.

Beantwoord

Plafond in te stellen bij Simyo

  • 23 February 2013
  • 16 reacties
  • 1208 Bekeken

Afgelopen week bel/data bundel gekocht hier, nu blijkt dat er op 1 dag 37Mb data is verbruikt. Kan ik in mijn abonnement een bel/data instelling maken zodat deze niet overschreden worden wordt om extra kosten te voorkomen? gr.Mark
icon

Beste antwoord door erickiel 23 February 2013, 14:32

Bekijk originele reactie

16 reacties

Badge +1
Je kan bij simyo geen belplafon instellen
Zou wel mooi zijn als dat kon maar helaas
Reputatie 2
Badge +1
Welkom op het forum mark26,

Zoals erickiel aangaf is het bij Simyo niet mogelijk om een bel/dataplafond in te stellen. Je kan jouw verbruik in de gaten houden via jouw persoonlijke pagina op www.simyo.nl.

@erickiel, bedankt voor jouw antwoord!
Voor mij dus een reden om niet aan internet via simyo te beginnen.
Als kleine gebruiker zou het makkelijk zijn om af en toe een internetverbindin te hebben. Maar als ik al die horrorverhalen lees over kosten van dataverbruik........
Begin er dus niet aan totdat er een datalimiet ingesteld kan worden
Reputatie 7
De kosten van dataverbruik heb je toch wel altijd in eigen hand hoor.

Op (moderne) telefoons kun je zien wat er in een bepaalde periode aan data is verstookt. En misschien nog wel belangrijker, ook kun je zien welke app(licatie) de meeste schuld heeft aan het dataverbruik.
Ook kun je op (moderne) telefoons zelf een datalimiet instellen, zodat je telefoon een melding genereert zodra je deze limiet hebt bereikt of hebt overschreden.

Zo ben ik er achter gekomen dat het instellen van de synchronisatie van een hotmailaccount middels Exchange Services een aanslag pleegt op het dataverbruik. In een week tijd had ik een dataverbruik van ruim 140 MB en dat voor een enkel hotmailtje dat ik ontvang. Sinds ik Exchange Services heb uitgeschakeld loopt mijn dataverbruik ook weer in de pas.

Dit en andere zijn allemaal zaken die je echt zelf in de hand hebt. Een smartphone is een slimme telefoon, maar de gebruiker moet slimmer zijn en blijven....

