Skip to main content
antwoord

Sateliet kosten gemaakt, wat nu?

• May 5, 2025
  • 12 reacties
  • 144 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben op vakantie in Denemarken, Zweden en Noorwegen en krijg nu een sms van Simyo dat ik €48,40 aan kosten heb gemaakt (satelliet)? Ik heb juist voldoende mb's en nog extra 3000 ingeschakeld, en nu toch deze hoge kosten, ik baal hier echt van.

Beste antwoord door Seren

Hi ​@StephaB,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je tijdens je vakantie zo’n hoge kosten ziet verschijnen , zeker als je ervan uitging dat je voldoende MB’s had.

Ik heb even een kijkje genomen op jouw aansluiting en ik zie dat je telefoon verbinding heeft gemaakt met een maritiem netwerk, ook wel satelliet netwerk genoemd. Dit gebeurt wanneer je op zee bent, bijvoorbeeld op een cruiseschip of een ferry, en je telefoon geen contact meer maakt met reguliere zendmasten op het land, maar overschakelt naar een zendmast op de boot.

Wanneer dat gebeurt, zie je bovenin je scherm meestal niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’, maar bijvoorbeeld ‘Telenor’. Op dat moment sturen wij automatisch een sms om je te informeren over deze verbinding en de bijbehorende tarieven. Ik zie dat je deze sms op 5 mei hebt ontvangen. Het maritieme netwerk valt onder zone 4, en daar gelden veel hogere tarieven, los van je databundel of extra MB’s. Je bundel en extra MB’s gelden namelijk alleen in zone 1 (de EU). Zodra je verbinding maakt met een netwerk buiten die zone, zoals een satelliet netwerk, betaal je per MB, en dat kan snel oplopen, helaas zelfs zonder dat je het direct doorhebt.

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft over de kosten die zijn ontstaan. Laat het vooral weten als je nog vragen hebt. Ondanks dit alles wens ik je nog een fijne reis!

En natuurlijk bedankt voor je hulp ​@JanD!

Groet,
Seren

12 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • May 5, 2025

Beste ​@StephaB satelellietcommunicatie valt buiten de bundel en betaal je de hoofdprijs.

Dit kan gebeuren aan de kust en op de veerboten als je je daar niet tegen wapent.

Daar kan Simyo helaas ook niets aan doen.

Zie onderstaande link met tips:

https://www.simyo.nl/blog/bellen-en-internetten-op-zee-met-het-maritieme-netwerk/

Als je bovenstaande link vóór je reis had doorgenomen, had je die kosten kunnen voorkomen.

Een leer voor de volgende keer.

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • antwoord
  • May 6, 2025

Hi ​@StephaB,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je tijdens je vakantie zo’n hoge kosten ziet verschijnen , zeker als je ervan uitging dat je voldoende MB’s had.

Ik heb even een kijkje genomen op jouw aansluiting en ik zie dat je telefoon verbinding heeft gemaakt met een maritiem netwerk, ook wel satelliet netwerk genoemd. Dit gebeurt wanneer je op zee bent, bijvoorbeeld op een cruiseschip of een ferry, en je telefoon geen contact meer maakt met reguliere zendmasten op het land, maar overschakelt naar een zendmast op de boot.

Wanneer dat gebeurt, zie je bovenin je scherm meestal niet meer ‘Simyo’ of ‘KPN NL’, maar bijvoorbeeld ‘Telenor’. Op dat moment sturen wij automatisch een sms om je te informeren over deze verbinding en de bijbehorende tarieven. Ik zie dat je deze sms op 5 mei hebt ontvangen. Het maritieme netwerk valt onder zone 4, en daar gelden veel hogere tarieven, los van je databundel of extra MB’s. Je bundel en extra MB’s gelden namelijk alleen in zone 1 (de EU). Zodra je verbinding maakt met een netwerk buiten die zone, zoals een satelliet netwerk, betaal je per MB, en dat kan snel oplopen, helaas zelfs zonder dat je het direct doorhebt.

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft over de kosten die zijn ontstaan. Laat het vooral weten als je nog vragen hebt. Ondanks dit alles wens ik je nog een fijne reis!

En natuurlijk bedankt voor je hulp ​@JanD!

Groet,
Seren

Forum|alt.badge.img
  • auteur
  • Beginner
  • May 7, 2025

Jammer, bedankt voor de reactie. De SMS kwam erg laat, dus qua informatie voorziening heb ik daar niks aan, ​@JanD deze informatie had ik helaas eerder moeten hebben…

Hoor graag of jullie iets voor mij kunnen betekenen, dit is eeen behoorlijke extra belasting op mijn kosten.

