Skip to main content
SMS naar het buitenland

Oktober 2015



Duur / Aantal Bedrag

29 oktober 2015, 00:12:57

SMS naar Zone 1, Verenigd Koninkrijk, SMS naar 00447786205094 1 keer € 0,07

Totaal € 0,07



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Inmiddels op internet er achter gekomen dat het kennelijk gaat om een activatie sms naar het Verenigd Koninkrijk.

Echter heb ik deze nog nooit gefactureerd gekregen en snap ik ook niet de aanleiding van de sms.

De mobiel stond uit en kan me niet voorstellen dat deze een eigen sms kan versturen.



Hebben jullie misschien wat meer informatie waarom en wanneer zo'n sms wordt verstuurd? (Kennelijk gaat het niet alleen om een activatie sms. Ik denk dat ik 2 weken geleden al mijn apparaten heb geüpdatet en dus waarschijnlijk ook deze activatie sms is gestuurd. Waarom is dit dan niet gefactureerd?



Alvast bedankt voor de antwoorden.



Met vriendelijke groet,

Rogier.
Ik ben inmiddels even terug gaan kijken naar mijn facturering kosten van vorige maanden.



Ook ondergaande vind ik een raar nummer. Graag ook wat meer informatie waarom en wanneer deze sms zou gestuurd worden? In mijn berichten venster heb ik nooit een sms op 14 augustus gestuurd.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



SMS vanuit het buitenland

Augustus 2015



Duur / Aantal Bedrag

14 augustus 2015, 09:37:27

SMS vanuit Zone 3, Verenigde Arabische Emiraten, SMS naar 0031653131313 1 keer € 0,51

Totaal € 0,51
Dit soort sms'jes naar 00447786205094 worden geheel automatisch door een iPhone naar een Apple server in het Verenigd Koninkrijk gestuurd. Dit is nodig om de FaceTime en iMessage server op de hoogte te brengen van je telefoonnummer. Dit gebeurt elke keer wanneer je de simkaart verwijdert en weer terugplaatst, wanneer je FaceTime en/of iMessage uit en aan zet, en vaak ook nadat er een nieuwe iOS is geïnstalleerd. Providers die iPhones verkopen brengen de kosten van deze sms'jes niet in rekening, maar Simyo verkoopt geen iPhones dus zie je deze kosten op je verbruiksoverzicht terug. Er zijn maar een klein aantal landen waar Apple deze registratieservers heeft staan, en in Europa is dat het Verenigd Koninkrijk. Dus worden deze sms'jes vanuit Nederland bezien naar het buitenland verstuurd. Ik woon in de UK dus voor mij zijn dit binnenlandse sms'jes.
Ik blijf het raar vinden omdat de telefoon op vliegtuigmodus stond en ik zelf aan het slapen was.

Dus zou er nog een andere reden moeten zijn wanneer deze smsjes verstuurd zouden worden.

Waarom heeft mijn telefoon nog nooit eerder verstuurd?



Groetjes
Ik kan die vragen niet beantwoorden, ik weet alleen datgene wat ik eerder schreef. Dat nummer wordt alleen voor FaceTime en iMessage registraties gebruikt. Het gaat om minimaal twee sms'jes: de eerste wordt door de iPhone verstuurd (ik weet niet zeker of de vliegtuigstand dit kan voorkomen, een iPhone is ongetwijfeld slim genoeg om dit te omzeilen), de andere is een bevestiging sms die Apple terugstuurt. Deze laatste is een zgn. "silent sms", dat wil zeggen als gebruiker merk en hoor je daar niets van. Als deze bevestigings-sms niet binnen een zekere tijd binnenkomt, zal de iPhone opnieuw de FaceTime server in de UK proberen te bereiken. Vandaar dat je soms meer dan 1 sms naar Apple UK op je verbruiksgeschiedenis ziet staan.



Een reden waarom je telefoon nooit eerder een registratie-sms naar Apple heeft gestuurd kan zijn dat je FaceTime/iMessage nooit eerder hebt aan gezet. En als je die apps wel ooit hebt aangezet, heb je sindsdien nooit van simkaart gewisseld.
Hoi Rogier, welkom op het Simyo forum :)



Goed dat je inmiddels het antwoord op je vraag hebt gevonden en nog wat nuttige aanvulling van Scotsman hebt gekregen. In dit topic geef ik ook iets meer uitleg over deze sms'jes en wanneer ze worden verstuurd. Nu zijn er misschien nog wel meer scenario's te bedenken waarin je iPhone een activatie sms stuurt. Heb je misschien een update gehad in die periode?



Groetjes, Tiury

Reageer