🆒
Badge
Hier wil ik toch op reageren, want op dit forum zijn nu toch wel heel veel mensen die heel wat anders meegemaakt hebben.  Het lijkt erop dat vooral iPhones een fout bevatten waardoor ze toch veel data gebruiken, terwijl dat niet zichtbaar is in de monitor-apps.  Ik vind het echt een beetje vreemd dat dat nooit gezegd wordt, als iemand ernaar informeert.  
Als iemand klaagt over teveel datagebruik wordt met de vinger gewezen naar iPhone, maar als iemand dan zegt, nou dan begin ik er niet aan, dan wordt er weer gezegd, "o maar je kunt het prima in de hand houden hoor!".  
Nou het blijkt dus, dat er ook weleens foutjes in software kunnen zitten, ook in de software van een telefoon.  Het zou dus echt VEEEEL beter zijn, als dus de provider daar ook nog een vangnet op had, het is toch belachelijk dat je nu zomaar opeens een torenhoge rekening kunt krijgen.
Reputatie 7
Badge +9
Zal ik eens wat zeggen? Zowel Ricok als Ruth hebben beiden een punt. 
Van de ene kant moeten gebruikers soms echt verantwoordelijker met hun mobiel(e internet) omgaan. Vertrouw niet klakkeloos overal  op je wifi verbinding met je mobiel. Thuis of elders. Controleer dus regelmatig of het wifi tekentje wel in beeld is / blijft als je zit te internetten. Installeer 1 of 2 dataverbruik apps. Er zijn goede beschikbaar. 2 Is beter om zo je verbruik mee in de gaten te houden.  En je kunt er waarschuwingen op instellen als je bepaalde dataquota hebt bereikt. Ze zijn ook altijd actueler dan je 'Mijn Simyo'. Eigenlijk gewoon actueel. Schakel inderdaad stiekume dataslurpers uit. Automatisch emails binnenhalen is er zo eentje. Dus gewoon opletten.  Als je een hoge electriciteitsrekening krijgt, ga je ook kijken wat je daaraan kunt doen of ga je op zoek naar stroomvreters. Want misschien ben je zelf niet zo slim bezig.
Van de andere kant. Hoe moeilijk kan het voor jullie zijn, Simyo, om bij het bereiken van je datalimiet de 'boel af te knijpen' ? En 10-20 minuten voor het bereiken van je bellimiet een waarschuwings sms?  Als mensen daar niet op tijd wat mee doen, kan afsluiten altijd nog. Dat moet toch technisch mogelijk zijn voor jullie? Ik heb daar nog nooit wat over gelezen hier. 
Persoonlijk word ik een beetje moe van alle horrorverhalen hier omtrent torenhoge rekeningen. Soms écht eigen schuld, dikke bult. Maar soms ook niet, voor mijn gevoel. Mooi zou zijn als ze hier niet meer te lezen zijn. Ik ben daar o.a.  i.i.g. nu ietwat forummoe van geworden. 
Reputatie 7
Van de andere kant. Hoe moeilijk kan het voor jullie zijn, Simyo, om bij het bereiken van je datalimiet de 'boel af te knijpen' ? En 10-20 minuten voor het bereiken van je bellimiet een waarschuwings sms? Als mensen daar niet op tijd wat mee doen, kan afsluiten altijd nog. Dat moet toch technisch mogelijk zijn voor jullie? Ik heb daar nog nooit wat over gelezen hier.

In ieder geval heb ik van de week zowel per e-mail als per SMS een waarschuwing gekregen dat mijn dataverbruik de 75% had overschreden. Netjes!

Maar hier was ik ook zelf al achter gekomen en heb bij mij de grootste dataslurper de das omgedaan. Dit was Exchange Services voor mijn Hotmailaccount.
Reputatie 7
Badge +9
Da's al mooi maar de boel gewoon 'afknijpen'  is nog mooier. Limiet bereikt betekent simpelweg geen bruikbaar internet meer via 3G. Zou heel wat ellendeverhalen voorkomen. ;)
Reputatie 7
Hoe weet Simyo nu of de klant niet bewust zelf over zijn bundel is gegaan? Met een zelf in te stellen plafond zou dit eerder tot de mogelijkheden behoren. Echter, zo'n pafond kun je op veel moderne toestellen ook zelf al instellen.
Badge +6
Hier wil ik toch op reageren, want op dit forum zijn nu toch wel heel veel mensen die heel wat anders meegemaakt hebben.  Het lijkt erop dat vooral iPhones een fout bevatten waardoor ze toch veel data gebruiken, terwijl dat niet zichtbaar is in de monitor-apps.  Ik vind het echt een beetje vreemd dat dat nooit gezegd wordt, als iemand ernaar informeert.  
Als iemand klaagt over teveel datagebruik wordt met de vinger gewezen naar iPhone, maar als iemand dan zegt, nou dan begin ik er niet aan, dan wordt er weer gezegd, "o maar je kunt het prima in de hand houden hoor!".  
Nou het blijkt dus, dat er ook weleens foutjes in software kunnen zitten, ook in de software van een telefoon.  Het zou dus echt VEEEEL beter zijn, als dus de provider daar ook nog een vangnet op had, het is toch belachelijk dat je nu zomaar opeens een torenhoge rekening kunt krijgen.