JanD
  • Forum Expert
  • May 7, 2025

Beste ​@StephaB Simyo gaat hoogstwaarschijnlijk niets vergoeden, anders had ​@Seren dat direct wel aangegeven in haar reactie naar jou toe vandaag.

Die €48 euro is ook geen wereldbedrag waar niet overheen te komen is, zie dat gewoon als buitengewone vakantiekosten.

• Beginner
  • May 20, 2025

Ik heb precies hetzelfde gehad afgelopen maand!! Jullie sturen een Sms en het kwaad is al geschiet. 60 euro weg in 2 seconden. Ik vind dit echt oplichterij!! Sattaliet verbinding staat UIT op de Iphone. Dus hoe kunnen jullie binnen Europa zo iets flikken?! Ik snap als je buiten Europa bent. Ik heb jullie al gesproken via de Whatsapp en dan krijg ik een soort good will van we betalen je de helft terug. Lekker dan...

Op deze manier kunnen jullie een hoop geld binnen harken van mensen die op vakantie gaan. Andere providers hebben dit niet en als ik niet het hele bedrag terug krijg stap ik over naar een andere provider die zulke trucjes niet flikt bij z’n klanten.

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • May 20, 2025

Ik heb ook een iPhone maar ik kan niet ontdekken hoe ik satelliet verbindingen kan uitzetten. Data roaming kan ik uitzetten maar niet specifiek voor satelliet verbindingen.

Satelliet kosten worden trouwens altijd in rekening gebracht, want die worden vastgesteld door de beheerder van het satelliet netwerk waar het schip gebruik van maakt. Het maakt niet uit welke provider je hebt want ze zullen allemaal de hoge extra bel- en datakosten naar de klant toe doorberekenen. Ik betwijfel of er abonnementen zijn waar bellen via een satelliet niets extra kost.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • May 20, 2025

Ik vind dit echt oplichterij!! Sattaliet verbinding staat UIT op de Iphone.

Als jij een iPhone met satellietverbinding verbinding hebt, dan is dat vast ergens een schuifje. Die verbinding is echter niet wat hier gebeurd.

Hier heeft de veerpont een satellietverbinding en een eigen 2g/3g/4g/5g netwerk op de veerpont. Op zee zal jouw toestel buiten het bereik van andere 2g/3g/4g/5g netwerken komen. Jouw toestel staat op automatisch netwerk selecteren en zal dus automatisch op zoek gaan naar een netwerk nadat het de verbinding verloor met het vorige netwerk. Op die veerpont vindt het toestel één netwerk: Die van de pont.

Het kan ermee verbinden en doet het ook. Zo’n netwerk valt echter wel in zone 4, waardoor je hoge roamingkosten krijgt. Dataroaming staat op je toestel ongetwijfeld gewoon aan, dus zal je toestel zal dan ook gelijk weer alles gaan synchroniseren. Met slechts zo'n 12 MB zit je al aan die 60,50 euro.

Het liefst zou ik in mijn Simyo een schuifje "Internet op je mobiel - Zone 2, 3 & 4” zien i.p.v. "Internet op je mobiel - Buitenland”.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • May 22, 2025

Hoi ​@Rutger87,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je baalt van deze kosten. 

Ik zie dat je van ​@Scotsman en ​@Groentjuh al een goede uitleg en tips hebt gekregen. Bedankt voor jullie hulp heren! 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy

• Beginner
  • May 23, 2025

Leuke antwoorden allemaal, maar waarom gebeurd dit alleen bij Simyo en niet bij mijn andere simkaart van Lebara bijvoorbeeld. Of die van mijn vriendin Hollandsnieuwe?! 

Scotsman
Forum|alt.badge.img+9
  • Forum expert
  • May 23, 2025

Leuke antwoorden allemaal, maar waarom gebeurd dit alleen bij Simyo en niet bij mijn andere simkaart van Lebara bijvoorbeeld. Of die van mijn vriendin Hollandsnieuwe?! 

Ik ken ze geen van beide maar misschien zijn het abonnementen waar belkosten via satelliet niet in een dure zone vallen.

Forum|alt.badge.img+10
  • Forum expert
  • May 24, 2025

Lebara blokkeert dataverkeer buiten de EU (hun zone 1). Je kunt dat alleen gebruiken met een wereld-databundel.

Bij Hollandsnieuwe kan het volgens mij ook gebeuren.

Amy
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • May 26, 2025

Hoi ​@Rutger87,

Bedankt voor je bericht. Ik kan me voorstellen dat je je dit afvraagt. 

Ik zie dat je van ​@Scotsman en ​@Groentjuh al goede reacties hebt gekregen! Wellicht zou je nog bij Hollandsnieuwe kunnen navragen of zij dit wel of niet blokkeren.

Groetjes,
Amy