Skip to main content
Beantwoord

SMS werkt niet meer op Nokia 225 4G (TA-1316) met Simyo, wel op iPhone 8

• August 7, 2026
  • 1 reactie
  • 15 Bekeken

Hoi,

Sinds kort kan ik geen SMS meer versturen of ontvangen op mijn Nokia met een simkaart van Simyo. Bellen lukt wel. En met een andere een simkaart (Vodafone) werkt het ook gewoon op de Nokia.

Eerder heeft het wel gewerkt: ik heb jarenlang deze Simyo simkaart afwisselend gebruikt in mijn iPhone 8 en mijn Nokia. Het wisselen gaf nooit problemen.

Vorige week heb ik de simkaart weer van de iPhone naar de Nokia verplaatst. Sindsdien kan ik op de Nokia geen SMS meer verzenden of ontvangen. Bij verzenden krijg ik de melding: "Message not sent. Try again."

Als ik dezelfde simkaart in de iPhone terugstop, werkt SMS wel weer normaal.

Dit heb ik al getest:

• Nokia teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

• Nieuwe vervangende Simyo simkaart aangevraagd (zelfde telefoonnummer).

• iMessage op de iPhone uitgeschakeld.

• SMS-berichtencentrum gecontroleerd: dit is het juiste Simyo/KPN-nummer.

• Een Vodafone simkaart in dezelfde Nokia getest. SMS werkt dan wel.

Voor zover ik kan nagaan lijkt het dus niet aan de Nokia zelf te liggen (want die werkt met Vodafone) en ook niet aan de Simyo simkaart (want die werkt in de iPhone). Het is specifiek de combinatie Simyo + Nokia dat misgaat.

Ik vermoed dat er misschien recent iets is gewijzigd in de netwerkconfiguratie of IMS/VoLTE/SMS provisioning waardoor deze combinatie niet meer goed werkt.

Heeft iemand dit ook meegemaakt of weet iemand waar ik nog naar kan kijken?

Alvast bedankt!

Extra info:

• Nokia 225 4G (TA-1316)
  • iPhone 8
  • 4G VoLTE staat aan op Nokia

Beste antwoord door Shaniqua

Hoi ​@ML0,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend goed en duidelijk hoe je dit hebt uitgezocht. Je hebt zelf de belangrijkste uitsluitingstests al gedaan (fabrieksinstellingen, iMessage uit, het SMSC-nummer en de kruistest in je iPhone). Complimenten daarvoor, want dit geeft direct een heel helder beeld!

Omdat sms met een andere provider (Vodafone) op de Nokia wel werkt, lijkt het probleem inderdaad specifiek bij de combinatie Simyo + Nokia te liggen. 

Om er zeker van te zijn dat we niks over het hoofd zien, wil ik je vragen de volgende stappen op de Nokia te controleren:

• Inbox en outbox controleren: Controleer voor de zekerheid of de inbox of outbox van de Nokia niet vol zit en wis eventueel een paar oude berichten.
  • Blokkades controleren: Loop de instellingen van je Nokia na om te controleren of er per ongeluk geen blokkade op sms (inbound of outbound) staat ingesteld.
  • Netwerkmodus aanpassen: Controleer of de netwerkmodus op je Nokia staat ingesteld op automatische selectie tussen 2G, 4G en 5G (indien beschikbaar op dit model). Probeer daarnaast eens handmatig te wisselen tussen 2G en 4G/5G om te kijken of de sms-afhandeling op een andere netwerklaag wel op gang komt.
  • Handmatig netwerk selecteren: Je dwingt de simkaart tot een volledig nieuwe netwerkregistratie door automatische selectie uit te zetten en handmatig KPN te kiezen. Volg hiervoor de stappen in de Simyo Toestelhulp.
  • VoLTE uitschakelen: Aangezien VoLTE momenteel aan staat, is het een goede test om dit in de netwerkinstellingen van de Nokia tijdelijk volledig uit te schakelen.

Mochten deze stappen geen verschil maken, dan kijk ik heel graag achter de schermen met je mee. Je mag mij dan een privébericht sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens.

Groetjes,
Shaniqua

1 reactie

Shaniqua
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • August 7, 2026

Hoi ​@ML0,

Bedankt voor je bericht. Wat ontzettend goed en duidelijk hoe je dit hebt uitgezocht. Je hebt zelf de belangrijkste uitsluitingstests al gedaan (fabrieksinstellingen, iMessage uit, het SMSC-nummer en de kruistest in je iPhone). Complimenten daarvoor, want dit geeft direct een heel helder beeld!

Omdat sms met een andere provider (Vodafone) op de Nokia wel werkt, lijkt het probleem inderdaad specifiek bij de combinatie Simyo + Nokia te liggen. 

Om er zeker van te zijn dat we niks over het hoofd zien, wil ik je vragen de volgende stappen op de Nokia te controleren:

• Inbox en outbox controleren: Controleer voor de zekerheid of de inbox of outbox van de Nokia niet vol zit en wis eventueel een paar oude berichten.
  • Blokkades controleren: Loop de instellingen van je Nokia na om te controleren of er per ongeluk geen blokkade op sms (inbound of outbound) staat ingesteld.
  • Netwerkmodus aanpassen: Controleer of de netwerkmodus op je Nokia staat ingesteld op automatische selectie tussen 2G, 4G en 5G (indien beschikbaar op dit model). Probeer daarnaast eens handmatig te wisselen tussen 2G en 4G/5G om te kijken of de sms-afhandeling op een andere netwerklaag wel op gang komt.
  • Handmatig netwerk selecteren: Je dwingt de simkaart tot een volledig nieuwe netwerkregistratie door automatische selectie uit te zetten en handmatig KPN te kiezen. Volg hiervoor de stappen in de Simyo Toestelhulp.
  • VoLTE uitschakelen: Aangezien VoLTE momenteel aan staat, is het een goede test om dit in de netwerkinstellingen van de Nokia tijdelijk volledig uit te schakelen.

Mochten deze stappen geen verschil maken, dan kijk ik heel graag achter de schermen met je mee. Je mag mij dan een privébericht sturen met je telefoonnummer en persoonlijke gegevens.

Groetjes,
Shaniqua

• auteur
  • Beginner
  • August 7, 2026

Bedankt Shaniqua, ik heb bovenstaande suggesties geprobeerd en je een privébericht gestuurd.

Nog een aanvulling voor andere lezers: ik zie dat er meerdere Nokia gebruikers dit probleem hebben met het KPN netwerk. Bijvoorbeeld deze forum posts:
https://community.kpn.com/mobiel-15/melding-verzenden-bericht-mislukt-bij-sms-versturen-op-duo-sim-nokia-105-4g-647811
https://community.kpn.com/mobiel-15/sms-verzenden-mislukt-op-nokia-105-648188
Blijkbaar kan de technische afdeling hier iets mee doen?

Alvast bedankt voor het meekijken!