Hoi Ruth_,

Wanneer een toestel door een fout van een update teveel data gaat gebruiken is dat een toestel probleem en kan Simyo daar helaas niks aan doen. Simyo is een simonly leverancier en ondersteunt geen toestellen. De leverancier van je toestel kan je alleen vertellen of de fout zit in de software van je toestel. Daarnaast ben je als klant verantwoordelijk voor het gebruik dat door je simkaart wordt door gegeven aan het netwerk.
Badge +6
Zal ik eens wat zeggen? Zowel Ricok als Ruth hebben beiden een punt. 
Van de ene kant moeten gebruikers soms echt verantwoordelijker met hun mobiel(e internet) omgaan. Vertrouw niet klakkeloos overal  op je wifi verbinding met je mobiel. Thuis of elders. Controleer dus regelmatig of het wifi tekentje wel in beeld is / blijft als je zit te internetten. Installeer 1 of 2 dataverbruik apps. Er zijn goede beschikbaar. 2 Is beter om zo je verbruik mee in de gaten te houden.  En je kunt er waarschuwingen op instellen als je bepaalde dataquota hebt bereikt. Ze zijn ook altijd actueler dan je 'Mijn Simyo'. Eigenlijk gewoon actueel. Schakel inderdaad stiekume dataslurpers uit. Automatisch emails binnenhalen is er zo eentje. Dus gewoon opletten.  Als je een hoge electriciteitsrekening krijgt, ga je ook kijken wat je daaraan kunt doen of ga je op zoek naar stroomvreters. Want misschien ben je zelf niet zo slim bezig.
Van de andere kant. Hoe moeilijk kan het voor jullie zijn, Simyo, om bij het bereiken van je datalimiet de 'boel af te knijpen' ? En 10-20 minuten voor het bereiken van je bellimiet een waarschuwings sms?  Als mensen daar niet op tijd wat mee doen, kan afsluiten altijd nog. Dat moet toch technisch mogelijk zijn voor jullie? Ik heb daar nog nooit wat over gelezen hier. 
Persoonlijk word ik een beetje moe van alle horrorverhalen hier omtrent torenhoge rekeningen. Soms écht eigen schuld, dikke bult. Maar soms ook niet, voor mijn gevoel. Mooi zou zijn als ze hier niet meer te lezen zijn. Ik ben daar o.a.  i.i.g. nu ietwat forummoe van geworden. 


Hoi De Leon,

Toen Simyo begon met het aanbieden van abonnementen was het nog niet zo een hype om een smartphone te gebruiken. Om te zorgen dat Simyo nu de klanten een sms en e-mail stuurt bij 75% en 100% bij het verbruik van je internetbundel heeft de technische afdeling het systeem moeten aanpassen om dit mogelijk te kunnen maken. Simyo kan niet zien wanneer het internet verbruik terecht in rekening is gebracht of onterecht. Wegens de wet op de privacy mogen dat soort gegevens niet worden bekeken.
Badge +6
Hoe weet Simyo nu of de klant niet bewust zelf over zijn bundel is gegaan? Met een zelf in te stellen plafond zou dit eerder tot de mogelijkheden behoren. Echter, zo'n pafond kun je op veel moderne toestellen ook zelf al instellen.

Hoi RicoK,

Wat je zegt dat klopt. Simyo kan dit niet aantonen omdat wij wegens de wet op de privacy niet mogen bekijken wat er is gedaan op het internet. Dit maakt het moeilijk voor een provider om na te gaan of het verbruik terecht of onterecht is geweest.
Badge
Hoi Ruth_,

Wanneer een toestel door een fout van een update teveel data gaat gebruiken is dat een toestel probleem en kan Simyo daar helaas niks aan doen. Simyo is een simonly leverancier en ondersteunt geen toestellen. De leverancier van je toestel kan je alleen vertellen of de fout zit in de software van je toestel. Daarnaast ben je als klant verantwoordelijk voor het gebruik dat door je simkaart wordt door gegeven aan het netwerk.

Ja, ik begrijp wel dat simyo niets kan doen aan fouten in het telefoontoestel.

