Skip to main content
antwoord

Onbekende nummers die mij terug bellen, wat kan ik doen?

• May 21, 2025
  • 2 reacties
  • 75 Bekeken

Ik ben al verschillende keren gebeld door verschillende onbekende nummers.

Zij zeggen dat ze door mij gebeld zijn.

Dit is niet het geval, ik ken ze niet en hun nummer staat niet in mijn telefoon.

Hoe kan dit?

Ben ik gehackt ofzo?

Groet,

Margriet Lavrijssen 

Moderator: Titel is aangepast voor duidelijkheid en betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Summer2

Hoi Margriet, nee hoor je mobiel is niet gehackt. Je 06 nummer wordt wel gespoofd door oplichters.
Degenen die ze proberen op te lichten zien jouw 06 nummer bij gemiste oproepen staan, vandaar dat zij jou terugbellen.

Spoofing komt helaas steeds vaker voor. Enige wat zou kunnen helpen is een ander 06 nr. nemen, maar ook dat nr. kan weer gespoofd worden, dus of je daar nou echt iets meer opschiet?

Meer uitleg over spoofing vind je hier Iemand anders gebruikt mijn telefoonnummer - Fraudehelpdesk 

Ik zou zeker NIET het advies dat de Fraudehelpdesk geeft (je nr. op wieheeftgebeld.nl zetten), opvolgen! 

2 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • antwoord
  • May 21, 2025

Hoi Margriet, nee hoor je mobiel is niet gehackt. Je 06 nummer wordt wel gespoofd door oplichters.
Degenen die ze proberen op te lichten zien jouw 06 nummer bij gemiste oproepen staan, vandaar dat zij jou terugbellen.

Spoofing komt helaas steeds vaker voor. Enige wat zou kunnen helpen is een ander 06 nr. nemen, maar ook dat nr. kan weer gespoofd worden, dus of je daar nou echt iets meer opschiet?

Meer uitleg over spoofing vind je hier Iemand anders gebruikt mijn telefoonnummer - Fraudehelpdesk 

Ik zou zeker NIET het advies dat de Fraudehelpdesk geeft (je nr. op wieheeftgebeld.nl zetten), opvolgen! 

Seren
Community manager
Forum|alt.badge.img+7
  • Community manager
  • May 22, 2025

Hi ​@MargrietK,

Bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat je gebeld wordt door onbekende nummers. Zoals ​@Summer2  al aangeeft is de kans groot dat je 06-nummer wordt misbruikt door oplichters via ‘spoofing’. Daarbij lijkt het alsof jouw nummer wordt gebruikt om anderen te bellen zonder dat je daar zelf iets van merkt.

Naast de link die al werd gedeeld in het bericht van ​@Summer2, wil ik je ook graag wijzen op onze blog waarin we uitleggen wat spoofing precies is, waarom het gebeurt en wat je zelf kunt doen om ermee om te gaan. Je vindt er ook tips over hoe je jouw gegevens zo goed mogelijk beschermt: Spoofing, phishing en smishing: wat is het en hoe voorkom je het?

Laat je me weten of je hiermee verder komt of als je nog vragen hebt? 

En uiteraard heel erg bedankt voor je hulp ​@Summer2!

Groet,
Seren