Skip to main content
Beantwoord

Illegale SMS naar Zuid-Korea?

• January 23, 2026
  • 2 reacties
  • 26 Bekeken

Op 22-1-2026 ontving ik de nieuwe factuur van mijn Sim-only abonnement. Dat was opeens € 0,50 hoger. Op zich niet schokkend. Even checken; wat schokkend is, is dat er twee x door mij een SMS zou zijn verstuurd naar Zuid-Korea. Dus niet! Meteen met de klantenservice gebeld en er is “sprake van een hack via Flubot”. Voor mij nieuw. Kon niets tegen worden gedaan. (ontving wel aanvullende info). Heel eng is dat. Vandaag verder onderzoek gedaan op internet. Wat blijkt? Het speelt al vele jaren. Toch doen alle providers er niets mee. Hoezo niet? Bij banken kan je je betaalpas activeren voor andere werelddelen. Waarom kan je je telefoon / Sim niet blokkeren voor in- en uitgaande sms-Sen? Het wordt tijd dat alle providers hier een oplossing voor gaan bedenken. En snel aub. 
Bescherm je cliënten, want ook zonder openen van berichten e.d. kan het gebeuren, blijkbaar. Waarvoor dank. 

Beste antwoord door Sedat

Hoi ​@RuudTr,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je onverwachte kosten hebt gekregen door sms’jes naar Zuid-Korea. Ik begrijp heel goed dat dit vervelend is, zeker als je zelf geen sms’jes hebt verstuurd.

Het is niet mogelijk om uitgaande sms-berichten naar het buitenland standaard te blokkeren. Flubot is een bekende vorm van malware die ongemerkt sms’jes kan versturen, vooral op Android-toestellen. Om dit te voorkomen is het belangrijk alert te zijn op verdachte berichten en nooit op onbekende links te klikken. Je kunt hier meer tips en informatie vinden: Dit is een Flubot, en zo onderschep je het.

Je kunt het volgende controleren om te zien waar de kosten vandaan komen:

• Kijk in je verzonden berichten of er een sms naar dit nummer is verstuurd.

• Controleer of je recent nieuwe apps hebt geïnstalleerd die mogelijk op de achtergrond actief zijn.

• Zoek het nummer op via Google om te kijken of het aan een specifieke app gekoppeld is.

Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

Groetjes,
Sedat

2 reacties

Sedat
Moderator
Forum|alt.badge.img+3
  • Moderator
  • antwoord
  • January 23, 2026

Hoi ​@RuudTr,

Bedankt voor je bericht. Wat jammer om te horen dat je onverwachte kosten hebt gekregen door sms’jes naar Zuid-Korea. Ik begrijp heel goed dat dit vervelend is, zeker als je zelf geen sms’jes hebt verstuurd.

Het is niet mogelijk om uitgaande sms-berichten naar het buitenland standaard te blokkeren. Flubot is een bekende vorm van malware die ongemerkt sms’jes kan versturen, vooral op Android-toestellen. Om dit te voorkomen is het belangrijk alert te zijn op verdachte berichten en nooit op onbekende links te klikken. Je kunt hier meer tips en informatie vinden: Dit is een Flubot, en zo onderschep je het.

Je kunt het volgende controleren om te zien waar de kosten vandaan komen:

• Kijk in je verzonden berichten of er een sms naar dit nummer is verstuurd.

• Controleer of je recent nieuwe apps hebt geïnstalleerd die mogelijk op de achtergrond actief zijn.

• Zoek het nummer op via Google om te kijken of het aan een specifieke app gekoppeld is.

Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!

Groetjes,
Sedat

Forum|alt.badge.img+1
  • Actief Simyaan
  • January 24, 2026

Het is niet mogelijk om uitgaande sms-berichten naar het buitenland standaard te blokkeren.

Wordt dit niet gedekt door “Bellen in en naar het buitenland” in Mijn Simyo?