik heb 4 gesprekken naar het mobieltje van mijn vrouw en naar de voicemail van een ander gemaakt. Dit vanuit de keuken, vanuit het bos etc. 
    En in alle gevallen klinkt mijn spraak mooi duidelijk bij de ander.
- tijdens een 5e gesprek naar mijn vrouw heb ik met mijn zenfone geschud en deze hard op tafel gelegd om te kijken of het misschien een hardware probleem is. 
    Maar de spraak kwaliteit bleef goed.

​Toen.....herinnerde ik me dat je in de instelling ook nog:

- "Auto LTE carrier aggregation hebt staan. Deze staat aan.
- 5G-Netwerk staat uit.
- Het voorkeursnetwerktype staat op "2G/3G/4G".

Toen ik het voorkeursnetwerk wijzigde in "4G" was het niet meer mogelijk om een gesprek op te zetten.
Dus voorkeursnetwerktype terug naar "2G/3G/4G"

Tijdens het gesprek dat ik hierna maakte met mijn vrouw maakt viel mijn spraak steeds weg. Het volume werd steeds ineens super laag en kwam het weer terug. Het was heel lastig om te communiceren.

Heb jij de mogelijkheid om op mijn verbinding te kijken en\of mijn SIM te resetten?

Bedankt.
Hans

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Hans Jo,

Bedankt voor je reactie en de toelichting! Ik begrijp dat je met de voorkeursnetwerk op 4G of 2G/3G/4G geen goede verbinding hebt tijdens het bellen. Ik voer graag een reset uit op de simkaart zodat deze zich opnieuw kan aanmelden op het netwerk en enige blokkades opheft. Zou je hiervoor het toestel voor 10 minuten kunnen uitschakelen nadat je dit bericht hebt gelezen? Ik wil je vragen om hierna te testen hoe het gaat met het bellen. 

Mocht de reset geen verbetering geven dan stuur ik je graag kosteloos een nieuwe simkaart op! Ik zie namelijk dat de simkaart die je nu hebt wat verouderd is 😊.

Groetjes,
Amy

Reputatie 1

Hi Amy,

Bedankt. Ik houd je op de hoogte.

Hans

Reputatie 1

Hi Amy,

Het lijkt of het beter gaat, maar ik zie nog steeds geen VoLTE.

Zou je me een nieuw Sim kaartje kunnen sturen ?

Bedankt voor de goede service.

Hans

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Hans Jo,

Jammer dat je nog steeds geen VoLTE hebt. Ik heb zojuist kosteloos een nieuwe simkaart voor je aangevraagd, hier heb je ook een bevestiging per e-mail van gekregen. Als je straks jouw nieuwe simkaart hebt ontvangen moet je deze activeren. Hoe je dit kunt doen kun je hier teruglezen: Activeer je simkaart.

Laat je ons weten of de nieuwe simkaart de situatie verbetert?

Groetjes,
Seren

Reputatie 1

Hi Seren,

Bedankt voor de nieuwe Sim.

Deze al een tijdje in gebruik. Ook een update van Asus gekregen waardoor VoLte nu werkt. Spraak kwaliteit is beter. Mijn spraak is nog maar 1x weggevallen. En dat was toen ik binnenshuis belde. (Op een plaats waar ook WiFi problemen heeft)

Dus,.. ik ben redelijk tevreden.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Hans Jo,

Bedankt voor de update. Wat goed dat de nieuwe simkaart heeft geholpen! Wij zijn blij om dit te horen 😊.

Groetjes,
Roeqajja

Reageer