Net zoals een verkoper van cirkelzagen er niets aan kan doen als de klant zijn hand ermee afzaagt.  Maar toch is het wel zo, dat ook cirkelzagen aan wettelijke minimum veiligheidseisen moeten voldoen.  En ook mag je geen figuurzaag verkopen die dan stiekum toch een cirkelzaag blijkt te zijn.  
In mijn ogen is het verkopen van zogenaamd 'prepaid' en dan toch later een rekening sturen zoiets als het verkopen van een figuurzaag die een cirkelzaag blijkt te zijn.  En dan bovendien nog eentje met geen enkele ingebouwde veiligheidsmarge.

Ik begrijp dat het best lastig is om in deze snel veranderende markt steeds aanpassingen te moeten doen, maar toch vind ik het wel echt een verantwoordelijkheid van simyo om het systeem veiliger te maken.  Dus net zoals jullie nu in theorie een sms sturen bij een verbruik van 100%, zou het in geval van prepaid zo moeten zijn dat de verbinding dan gewoon helemaal verbroken wordt.

Ik weet wel dat je gaat zeggen dat dit nu eenmaal zo is als het is, en dat het ook in de kleine lettertjes stond.  Mijn mening is dat de naam 'prepaid' erg misleidend is, en dat dit ten minste veel duidelijker op de website zou moeten staan dat het eigenlijk een 'bundelloos abonnement' is, of een post-paid, of verzin maar een mooie naam.

Ik ga een klacht indienen bij de opta, want ik vind dat zij de consument moeten beschermen tegen het misbruik van de naam 'prepaid'.
Reputatie 7
Hoi Ruth,

Ergens kan ik me wel vinden in je verhaal, want 'vroeger', nog (ver) voor al het smartphone geweld, toen je alleen nog maar kon bellen en sms'en, was prepaid echt prepaid. Je kocht een prepaidkaartje bij (later) de AH op de hoek met een bepaalde waarde. Zodra je tegoed op was, kon je op geen enkele manier meer bellen behalve het nationale alarmnummer. Wél kon je nog gebeld worden zolang je in Nederland bleef. Dus, ja, ergens is prepaid zéker misleidend.

Echter, door al het tegenwoordige smartphone geweld kunnen we toch heel veel zelf in gaten houden? Vind je dat (ook) niet fijner? Zelf inzicht houden in je verbruik?

Nogmaals, ik kan voor een groot deel meegaan met je verhaal en wens je veel geluk en succes met de klacht bij de OPTA.
Badge
Echter, door al het tegenwoordige smartphone geweld kunnen we toch heel veel zelf in gaten houden? Vind je dat (ook) niet fijner? Zelf inzicht houden in je verbruik?

Ja precies. Ik wil zelf controle.  Dus wil ik een limiet kunnen instellen.  En dan op twee plekken: 1. in mijn toestel, en 2. bij de provider.  Op die manier heb ik een dubbel vangnet, voor als een van de twee een fout blijkt te hebben.

Ik denk dat ik zelf zeer bewust met het datagebruik omga.  Juist daarom ben ik me er zo van bewust dat ook ik weleens een foutje maak, toch vergeet om datagebruik uit te zetten ofzo.  Of (zoals momenteel bij de iPhone) er zit een bug in de software, en je app om het gebruik in de gaten te houden doet het niet.  Zoals het nu is, is simyo dus gewoonweg onbruikbaar als je een iPhone hebt.  (ben ik even blij met mijn android)
Reputatie 5
Badge +10
Hoi ruth,

Ik begrijp je punt ook wel, maar we moeten als sim only provider wel een grens trekken. We richten ons niet op abonnementen welke geleverd worden i.c.m. een bijbehorend abonnement. Om specifiek op het vermeende iPhone issue in te gaan. Pas als Apple een duidelijke officiële mededeling doet over een bug, zullen we actief gaan noemen. Het is namelijk niet netjes naar een ander merk toe om een te doen overkomen dat een 'gerucht' een feit is.

Groetjes,

Alex

Reageer