Skip to main content
Beantwoord

Kan ik overstappen naar Odido als mijn contract nog loopt bij Simyo?

• March 2, 2026
  • 5 reacties
  • 30 Bekeken

In september 2024 heb ik een 2-jarig contract afgesloten bij Simyo (loopt tot september 2026). Ik dacht destijds dat het om 1 jaar ging, maar dat blijkt dus 2 jaar te zijn.

Onlangs wilde ik overstappen naar Odido vanwege een betere aanbieding en heb ik nummerbehoud aangevraagd. Nu loop ik tegen het volgende aan:

- Odido geeft aan dat hun contract pas vanaf september kan starten en dat nummerportering pas vanaf mei mogelijk is. (omdat het contract met Simyo nog steeds loopt)

- Bij Simyo weet ik niet hoe ik mijn contract kan beëindigen zonder mijn nummer kwijt te raken.

Voor zover ik begrijp zegt nummerportering automatisch je oude contract op, maar moet je bij een lopend contract wel de resterende kosten (afkoopsom) betalen.

Is er een manier om eerder bij Simyo weg te gaan én mijn nummer te behouden zonder de volledige resterende looptijd te betalen?

Dat vind ik op zich geen probleem - ik ben bereid de resterende termijn te betalen. Mijn vraag is vooral:
kan ik mijn Simyo-contract voortijdig beëindigen via nummerportering en mijn nummer behouden, ook al loopt het contract nog tot 2026?

En hoe werkt dit praktisch in zo’n situatie?
Alle ervaringen of tips zijn welkom!

Moderator: Titel aangepast voor betere vindbaarheid.

Beste antwoord door Amy

Hoi ​@Ap5A,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te zien dat je wilt overstappen! Wel respecteren we je keuze uiteraard. 

Ik zie dat je van ​@JanD en ​@Summer2 al de juiste informatie hebt gekregen. Je kan dan tijdens de bestelling bij de nieuwe provider kiezen voor de optie om je contract bij ons af te kopen. Wij informeren je daarna via een e-mail over je afkoopsom. De afkoopsom zal worden opgeteld bij je laatste factuur van ons.

Meer informatie over het afkopen en overstappen naar een andere provider kan je hier terugvinden. 

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy

5 reacties

JanD
  • Forum Expert
  • March 3, 2026

Beste ​@Ap5A als je opzegt binnen je contract moet je de resterende nog niet-verstreken termijnen in 1 keer betalen + een eventuele afkoopsom, dit ter beoordeling van Simyo.

Wat is de reden om over de stappen naar Odido? 

Ik kan me niet voorstellen dat Odido goedkoper is dan Simyo.

Via onderstaande link kun je contact opnemen met Simyo voor meer duidelijkheid:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Succes

Forum|alt.badge.img+1
  • Allround active
  • March 3, 2026

Beste ​@Ap5A als je opzegt binnen je contract moet je de resterende nog niet-verstreken termijnen in 1 keer betalen + een eventuele afkoopsom, dit ter beoordeling van Simyo.

Wat is de reden om over de stappen naar Odido? 

Ik kan me niet voorstellen dat Odido goedkoper is dan Simyo.

Via onderstaande link kun je contact opnemen met Simyo voor meer duidelijkheid:

https://www.simyo.nl/klantenservice#contact

Succes

De reden om over te stappen is een betere aanbieding. Meer informatie is ​@Ap5Aaan niemand verschuldigd.

@Ap5A Enige mogelijkheid om eerder over te stappen is zoals JanD schrijft, in 1x de resterende maanden van je contract betalen. Heb ik zelf bij een andere provider ook wel eens gedaan, dat gaf verder geen problemen.

JanD
  • Forum Expert
  • March 3, 2026

Beste ​@Summer2 ik vraag gewoon uit belangstelling aan ​@Ap5A wat de reden is van overstappen, meer niet.

Natuurlijk is ​@Ap5A aan mij geen uitleg verschuldigd, net zo min als dat ik naar jou toe hoef te reageren om verantwoording af te leggen, maar doe het toch.😎

Amy
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator
  • antwoord
  • March 3, 2026

Hoi ​@Ap5A,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te zien dat je wilt overstappen! Wel respecteren we je keuze uiteraard. 

Ik zie dat je van ​@JanD en ​@Summer2 al de juiste informatie hebt gekregen. Je kan dan tijdens de bestelling bij de nieuwe provider kiezen voor de optie om je contract bij ons af te kopen. Wij informeren je daarna via een e-mail over je afkoopsom. De afkoopsom zal worden opgeteld bij je laatste factuur van ons.

Meer informatie over het afkopen en overstappen naar een andere provider kan je hier terugvinden. 

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid. 

Mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten.

Groetjes,
Amy

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • March 3, 2026

De reden om over te stappen is een betere aanbieding. Meer informatie is ​@Ap5Aaan niem

Verschuldigd niet, maar krijg je bij Odido tegenwoordig geld toe?

Zou nummerportering niet mogelijk moeten zijn zonder je contract af te kopen trouwens?